فناوری تولید قالب های بتنی مترو در اراک بومی سازی شد
تین نیوز | مدیرعامل شرکت هپکوی اراک گفت: فناوری ساخت و تولید قالب های بتنی مترو موسوم به سگمنت (segment)برای نخستین بار در کشور در این شرکت بومی سازی شد.
ˈجعفر سلیمیˈ افزود: این فناوری توسط مهندسان هپکو و با هدف توسعه فعالیت های عمرانی، بومی سازی و به مرحله تولید رسید.
وی ادامه داد: پیش از این، این قالب ها از کشورهای ایتالیا و فرانسه وارد می شد که تولید این محصول در داخل، معادل حدود چهار میلیارد و 399 میلیون ریال صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.
سلیمی بیان کرد: تکه قالب های بتنی حفاری، در حوزه های مختلف کاربرد دارد که از جمله آن می توان به حفاری تونل های آب رسانی، عملیات عمرانی مترو و تونل های جاده ای اشاره کرد.
او افزود: شرکت هپکو اراک تا کنون سه سری از این قالب ها متشکل از 27 قالب را به شهرداری تبریز تحویل داده و قرارداد ساخت و تولید سه سری دیگر نیز در دست اجراست که 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل هپکو اراک اضافه کرد: برخی از قطعات استاندارد مصرفی این پروژه از جمله انواع فنرها و واشرهای خاص از صنایع استان مرکزی تامین می شود.
سلیمی در خصوص ویژگی های فیزیکی این قالب ها گفت: تکه قالب های ساخته شده دارای ویبراتورهایی است که بدنه آن با دقت بسیار بالایی ماشین کاری شده اند.
وی گفت: تامین مواد خام،ورق کاری،جوشکاری ،تنش گیری،ماشین کاری ، مونتاژ نهایی و رنگ آمیزی از جمله فرایندهای اصلی خط تولید قالب های بتنی است.
شرکت هپکوی اراک در سال 1351در زمینی به وسعت 90 هکتاربا هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال 1354 با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به طور رسمی شروع به فعالیت کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه سازی و معدنی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.