◄ ابعاد پیشنهادی سند راهبردی صنایع ریلی در افق 1404
راه آهن ایران بعد از 72 سال طبق آمار UIC 2009بر اساس شاخص واحد حمل( بار و مسافر) رتبه 20 ام را در کشورهای جهان دارد طی 13 سال رتبه مترو ایران از 120 به 20 رسیده و تا پایان برنامه پنجم پیش بینی می گردد که به رتبه پنجم جهان برسیم.
راه آهن ایران بعد از 72 سال طبق آمار UIC 2009بر اساس شاخص واحد حمل( بار و مسافر) رتبه 20 ام را در کشورهای جهان دارد طی 13 سال رتبه مترو ایران از 120 به 20 رسیده و تا پایان برنامه پنجم پیش بینی می گردد که به رتبه پنجم جهان برسیم.
صنعت حمل و نقل ریلی در سالهای اخیر در بسیاری از کشور های جهان از جمله ج.ا.ایران مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
برخورداری از ویژگیهای مانند حجم انبوه جابجایی، مصرف انرژی به میزان یک هشتم حمل و نقل جاده ای به ازاء هر تن کیلومتر بار یا یک سوم هر نفر کیلومتر مسافر ، رعایت جنبه های زیست محیطی ، تخریب اندک سرزمین و از همه مهمتر ایمنی سیر و حرکت از عمده دلایل توجه به این صنعت است.
بخشی از متن پاورپوینت ابعاد پیشنهادی سند راهبردی صنایع ریلی در افق 1404
اولویت حمل و نقل ریلی در نگاه رهبر معظم انقلاب:
مقام معظم رهبری در بند هفتم سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف که به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص ابلاغ شده است بر حمل و نقل ریلی به شرح ذیل تاکید فرموده اند :
اصلاح و تقویت ساختار حمل و نقل عمومی با تأکید بر راه آهن درون شهری و برون شهری به منظور فراهم کردن امکان استفاده سهل و ارزان از وسایل حمل و نقل عمومی.
ابلاغ سیاستهای برنامه سوم توسعه در زمینه حمل و نقل با اولویت حمل ونقل ریلی.
چنانچه بین هواپیما و راه آهن مقایسه ای داشتید اولویت را به حمل و نقل ریلی بدهید.
فرصتهای توسعه حمل ونقل ریلی و صنایع مربوطه:
تجارت جهانی در دهه آینده به حدود 30 هزار میلیارد دلار خواهد رسید.
با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران، سهم خوبی می توانیم در این حوزه
داشته باشیم.
وسعت کشور و فاصله بسیار مناسب مبدا بارهای وارداتی به محل مصرف به ویژه در شهر تهران و...
تمرکز شهرنشینی و شهرهای بزرگ بالای چند میلیون نفر جمعیت
توسعه کشور و سیاستهای تمرکز زدایی و مهاجرت معکوس، فرصت خوبی برای حمل ونقل سریع السیر مسافر است.
سهم 12 درصدی لجستیک از تولید ناخالص داخلی در کشور ، بازار هدف بزرگی به ارزش 50 میلیارد دلار در سال را ترسیم می نماید که چنانچه ارتباط حمل و نقل با ایجاد اشتغال را در نظر بگیریم اهمیت آن بیشتر میگردد.
سهم 42 درصدی حمل و نقل در کشور از یارانه سوخت زمینه بسیار خوبی برای کاهش یارانه ها در این بخش حساس اقتصادی فراهم نموده است.
فقدان شبکه ریلی در افغانستان، و برنامه های احداث و اتصال خط ریلی با عرض استاندارد به شبکه ایران زمینه های خوبی را برای ترانزیت از کشور چین به سمت آسیا فراهم کرده است.
عضویت ایران در اکو، G20، D8و... فرصتهای ارزنده ای را در این صنعت برای کشور فراهم کرده است.
محدودیت ظرفیت کشورهای عبوری از کانال سوئز و طولانی شدن زمان سیر کشتی ها می تواند یک فرصت مناسب برای حمل بار از شرق آسیا و جنوب شرق آسیا به اروپا فراهم کند.
و . . .
فهرست مطالب:
اولویت حمل و نقل ریلی در نگاه رهبر معظم انقلاب
نگاهی به راه آهن جهان وایران ( با عمر 72 سال)
نگاهی به مترو جهان وایران ( با عمر 13 سال )
فرصتهای توسعه حمل ونقل ریلی و صنایع مربوطه
وضع موجود حمل و نقل ریلی در جهان
توسعه یافتگی حمل و نقل ریلی در ایران و منطقه
وضع موجود صنایع ریلی در جهان
صنایع ناوگان ریلی در ایران
صنایع ریلی زیر ساخت در ایران
صنعت تعمیر و نگهداری
بازار ریلی در جهان
بازار ریلی و سرمایه گذاری در منطقه
و . . .
برای مطالعه این مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید.