بازدید سایت : ۳۱۴۹۴

◄ طرح توجیه مقدماتی فنی _ اقتصادی « چرایی ضرورت توجه جدی و مستمر به صنعت حمل و نقل و ایجاد شبکه حمل و نقل قدرتمند و هوشمند جاده ای »

سازمان ها و نهادهای متولی بخصوص مراکز لجستیکی و مدیریت زیرساخت ها ( بالاخص حوزه گسترده و فراگیر حمل و نقل ) ناگزیر به همگامی با این تغییرات می باشند ، برای مقابله با چالش های فرارو در امر زنجیره تامین و لجستیک و به منظور رسیدن به توسعه پایدار و متوازن ، اهتمام ویژه به اموری همچون : پژوهش ، فرایند برنامه ریزی مدرن و نوسازی را بیش از پیش مطالبه می نماید ، از اینرو، مقوله « آمایش لجستیکی و معماری نوین زیرساخت ها به عنوان پیشران توسعه ملی با محوریت تفکر استراتژیک شناخت محیط و آینده نگری» امری کاملا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

تین نیوز

 تحولات شتابنده عصر حاضر ،  تغییر و تحول در طراحی و برنامه ریزی شیوه های مدیریتی و روش های اجرائی زیرساخت های کشور ، برای توسعه پایدار و متوازن با دیدگاه استراتژیک را امری اجتناب ناپذیر نموده است ،  افزایش نرخ رشد تغییرات در حوزه های سیاسی و اقتصادی ،  محیط آینده را غیر قابل پیش بینی نموده و احتمالات زیادی را به تصویر می کشد ،  لذا سازمان ها و نهادهای متولی بخصوص مراکز لجستیکی و مدیریت زیرساخت ها ( بالاخص حوزه گسترده و فراگیر حمل و نقل )  ناگزیر به همگامی با این تغییرات می باشند ، برای مقابله با چالش های فرارو در امر زنجیره تامین و  لجستیک و به منظور رسیدن به توسعه پایدار و متوازن ،  اهتمام ویژه به اموری همچون :  پژوهش ، فرایند برنامه ریزی مدرن و نوسازی را بیش از پیش مطالبه می نماید ، از اینرو،  مقوله « آمایش لجستیکی و معماری نوین زیرساخت ها به عنوان پیشران توسعه ملی با محوریت تفکر استراتژیک شناخت محیط و آینده نگری» امری کاملا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. تغییرات جزئی امروز ممکن است در آینده ای بسیار نزدیک ، کارایی خود را از دست بدهد ، درک زمان ،  تغییر میزان تغییر و اینکه چه چیزی لازم است تغییر یابد و اقدامات مناسب برای تحقق تغییرات موصوف ، اصول اساسی و استراتژیک برای رسیدن به اهداف مورد نظر  می باشند.

شناخت محیط و تجزیه و تحلیل عوامل و قابلیت های آن جهت توسعه متوازن و پایدار بخصوص در زمینه ی زیرساخت ها از نیازهای اساسی برنامه ریزان و مدیران کشور می باشد ،  توسعه ناکافی و ناموزون و مدیریت نه چندان مطلوب زیرساخت های کنونی کشورمان باعث شده تا  برخی از کشور های  همسایه با سرمایه گذاری های عظیم و مدیریت بهینه ، بیشترین فعالیت های لجستیکی و حمل و نقل و زنجیره تامین منطقه مهم خاورمیانه با بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار مراودات مالی و حدود ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت حال حاضر آسیای میانه جنوب و غرب آسیا را به خود اختصاص داده و درآمدهای هنگفتی را فقط از محل ترانزیت و جابجایی کالا و مسافر از مرزهای ورودی و خروجی کشورشان عاید خویش نمایند ( این در حالیست که سایر  کشورهای همسایه نیز با تاثی از یکدیگر ، با سرمایه گذاری های کلان و ایجاد و توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی ،در صدد  پیوستن به کریدورهای مهم حمل و نقلی جهان می باشند )  مع الاسف در نتیجه  شرایط و وضعیت فعلی ، ایران به  به کشوری مصرف کننده و وارد کننده ای تمام عیار مبدل شده است ، به نحویکه   سالیانه ۳۰ میلیارد دلار واردات و صادرات مجدد از  کشور امارات متحده عربی و بیش از ۱۳ میلیارد دلار از ترکیه نتیجه این عقب ماندگی است.

