بازدید سایت : ۵۴۱۶۹

نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی

کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

نقش کریدور میانی در احیای اتصال برای تجارت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی
تین نیوز |

کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

به گزارش تین نیوز به نقل از پرتال حمل و نقل ، با توجه به نقش ترانزیت در تامین امنیت و جذب درآمدهای غیرنفتی در سال های اخیر کریدورهای تجاری عبوری از کشور اهمیت بیشتری یافتند .

از سویی دیگر پس از گذشت بیش از دو دهه کریدور شمال - جنوب نتوانست آنطور که پیش بینی می شد به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در ترانزیت کالا موثر باشد و همچنان گره های کوری در مسیر فعال شدن این کریدور وجود دارد .

با توجه به اینکه کشورهای همسایه ایران در حال تسهیل ترانزیت با استفاده از فعال سازی کریدورهای تجاری جدید و نیز توسعه زیرساخت های لجستیکی خود هستند ؛ بررسی اقدامات کریدورهای رقیب و شناخت نقاط قوت و ضعف آن می تواند در استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و شناسایی تهدیدها و فرصت ها ما را در توسعه ترانزیت و فعال سازی کریدورهای تجاری عبوری از کشور یاری رساند . 

از این رو یکی از کریدورهای فعال در منطقه که می تواند الگوی مناسبی در جهت رفع خلاءهای موجود مورد ارزیابی قرار گیرد ، کریدور ترانس کاسپین یا کریدور میانی است .

کریدور میانی یک مسیر چندوجهی است که از طریق همکاری چندجانبه بین آذربایجان ، گرجستان ، قزاقستان و ترکیه در سال ۲۰۱۳ برای بهبود ارتباطات و تجارت شرق و غرب از طریق اوراسیا آغاز شد . این مسیر از آسیای جنوب شرقی و چین شروع می شود و از آسیای مرکزی ، دریای خزر ، آذربایجان ، گرجستان و بیشتر به اتحادیه اروپا می گذرد .

مقدمه

تشدید رقابت های ژئوپلیتیک جهانی ، کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا (EU) را وادار می کند تا برنامه های استراتژیک خود را دوباره ارزیابی کنند . جنگ روسیه و اوکراین بر چشم انداز ژئوپلیتیک تأثیر گذاشته است و پیامدهای آن به اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی کشیده شده است . تحریم های شدیدتر و اختلالات ناشی از جنگ مانع از رسیدن کالاهای اروپایی به آسیای مرکزی از طریق روسیه شده و دسترسی مستقیم آسیای مرکزی غنی از هیدروکربن به بازارهای اروپایی را کاهش داده است ، بنابراین اتحادیه اروپا به دنبال مسیرهای ترانزیتی جایگزین امن برای دور زدن است .

 

جهت مطالعه این مقاله بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.