ضرورت فرآیند جدید برای مسکنمهر
وبلاگ تین نیوز | مطالب بسیاری درخصوص هزینه و فایده پروژه مسکنمهر از ناحیه گروهها و جناحهای مختلف گفته و عنوان میشود و هریک از این گروهها برای نقطهنظرهای خود نیز به فاکتورهای خاصی اشاره کرده و میپردازند و از مواضع خود دفاع میکنند. حال با این مقدمه در این یادداشت سعی میشود قبل از ورود به فرآیند جدید مسکنمهر به مولفه نیاز مسکن بهطور خلاصه اشاره شود.
با وجود اینکه مشاوران برجسته متولیان مسکن اشاره دارند که تعداد واحدهای مسکن در کشور به ازای هر۱۰۰ خانوار از ۱۰۴ به ۱۱۲ واحد مسکن افزایش یافته که متناسببودن تعداد واحدهای مسکن به تعداد خانوار است. معالوصف بعضی از مسئولان و کارشناسان در امر مسکن نظر دیگری دارند و اظهار میدارند که کشور سالانه با توجه به شرایط سنی جمعیتی جوان به ساخت یک تا ۲ میلیون واحد مسکن نیازمند است، چنانچه فرض بر این باشد، نظر کارشناسان در امور مسکن مورد پذیرش قرار گیرد و آن را ملاک محاسبه قرار داده و حداقل یک میلیون واحد مسکن را هدفگذاری ساختوساز سالانه در کشور قرار دهیم،
مسئولان باید مقدمات طرحی را آغاز کنند تا بستر ساختوساز این تعداد واحد مسکن در کشور فراهم شود.
مدیریت اجرایی کشور در زمینه مسکن برنامههای متعددی را رسانهای کرده است که نشان میدهد، خوشبینی کافی برای ساختوساز چنین تعداد واحد مسکن بسترش فراهم نیست یا نگرش دیگری در دست تدوین دارند که برای مخاطبان شفاف نیست. از این جهت توصیه میشود برای پاسخ به نیاز جامعه موضوع مسکنمهر با فرآیند جدید را در دستورکار قرار دهند. در این فرآیند پیشبینی شده معایبی که به نظر میرسد در مسکنمهر در گذشته پیش آمده است بازنگری و اصلاح شود. یکی از فاکتورهایی که کارشناسان پولی بر پروژه مسکنمهر ایراد داشتهاند، موضوع تزریق پول پرقدرت از سوی بانک
مرکزی و افزایش نقدینگی و بهدنبال آن افزایش نرخ تورم در بازار بوده است.حال چنانچه، مدیریت اجرایی کشور تسهیلات موردنیاز در پروژه مسکنمهر را بدین متقاضی واگذار یا بستری را فراهم کند که تسهیلات موردنیاز از سوی موسسات پولی و بانکی با نرخ آزاد و روز در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اشکال بنیادی کارشناسان پولی برطرف میشود.
از اشکالات دیگر بر پروژه مسکنمهر است، تامین زیرساختهای شهری ازجمله تامین آب، برق، گاز، تلفن، فاضلاب، خدمات شهری و... است که این موضوع را چنانچه بخواهیم با حوصله و کارشناسی به آن بپردازیم و قبول داشته باشیم که حداقل یک میلیون واحد مسکن میبایستی سالانه در کشور ساخته شود و این تعداد واحد تحت هرنامی هم ساخته شود، الزاما نیاز به چنین خدماتی است. چه در پروژه مسکنمهر یا در هر پروژه دیگری به هر حال دولت موکلف است این خدمات را تامین کند. گرچه تامین این نوع خدمات بهطور دستهجمعی و انبوه نسبت به پروژههای غیرانبوه برای مدیریت اجرایی کشور
اقتصاديتر است.
از دیگر اشکالاتی که بر پروژه مسکنمهر مطرح بوده، ضعف در مکانیابی این پروژههاست که البته این موضوع عمدتا مختص به شهرهای بزرگ و مراکز استانها دیده شده و در شهرستانها پروژه مسکنمهر معمولا در بافت شهری یا مجاور شهر اجرا و احداث شده است که جای گلایه خاصی نیست. این اشکال نیز با برنامهریزی و هماهنگی با سایر ارگانها قابل بررسی و تامل است. با نگرش جامع و کامل به مطالب اشاره شده و از اینکه بخش اعظم پروژههای مسکنمهر بهطور انبوه و صنعتی طراحی و ساخته شده و ساخته میشوند و دولت بهطور غیرمستقیم نقش مادرخرجی و نظارتی دارد و عمر
ماندگاری و قیمت تمامشده ساخت آن در قیاس ساختوسازهای سنتی بسیار متفاوت بوده و در جهاتی پیشبینی عمر بالای یکصد سال و بیشتر بر آن متصور بوده است، از طرف دیگر پیشبینی کافی برای حوادث ناشی از زلزله شده است. این پروژهها بسیار ارزان و مقاوم خواهد بود و عملا دولت بدون اینکه ردیف بودجه برای این پروژه درنظر بگیرد، گره مسکن را بدون ورود مستقیم و تصدیگری مستقیم برطرف خواهد کرد.
* كارشناس حقوقی اقتصاد