برای آنکه مدیریت پویا بر مبنای مهندسی ارزش ها در امور زیرساخت ها و زیر سیستم های آن از قبیل توسعه ، تجهیز ، نگهداری ،  ترابری و زنجیره تامین بتواند از رشد کمی و کیفی کافی برخوردار باشد ، می بایست توان همسان سازی با محیط و تغییرات آن و نوسازی را به دست آورده و یا اجبارا  خود را از نو باز تعریف نماید ، چرا که همسان سازی و نوسازی ،  یک فرایند دائمی و پویا بوده و در بیشتر موارد ،  مدیران را مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت و برداشتن گامهایی از نوع  واکنش سریع ،  نسبت به محیط می نماید .  تحقیقاتی که در سال های اخیر در مورد چگونگی تغییر و تحول و  توسعه و نوسازی در حوزه های مختلف ،  صورت پذیرفته ،  اغلب حکایت از آن دارد که متولیان امر با روند کند و یا عدم واکنش به موقع برای تغییرات ، نوسازی و توسعه اقدام نموده اند  و یا با نادیده انگاشتن آن ،  در نهایت به نقطه ای رسیده اند که به اجبار  با ایجاد تغییرات آنی و بنیادین ، و البته غیر کارشناسی  و با  صرف هزینه های سنگین ،  در مدت زمانی کوتاه و با شتاب اقدام نمایند  و یا ناگزیر به انجام اقدامات جهش وار روی آورند که نهایتاً در اکثر موارد مخاطرات زیادی را متوجه کشور نموده اند .

هرگونه برون رفت از این وضعیت نامطلوب و به عبارتی بحرانی و حرکت در راستای توسعه پایدار متوازن و پویای کشور ، در هر یک از حوزه های زیربنایی و عمرانی ،  تولید ، تامین و  توزیع ، ترانزیت ،  صادرات و  واردات ،  تجارت بین الملل و تقویت دیپلماسی عمومی و تحکیم و توسعه روابط سیاسی ایران با کشورهای همسایه ، منوط به ارتقاء زیرساخت ها و مدیریت بهینه و یکپارچه بر اساس آمایش لجستیکی و تحقق معماری نوین زیرساخت ها می باشد.

در ادامه  رئوس  معایب و  نارسایی های موجود در آمایش لجستیکی و مدیریت زیرساخت ها به شرح ذیل تصریح می گردد  :

۱_  نادیده انگاشتن قابلیت های جغرافیایی و ناحیه ای ایران  به عنوان یک منطقه ژئو استراتژیک ،  ژئو اکونومیک و ژئوپلیتیک

 ۲_ نبود تفکر منسجم نهادینه و سیستماتیک در امر آمایش لجستیکی و مدیریت زیرساخت

۳_ نبود متولی معین و مشخص ،  همچنین فقدان برنامه کاربردی مدون و جامع برای مدیریت و توسعه زیرساخت های کشور  بخصوص بنادر ،  اسکله ها و تجهیزات بندری و ....

 ۴_ عدم ارتباط ارگانیک  و منطقی میان بخش های درگیر با زنجیره تامین در سرزمین اصلی کشور

۵_  اقدامات مقطعی و موردی و دیر هنگام در امر حمل و نقل لجستیک و توسعه  زیرساخت ها و مدیریت جزیره ای و پراکنده

۶_ فقدان  پژوهش و کنکاش در محیط داخلی و بین المللی و ناحیه ای و عملیاتی و تجزیه و تحلیل منطقی چالش ها ، موانع و فرصت های موجود و برخورد علی و معلولی با معضلات مربوطه

"""رئوس  معضلات مبتلابه حوزه حمل و نقل جاده ای کشور به همراه برخی راهکارهای پیشنهادی """

الف)  بخش مغز افزاری :

۱_ در حالی که برخی از کشورهای همسایه ، اولین شهرها و ادارات متاورسی خویش را راه اندازی نموده اند ،  صنعت حمل و نقل جاده ای کشور ، هنوز به معنای واقعی هوشمند نگردیده و موفق به استفاده از تکنولوژی های نسل جدید علی الخصوص هوش مصنوعی  نشده است .( پیش بینی ها ، حاکی از آنست که تا سال ۲۰۳۰ ، هوش مصنوعی ، موجبات افزایش ۱۵/۷  تریلیون دلاری اقتصاد جهان می گردد،  حال آنکه بدون بهره مندی حداکثری هوش مصنوعی در مدیریت زیر ساخت های کشور ،  عملا امکان هر گونه  ، رقابت اقتصادی ، برای کشور را در آینده غیر ممکن می سازد )

۲_ آمایش لجستیکی و  امر مهم پشتیبانی و  ایجاد مراکز و شهرمهای لجستیکی در سطح کشور مورد توجه جدی مسئولین امر واقع نشده و همچنان حلقه مفقوده این صنعت است ، به نحویکه ارتباط و انسجام مفید و موثری میان اجزاء و عناصر مادی و معنوی صنعت حمل و نقل جاده ای کشور و دیگر شقوق حمل و نقل مشاهده نمیگردد  ، همین نقیصه ، موجبات تحمیل خسارات آشکار و پنهان سنگین به صنعت موصوف و متعاقب  آن اقتصاد کلان کشور را فراهم آورده است .

۳_ کماکان ،  حمل و نقل و جابجایی بیش از  ۸۵ درصد کالا و مسافر در خطوط برون شهری ، توسط جاده ها و ناوگان جاده ای شامل :  باری ( تعداد حدود ۴۱۱ هزار دستگاه انواع کشنده و کامیون با عمر متوسط ۲۰ سال  ) و مسافری ( ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس با متوسط عمر ۱۵ سال ، ۲۹ هزار دستگاه  مینی بوس با عمر متوسط ۲۹ سال ، ۳۱ هزار دستگاه  سواری کرایه  با عمر متوسط ۱۳ سال  )  انجام می پذیرد،  که این نقیصه نیز زمینه های افزایش هزینه های مادی و معنوی حمل و نقل کالا و مسافر ، اتلاف سوخت و انرژی و آلودگی محیط زیست ،  تخریب  ابنیه ها و راه ها  و محور های مواصلاتی ، افزایش  سوانح رانندگی،  بالا رفتن  قیمت تمام شده کالا و رشد لجام گسیخته نرخ تورم را فراهم می سازد .

۴_  آنچنان که  شایسته و بایسته  میباشد ،  به ظرفیت های بالقوه و بالفعل مستتر در  جامعه بزرگ حمل و نقل جاده ای کشور ،  شامل مالکان و رانندگان وسایل نقلیه سبک  ، نیمه سنگین و سنگین باری و مسافری ،  با جمعیتی بالغ بر ۱/۵ میلیون نفر ، به عنوان سرمایه عظیم و منحصر به فرد اجتماعی و سربازان گمنام جبهه اقتصادی کشور،  توجه نگردیده است . ( شایان ذکر است به لحاظ خصائص و شاخصه های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی  این قشر از جامعه (مالکان و رانندگان وسایل نقلیه باری و مسافری ) همزمان واجد  ۳  عنوان و جایگاه شامل : سرمایه گذار،  کارفرما و کارآفرین هستند که تجمیع سه ویژگی یاد شده به صورت یک جا در یک شخص حقیقی،  در نوع خود کم نظیر است ) این سه ویژگی،  دارای چنان  اهمیتی میباشد که تعریف و توصیف نوین و جدیدی را از ناوبران وسائط نقلیه جاده ای به ذهن متبادر می سازد،  به این نحو که :

"" ناوبران وسائط نقلیه عمومی باری و مسافری کشور ، عموما ، مدیران لایق و توانمندی هستند که توانایی و قابلیت ایجاد هماهنگی همزمان و مدیریت مفید و موثر ، بر اجزاء مختلف حمل و نقل ، شامل : راه و جاده ، وسیله نقلیه ، خودشان به عنوان راننده و شرایط محیطی را دارند که حاصل آن،  سفری آرام،  ایمن و  لذت بخش برای مسافران و اقتصادی و مطمئن برای صاحبان کالاست "

۵_  بواسطه عدم توجه به تحولات آشکار و پنهان سیاسی و اقتصادی  منطقه ای و جهانی و فقدان تشکیلاتی منسجم و هدفمند تحت عنوان واحد  ""آینده پژوهی  "" در  کشور  ،  مزیت ترانزیتی  ایران ، به عنوان شاهراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب جهان ، نسبت به دهه های قبل ،  کمرنگ تر  شده ، به نحویکه ظرفیت بالقوه و هدف گذاری شده در برنامه های پنجساله پنجم و ششم و هفتم  توسعه اقتصادی کشور،  مبنی بر ترانزیت حداقل ۲۰۰ میلیون تن کالا از کشور ( البته هدف گذاری ۲۰۰ میلیون تن ، غیر

کارشناسی و مبالغه آمیز است ) و جایگزینی در آمدهای ناشی از عبور کامیونها و محمولات  خارجی  از مرزهای ورودی و خروجی دریایی و زمینی کشور ،  به جای درآمدهای نفتی ، تنها به حدود ۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹  تقلیل یافته و در صورت ادامه این  روند منفی ،  حذف  تدریجی خاک ایران از نقشه کریدورهای ترانزیتی جهان ، امری دور از ذهن نیست . البته ظاهرا طی دو سال اخیر ، ترانزیت کالا از کشور ، روندی نسبتا افزایشی داشته است ( ایران  در منطقه هارتلند یا قلب جهان واقع شده و به صورت بالقوه دارای موقعیت های  ژئو استراتژیکی ، ژئو پلیتیکی و ژئو اکونومیکی میباشد) 

ب) بخش نرم افزاری:

۱_ اغلب ضوابط و مقررات مربوط به تاسیس شرکت های حمل و نقل جاده ای داخلی و بین المللی کالا و مسافر ، دارای اشکالات اساسی میباشد ، به نحویکه قریب به اتفاق شرکت های موصوف ، هیچگونه نقش مفید و موثری در برنامه ریزی و ساماندهی امر حمل و نقل ایفاء نمی نمایند  و نقیصه  راننده محوری به جای شرکت محوری ، دهه هاست که به عنوان یکی از  معضلات مبتلابه  حمل و نقل جاده ای به شمار می رود.   به تعبیری دیگر ،  اینگونه شرکت ها،  از وظایف ذاتی خویش مشتمل  بر ساماندهی و برنامه ریزی صحیح برای  جابجایی کالا و مسافر ،  فاصله گرفته و صرفا به اشخاص  بارنامه نویس و بعضا با  سوء استفاده های متعدد از صاحبان کالا و رانندگان کامیونها مبدل شده اند .( البته تعداد بسیار معدودی از شرکت ها،  تابع این رویه غلط هستند و اغلب انها خواستار تاثیر گذاری مثبت بر روند فعالیت های حمل و نقلی کشور میباشند که متاسفانه قوانین و مقررات جاری کشور ، فرصت تحقق  این مهم را به طور شایسته و بایسته در اختیار آنها قرار نمی دهد )

۲_ میزان بهره وری و استفاده بهینه از انواع جاده ها و محورهای مواصلاتی کشور در حداقل ممکن  قرار دارد .( حداکثر استفاده از آزاد راه ها و بزرگراه ها و خطوط مواصلاتی کشور ، به تردد تعداد معدودی وسایل  نقلیه از هر یک از آنها خلاصه می شود و به زمین های بعضا حاصلخیر و مسطح حاشیه راه ها و برنامه ریزی در خصوص چگونگی استفاده حداکثری از آنها ، بدون هرگونه واگذاری مالکیت به دیگران و صرفا استفاده بهینه  توسط هر یک از بخش های کشاورزی و صنعتی کشور ، هیچ گونه توجهی  نشده است) میزان  بهره وری و استفاده بهینه از  راههای کشور به عنوان  یکی از ثروت های  عظیم  در اختیار حاکمیت ،  در مقایسه با منابع هنگفت مالی که جهت احداث و نگهداری از آنها هزینه می گردد  ،  بسیار ناچیز  است . ( بر اساس اعلام مسئولین امر ، در سنوات گذشته،  ارزش ریالی ۲۲۰ هزار کیلومتر انواع جاده ها شامل آزاد راه ها،  بزرگراه ها،  جاده های اصلی و روستایی و غیره ، رقمی معادل سه هزار هزار میلیارد تومان میباشد که بر اساس عرف بین الملل ، سالیانه ۴ تا ۶ درصد این مبلغ ، میبایست صرف تعمیر و نکهداری و مرمت و بهسازی و بازسازی و تجهیز خطوط مواصلاتی و شریانی کشور گردد . هر چند در برخی از سالها حتی یک ششم مبلغ موصوف نیز به سازمان راهداری بابت انجام وظایف سازمانی مربوطه ، پرداخت نگردیده  است ، مضافا اینکه دیگر درامدهای قانونی سازمان راهداری از محل قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی نیز به طور کامل حاصل نمیگردد )

ج) بخش سخت افزاری :

۱_ همچنان حدود ۳۰ درصد از ناوگان باری جاده ای برون شهری کشور با عمر بالای  ۲۵ تا ۴۰ سال و حدود ۴۰ درصد ناوگان مسافری برون شهری فرسوده و مستهلک میباشد ، این در حالیست که بواسطه نبود هرگونه اقدام مفید و موثر ، پایدار و سیستماتیک و اعمال سیاست های سلیقه ای و خلق الساعه،  در خصوص ساماندهی و نوسازی ناوگان موصوف ، سالیانه حدود ۴۰۰ هزار سال به عمر ناوگان باری کشور اضافه می گردد.( یکی از دلایل تصادفات خسارتی ، جرحی و فوتی جاده های کشور ، تردد وسایل نقلیه فرسوده و مستهلک در سطح راه ها و معابر عمومی است  ).

۲_ اشکالات ساختاری به قوانین و مقررات مربوط به واردات کامیون نو و دست دوم  از خارج از کشور و سیاست های دولت در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده وجود دارد .

۳_ تناسب و تعادل معقول و قابل قبولی میان عرضه و تقاضا( میزان نیاز صاحبان کالا به کامیون  و  ظرفیت بارپذیری و تعداد کامیونهای کشور)  وجود ندارد.بر اساس آمار منتشره از سوی مراجع ذیربط ، ظاهرا کشور با مازاد عرضه کامیون در اغلب ماههای سال  مواجه میباشد . ( در ایران ، کامیونها در ازاء هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش پر ، ناگزیر به   ۱۱۵ کیلومتر پیمایش خالی می باشند و اصطلاحا با معضل "" یک سر خالی "" دست به گریبان هستند . مضافا اینکه حدود ۲۰ درصد از پیمایش پر اغلب آنها  نیز کاملا بی مورد است ، از طرفی میزان پیمایش پر و خالی  وسایل نقلیه باری کشور معادل نصف پیمایش مفید  کامیونها در کشورهای توسعه یافته است )

۴_ همچنان حدود ۷۰ درصد از جاده های کشور ناایمن و غیر استاندارد و دارای بیش از ۵ هزار نقطه حادثه خیر ، نواقص فنی و مهندسی و کمبود علائم اطلاعاتی و اخباری و روشنایی و تجهیزات ایمنی و خط کشی های مناسب میباشند که یکی از دلایل اصلی و انکار ناپذیر سوانح رانندگی و  تصادفات خسارتی ، جرحی و فوتی کشور ،  همین خرابی راههاست . کشته شدن بیش از ۲۰ هزار نفر ، مصدومیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر و معلولیت مادام العمر حدود ۶۰ هزار  نفر در طول سال،  حاصل تصادفات جاده ای است ، مضافا اینکه سالیانه تعداد حدود یک میلیون خانوار ایرانی به طور مستقیم و حدود ۳ میلیون خانواده ( از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایرانی )  به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی ، به طور غیر مستقیم دستخوش ناملایمات و آسیب های اجتماعی نظیر طلاق ، بیکاری ، فقر ، اعتیاد،  فساد و فحشا و خشونت های خانگی و ... می گردند،  همچنین بواسطه ضرورت درمان و رسیدگی های بعضا مادام العمر پزشکی جسمانی و روانی  حادثه دیدگان  ، هزینه های بسیار سنگینی به شبکه بهداشت و  درمان و بهزیستی  کشور تحمیل می گردد ، در یک محاسبه  اجمالی خسارات اشکار و پنهان ناشی از این تصادفات سالیانه معادل ۷/۵ ( هفت و نیم ) درصد تولید ناخالص داخلی ( GDP) یعنی معادل ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می گردد . گفتنی است  در بهترین شرایط، سهم حمل و نقل در تمامی شقوق آن در تولید ثروت داخلی از ۹ درصد تجاوز ننموده است  .

۵_ بیش از ۶۰ درصد ماشین آلات و تجهیزات راهداری  در اختیار سازمان راهداری کشور فرسوده و فاقد کارایی لازم میباشد .

راهکارهای پیشنهادی ( که متضمن دوام و بقاء حاکمیت از جهات امنیتی و سیاسی  و دارای توجیه اقتصادی و درآمدزایی مستمر  میباشند  )

۱) استقرار ابر سامانه مغزافزاری دکترینال ، مبتنی بر هوش مصنوعی و علوم نوترکیب به منظور هوشمند سازی فرآیند حمل و نقل ( با اولویت حمل و نقل جاده ای )مطابق با استاندارهای روز جهانی

۲) هوشمند سازی ۲۶ پایانه مرزی کشور  ( پایانه های مرزی تمرچین ، باشماق ، پرویز خان ، خسروی ، مهران ، شلمچه و چزابه ، همچنین میلک ، میرجاوه و ریندان ، به جهت ورود و خروج میلیونها نفر زائرین عتبات عالیات و اربعین و دیگر پایانه های  مرزی مانند بازرگان بواسطه تردد کامیونهای ترانزیتی و مسافرین ، از اهمیت بسیار بالایی از جهات مختلف امنیتی ، سیاسی و اقتصادی  برخوردار میباشند )

۳) ایحاد و بهره برداری از زائر سراها و مراکز خدماتی در پایانه های مرزی ، بالاخص پایانه های مصرح در بند قبل ، بواسطه تردد بسیار بالای زائرین

۴) ایجاد شهرک های لجستیکی در مناطق مختلف استراتژیکی کشور علی الخصوص  استان یزد ، به جهت اینکه این استان به مثابه  مرکز ثقل حمل و نقل کشور میباشد ( در قوانین بالادستی  کشور ، ایحاد شهرک های لجستیکی در چهار منطقه تاکید شده است )

۵) تکمیل و پیاده سازی هر چه سریعتر "" طرح جامع حمل و نقل کشور "" و مشارکت جدی و بهره برداری حداکثری مادی و معنوی ( با حفظ و صیانت تمام از استقلال سیاسی و اقتصادی کشور ) از مگاپروژه های جهانی همچون : طرح یک راه _ یک کمربند دولت چین و طرح رقابتی "" مسیر ترانزیتی جدید "" پیشنهادی  از سوی سران  ۷ کشور صنعتی جهان( G7) "" و جلوگیری از موازی کاری و مداخلات مستقیم و غیر مستقیم دیگر نهادها و سازمان ها و ستادهای نظارتی کشور در امر ترانزیت

۶)  ضمن  مقررات زدایی  ، پایانه های مرزی کشور ، به گذرگاه های مرزی تغییر نام و با مجهز شدن به امکانات و تجهیزات کنترلی روز دنیا ، امکان تردد و عبور فوری و بدون هر گونه توقف از مرزهای زمینی کشور را فراهم آورند.

۷) حرکت در راستای اقتصادی نمودن صنعت حمل و نقل جاده ای با استفاده حداکثری از ظرفیت های آشکار و پنهان مادی و معنوی موجود در  جاده های کشور ( لازم است هر چه سریعتر پیوند معنا داری میان صنعت حمل و نقل و دیگر صنایع درآمدزا همچون کشاورزی ، تولید برق از انرژی خورشیدی و ...... به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت های یکدیگر  بالاخص  حریم راهها و زمینهای منابع طبیعی و...... ایجاد گردد )

  ۸) افزایش شرکت ها حمل و نقل  بزرگ مقیاس هوشمند  و بازارگاههای  حمل و نقل الکترونیکی کالا  

 ۹)   به منظور مدیریت صحیح ، منطقی و بهینه ،   بر روی وجوهات ارزی و ریالی ناشی از عملیات حمل و نقلی ( در تمامی شقوق )   بانک حمل و نقل   (  نئو بانک یا بانک دیجیتالی مبتنی بر تکنولوژیهای مالی و بانکی ) تاسیس گردد ، مضافا اینکه از  ظرفیت های برخی از بانک های زیانده و در شرف ادغام و یا انحلال کشور ( نظیر پست بانک ایران  ) جهت تجمیع سرمایه در گردش حوزه حمل و نقل کشور نیز می توان  استفاده نمود . 

۱۰) تاسیس صندوق ذخیره ( رفاه ) جامعه بزرگ حمل و نقل کشور

۱۱) واگذاری وظیفه راهداری ( تعمیر ، نگهداری ، بهسازی ، مرمت و تجهیز تمام جاده ها و محورهای واصلاتی کشور )  به شرکتهای عمرانی واجد شرایط خصوصی

۱۲) احاله مسئولیت صدور و تمدید پروانه های فعالیت شرکت های حمل و نقل جاده ای داخلی و بین المللی مسافری و باری کشور به اتحادیه ها ، انجمنها و کانون های سراسری و استانی حمل و نقل کشور

( نظارت عالیه بر نحوه عملکرد اتحادیه و تشکلهای صنفی و شرکت های حمل و نقل ، بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور باشد )

توصیه های تکمیلی:

۱)از ظرفیت های قانونی موجود در شوراهای عالی همچون :  هماهنگی ترابری کشور ، مبادی مجاز زمینی کشور و کمیسیون ها و کمیته های تخصصی که ریاست تمامی آنها بر عهده وزارت  راه و شهرسازی اعضاء آنها ، متشکل از نمایندگان تام الاختیار دیگر  وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی ، امنیتی و نظامی کشور میباشند ، در راستای اصلاح قوانین و مقررات جاری مرتبط با حمل و نقل  ، به نحو شایسته استفاده گردد

 ۲) ناوبران و  خانواده هر یک از انها ، به عنوان یکی از اقشار بزرگ ، شریف ، نجیب و در عین حال آسیب پذیر کشور ، به لحاظ اجتماعی،  فرهنگی و اقتصادی مورد توجه مسئولین امر قرار گیرند. 

۳) کارگروه فنی و تخصصی متشکل از کارشناسان حمل و نقل ، علوم اقتصاد ی ،   سیاسی و اجتماعی و حقوقی تشکیل گردد .

ناصر شریفی مطلق

استراتژیست و کارشناس ارشد حمل و نقل جاده ای

مرداد  ماه سال یکهزار و چهارصد و سه هجری شمسی

مرجع اطلاعات و آمار ذکر شده در طرح : سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای _ گزارشات و اظهارات رئیس و معاونین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.