نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی
کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .
![نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/n0NL8ImEpN8Y/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLCSI-PNvha_l/%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%B1+%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C.jpg)
کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .
به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ، با توجه به نقش ترانزیت در تامین امنیت و جذب درآمدهای غیرنفتی در سال های اخیر کریدورهای تجاری عبوری از کشور اهمیت بیشتری یافتند .
از سویی دیگر پس از گذشت بیش از دو دهه کریدور شمال - جنوب نتوانست آنطور که پیش بینی می شد به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا موثر باشد و همچنان گره های کوری در مسیر فعال شدن این کریدور وجود دارد .
با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران در حال تسهیل ترانزیت با استفاده از فعال سازی کریدورهای تجاری جدید و نیز توسعه زیرساخت های لجستیکی خود هستند ؛ بررسی اقدامات کریدورهای رقیب و شناخت نقاط قوت و ضعف آن می تواند در استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و شناسایی تهدیدها و فرصت ها ما را در توسعه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای تجاری عبوری از کشور یاری رساند .
از این رو یکی از کریدورهای فعال در منطقه که می تواند الگوی مناسبی در جهت رفع خلاءهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد ، کریدور ترانس کاسپین یا کریدور میانی است .
کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .
مقدمه
تشدید رقابت های ژئوپلیتیک جهانی ، کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا (EU) را وادار می کند تا برنامه های استراتژیک خود را دوباره ارزیابی کنند . جنگ روسیه و اوکراین بر چشم انداز ژئوپلیتیک تأثیر گذاشته است و پیامدهای آن به اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی کشیده شده است . تحریم های شدیدتر و اختلالات ناشی از جنگ مانع از رسیدن کالاهای اروپایی به آسیای مرکزی از طریق روسیه شده و دسترسی مستقیم آسیای مرکزی غنی از هیدروکربن به بازارهای اروپایی را کاهش داده است ، بنابراین اتحادیه اروپا به دنبال مسیرهای ترانزیتی جایگزین امن برای دور زدن است .
جهت مطالعه این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید.