بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

نشست نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده کشور ​

دومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون راهکارهای عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت و تبیین نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده برگزار شد.

نشست نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده کشور ​
تین نیوز |

دومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون راهکارهای عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری با موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت و تبیین نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی پیرامون راهکارهای عملیاتی کردن نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ۵۲ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این نشست « بررسی تحقق پذیری برنامه هفتم در حوزه بازآفرینی با رویکرد نظریه نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و ارایه مدل هوشمند نظریه» توسط عندلیب استاد دانشگاه ارایه شد. همچنین حبیب الله طاهرخانی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و شهرسازی، عباس صوفی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران، رامین ساعد مدیرکل دفتر طرح ریزی شهری و طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی به عنوان اعضای پنل تخصصی حضور داشتند.

در ابتدای نشست سعید اسدی دبیر جلسه ضمن تاکید بر لزوم بازآفرینی متوازن و اهمیت آن در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده به رویکردهای بازآفرینی شهری در ادوار مختلف شامل طرح های موضعی، موضوعی، طرح های روانبخشی طرح های حاشیه نشینی و نوسازی مسکن اشاره کرد.

در این نشست محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید زمینه ارتقای کمی و کیفی بازآفرینی شهری فراهم شود، گفت: سال گذشته بالاترین میزان نوسازی بافت های فرسوده در کشور رقم خورد و همزمان سرانه های خدمات روبنایی و زیربنایی این محلات نیز توسعه پیدا کرد. از سوی دیگر با تلاش های صورت گرفته در شرکت بازآفرینی شهری ایران تا پایان سال بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر طول از معابر محلات هدف، بهسازی و آسفالت خواهد شد که افزایش نشاط ساکنان این محلات را در پی دارد.

بهره مندی از ظرفیت های برنامه هفتم پیشرفت در نوسازی محلات

آئینی در ادامه با اشاره به این که ظرفیت های بسیار خوبی در برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه بازآفرینی شهری دیده شده است، عنوان کرد: می توان گفت برنامه هفتم توسعه بر اساس توسعه متوازن بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری تدوین شده است.

در این جلسه علیرضا عندلیب عضو هیات علمی دانشگاه سخنانی با موضوع «مدل هوشمند نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده شهری» ارایه کرد و گفت: شهر پیچیده ترین دستاورد تمدن بشری است و مهم ترین موضوع شهر توسعه متوازن شهری است. اکنون تهران و دیگر کلانشهرها از ساختار کالبدی و عملکردی متناسب با نیازهایشان برخوردار نیستند و با شاخص های پایدار و زیستی فاصله دارند با این وجود بافت های فرسوده به عنوان بزرگترین فرصت شهرها نیز محسوب می شوند.

وی با بیان این که بهسازی، نوسازی و بازآفرینی مفاهیم مهمی هستند که در همه کشورها در اولویت اصلی حکومت های ملی و شهری قرار گرفته اند، اظهار کرد: بافت های فرسوده پهنه های شهری جامانده و مولود شهرسازی ناعادلانه و نامتوازن به شمار می روند . فرآیند نوسازی این بافت ها تدریجی، پیوسته، منظم، متوازن و هم افزاست . همچنین طرح های توسعه شهری باید به گونه ای باشند که راه خودشان را در بافت های فرسوده پیدا کنند.

عندلیب در ادامه به بیان نظریه مدل هوشمند نوسازی متوازن محله در بافت های فرسوده شهری پرداخت و راهکارهایی برای شتاب بخشی به روند بافت های ناکارآمد شهری ارایه کرد.

در این جلسه عباس صوفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه عدم ناترازی مسکن و فشار اقشار مختلف در مطالبه مسکن، دولت را ناگزیر از ورود به این مقوله کرده است، گفت: ناترازی مسکن و از سوی دیگر وجود بافت های ناکارآمد شهری تصمیم گیری در این حوزه را برای دولت سخت کرده است .

این نماینده مجلس افزود: برای حل معضل بافت های فرسوده باید وفاق ملی با سازمان های دست اندرکار ایجاد کرده و به خصوص شهرداری ها را با خود همراه کنیم.

نیازمند نظریه، مدل و ثبات سیاستگذاری در حوزه بازآفرینی شهری هستیم

در ادامه جلسه حبیب اله طاهر خانی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و شهرسازی با تاکید بر این که مسکن نسبت به سایر بخش ها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: یکی از پیچیدگی ها این است که حتی در سطح جهانی یک رویکرد استاندارد برای تولید مسکن وجود ندارد و مسکن کماکان مساله اول کشورهای توسعه یافته نیز به شمار می رود.

طاهرخانی با تاکید بر این که این پیچیدگی در بافت های ناکارآمد شهری چند برابر می شود، خاطرنشان کرد: طی دهه های اخیر در حوزه بافت فرسوده با شکست بازار مواجه شده ایم و بازار در تولید مسکن برای اقشار کم درآمد با اختلال مواجه شده است. بنابراین دولت چاره ای جز ورود به این بازار ندارد. البته منظور از مداخله دولت، تصدی گری نیست .

وی ادامه داد: در حوزه بازآفرینی شهری به نظریه، مدل و ثبات سیاستگذاری نیازمندیم.

استفاده از فناوری های نوین و به کارگیری کنشگران راهکارهای  شتاب بخشی نوسازی در بافت های فرسوده

 رامین ساعد مدیرکل دفتر طرح ریزی شهری و طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی نیز در این جلسه گفت: شهر بخشی از یک مجموعه بزرگ تر است که می توان آن را به عنوان یک سیستم پویای تو در تو دید و هر گونه رهیافت و اندیشه برای این سیستم پیچیده اجتماعی و فناورانه باید با نگاه به «سیستم گسترده» باشد . باید تلاش کنیم تا پیچیدگی این مفهوم را ساده سازی کرده و به یک راه حل برسیم. 

وی با تاکید بر این که باید نگاه عمیق تری به بافت فرسوده داشته باشیم، عنوان کرد: جلوگیری از پیامدهای ناگوار محیط زیستی ، استفاده از فناوری های نوین و به کارگیری تمام کنشگران در عرصه برنامه ریزی از جمله راهکارهایی است که منجر به شتاب بخشی نوسازی بافت های فرسوده می شود. 

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این نشست شهرداران و مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به شکل وبیناری حضور داشتند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.