بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

مسیریابی و امکان سنجی احداث کانال دریای عمان به خزر

اتصال دریای عمان به دریای خزر مشکل بین المللی کاهش آب ورودی به دریای خزر را برای همیشه حل و منجر به اتصال کشورهای منطقه به خلیج فارس می شود و از این محل درآمد قابل توجهی برای نسل های آینده ایجاد خواهد نمود.

مسیریابی و امکان سنجی احداث کانال دریای عمان به خزر
تین نیوز

کانال ایران رود از این جهت بر کانال دوم خزر به دریای سیاه ارجح است که در مسیر آن مناطق کویری قرار دارند اما در مسیر خزر به دریای سیاه دشت های حاصل خیری قرار دارد که تملک و آزاد سازی آنها بسیار سخت و پر هزینه است. اتصال دریای عمان به دریای خزر مشکل بین المللی کاهش آب ورودی به دریای خزر را برای همیشه حل و منجر به اتصال کشورهای منطقه به خلیج فارس می شود و از این محل درآمد قابل توجهی برای نسل های آینده ایجاد خواهد نمود.

در شکل زیر سه صحرای بزرگ که توسط کوه ها محصور شده اند نشان داده می شود.

نقشه طبیعی ایران

کویر لوت، کویر مرکزی و جازموریان که این سه صحرا از طریق کانال ایران رود به صورت سقلی قابل اتصال هستند. فاصله ابتدا و انتهای این سه منطقه حدود 1100 کیلومتر است و کشتی ها به آسانی در این مسیر تردد خواهند نمود.یعنی پس از انتقال آب به جازموریان آب با هزینه نسبتا مناسب در کانال کشتیرانی ایرانرود تا مسافت حدود 1100 کیلومتر جریان خواهد داشت.

برای انتقال آب از دریای عمان به جازموریان یک راهکار این است که با کانال تا جایی که اقتصادی است آب تا نزدیک ارتفاعات منتقل شود سپس آب با پمپ های بسیار قوی به چند مخزن بزرگ حدود یک میلیون متر مکعبی پمپ شود آب در زمان هایی که قیمت برق ارزان است پمپ شود و در زمان پیک مصرف برق که قیمت برق بالاست آب از طریق طوله ها به سمت توربین های مولد برق هدایت شود و در مسیر چند نیروگاه متناسب با ارتفاعات احداث شود به این ترتیب هزینه پمپ آب به ارتفاع تامین خواهد شد. و نهایتا آب وارد کانال مد نظر در جازموریان می شود.  البته آب قبل از پمپ شدن مقداری املاح زدایی و شیرین سازی می شود و میزان نمک آن در حد مد نظر کنترل می گردد.

راهکار دیگر همان روش مرسوم در روسیه و چند کشور دیگر است که کشتی ها وارد حوضچه های مد  نظر می شوند و با انتقال آب از مخازن سطح بالاتر به این حوضچه ها کشتی ها به سرعت بالا می آیند تا در مسیر قابل تردد قرار گیرند ممکن است نیاز باشد پنج تا ده حوضچه افزایش و کاهش سطح در مسیر ایجاد شود اما سرمایه گذاری است که تا ده ها و یا صدها سال قابل استفاده خواهد بود.

این پروژه حدودا مشابه کانال اوم اورآسیا است که طرح اولیه و برآورد سرمایه گذاری آن اعلام شده این کانال ازشمال غربی دریای خزر به دریای سیاه متصل می شود و موازی کانال ولگا دن خواهد بود طول آن حدود 850 کیلومتر است. و برآورد سرمایه گذاری آن شش میلیارد دلار اعلام شده است.

به دلیل اینکه مسیر دریای عمال تا دریایی خزر کویر و نسبتا هموار است و هزینه چندانی بابت خرید زمین در مسیر کانال وجود ندارد لذا از این جهت سرمایه گذاری آن کمتر است اما به دلیل اختلاف ارتفاع از دریای عمان تا جازموریان و حدود صد کیلیومتر در شمال  این بخش هزینه قابل توجهی به خود اختصاص می دهد. در مجموع برآورد این پروژه احتمالا بین 6 تا 8 میلیارد دلار باشد.

ضرورت های اجرای این طرح:

1- جلوگیری از بحران شدید آبی پیش رو در نوار شرقی کشور از جنوب زاهدان تا شمال مشهد و سمنان و یزد و کل شهرها و روستاهای دو طرف کانال ایرانرود

2- جلوگیری از خشک شدن تالاب های مرکزی ایران و پیشگری از عواقب آن

3- بستر سازی جهت توسعه مناطق شرقی کشور

4- جلوگیری از کاهش مستمر آب دریای خزر و عواقب ناشی از آن و همچنین ایجاد توان امتیاز گیری از کشورهای حوزه دریای خزر به سبب تامین بخشی از آب ورودی به خزر

5- ایجاد اشتغال پایدار و امنیت بیشتر در مناطق شرقی کشور

6- تاثیرات مثبت این کانال بر شرایط آب و هوای ایران

امتیازات این پروژه:

1- ایجاد خط کشتیرانی بین شمال جنوب و کسب درآمدهای ارزی حاصل از آن و همچنین امتیازهای بین المللی ناشی از آن

2- ایجاد بستر جهت سرمایه گذاری های گسترده داخلی و خارجی در فلات مرکزی ایران در حاشیه ایرانرود

3- ایجاد تحول در صنعت شیلات و کشتی سازی

4- بستر سازی برای توسعه صنعتی و کشاورزی در حاشیه کانال

محل های تامین سرمایه مورد نیاز:

1- از محل تملک کامل زمین مسیر کانال و  پیش فروش زمین های مسیر کانال جهت انواع سرمایه گذاری ها

2- از محل درآمدهای حاصل از جابجایی هر تن بار در مسیر این کانال

3- از محل کمک های بین المللی

4- از محل مجوز بهره برداری از آب کانال برای مصارف مد نظر دولت از محل ساخت هتل و مراکز تفریحی و ساختمان های مسکونی و تجاری در طول مسیر

5- سایر درآمدها

طرح زیر یک پیشنهاد است که هر سه صحرا را پر از آب دریا می کند این طرح با انتقاداتی مواجه شده است هر چند ضرورت دارد ابعاد مختلف آن عمیقا مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

نقشه ایران

در طول مسیر زیر بعضا به عمق 100 متر خاکبرداری و بعضا به ارتفاع 200 یا 300 متر خاکریزی خواهد شد تا حدود پنج مسیر کشتیرانی با سطوح متفاوت ایجاد شود و کشتی ها از دریای عمان وارد کانال جازموریان تا نزدیک سمنان شوند و از شمال سمنان تا دریای خزر نیز چند کانال کشتیرانی غیر هم سطح ایجاد تا کشتی ها وارد دریای خزر شوند. 

نحوه انتقال آب

محل اتصال دریای عمان به جازموریان به دلیل اختلاف سطح از دریا نیاز به چند مرحله افزایش سطح آب کانال مشابه کانال ولگا دن می باشد به این ترتیب که آب از کانال دوم ( کانال برگشت ) که ارتفاع بیشتری دارد آب وارد بند اول شده و آب پس از بالا آمدن کشتی را به سطح دوم می رساند  و به همین ترتیب ادامه می یابد تا کشتی به مسیر کانال هموار 1100 کیلومتری می رسد البته لازم است با پمپ های بزرگی که روی ورودی دریای عمان نصب می شوند آب به  حوضچه سطح بالا پمپ شود خصوصا در زمان راه اندازی صدها میلیون متر مکعب آب دریای عمان به حوضچه طراز دوم و سوم پمپ شود.

در این مسیر بخش هایی بین کوه ها قرار می گیرد که با ورود آب به آن دره ها آب ارتفاع می گیرد و وارد مسیر مد نظر می شود.

محاسبات انتقال آب

در انتهای کانال اول حدود 100 متر ارتفاع زیاد می شود که این 100 متر نیز به روش ابتدای کانال عمل شده و کشتی وارد کانال دریای خزر می شود.

از دریای عمان به سمت چازموریان تا حدود 40 متر کانال کشی شود و عمق کانال در حدد 40 کیلومتری به 50 متر می رسد سپس با خاک برداری از ارتفاع بالاتر و خاکریزی به محل کم ارتفاع تر حدود 300 متر از ابتدای کانال اختلاف ارتفاع ایجاد می شود و کشتی ها وارذ حوضچه می شوند درب حوضچه بسته و با ورود آب به آن کشتی تا 300 متر بالا می آید و وارد مسیر کانال جازموریان به سمت کویر لوت می شود. احتمالا با برنامه ریزی دقیق و علمی بتوان با حدود 5 کانال غیر هم سطح کشی ها را از جنوب به شمال هدایت نمود.

نقشه انتقال آب

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: ندای هم وطن
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان

    اين طرحي رويايي است و بسياري از جوانب آن هنوز بررسي و امكان سنجي نشده است. آيا كانالي كه كشتي را 300 متر مرتفع نمايد تاكنون در هيچ كجا ساخته شده؟
    حجم عمليات خاكي طرح چقدر است؟ هزينه اجراي آن چقدر است؟
    مقدار آب كه در هر درياچه لازم است، چند ميليارد تن است؟
    مساحت اين درياچه ها در معرض تابش خورشيد و باد چقدر تبخير روزانه خواهد داشت؟
    انبارش نمك و رسوبات ناشي از تبخير چگونه رفع مي شود؟
    ارتقاع و عرض كانالها چقدر باشد و چه هزينه و مدت اجرا لازم خواهد داشت؟
    اين طرح ابتدا در دولت رفسنجاني مطرح شد و تيمي از دولتمردان به ده كشور سفر كردند و از نمونه هاي كانالهاي بزرگ بازديد كردند گزارش سفرهاي ايشان در چند جلد تدوين شد و آن را در سال 1380 در سازمان نقشه برداري در دفتر آقاي مهندس مدد ديدم. در دوره دولت احمدي نژاد مجدد اين طرح بررسي شد و آقاي مصطفي ميرسليم مسئول آن بود و نظرات دستگاه هاي مختلف را گردآوري كردند و عظمت پروژه و چالشهاي بسيار آن نشان داد كه طرحي رويايي و غير قابل اجراست و لذا بجاي آن متوسل به توسعه كريدورهاي سراسري ريلي شمال جنوب شدند.

  • م س

    بسمه تعالی
    اگراتفاق به افتد هم ازنظراقتصادی وصنعتی وکشاورزی وهم تغییرجوی وترانزیتی و وغیره تاثیر بسزایی دارد .پیشنهاد من اگر۱۰ سال درآمد رابخش خصوصی داده بشود.درآینده برای کشور وجهان شاهراه جهانی می شود

  • ناشناس

    شتر در خوا بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گهی دانه دانه

  • رضا

    با پیشرفت تکنولوژی این کار امکان دارد که می‌توان هزینه ها را کاهش داد خصوصا برق تولیدی را می توان با استفاده از خورشید وباد تامین کرد علاوه بر مشکلاتی که گفته شد چند شهر مهم ایران به زیر آب خواهند رفت که مهمترین این شهرها قم هست که هم از نظر دینی بخاطر وجود حرم حضرت معصومه وهموجود حوزه علمیه وهم از نظر جمعیت موجود وانتقال آن بجای دیگر وهم اقتصادی ووجود تاسیسات مهم هسته ای کشور چالشی بزرگ خواهد بود