بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

ثبت املاک در سامانه ملی املاک و اسکان ( سماوا ) و سوالات متداول برای ثبت اطلاعات

برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت ازطریق چه سامانه‌ای اقدام کنیم؟

تین نیوز |

سامانه ملی املاک و اسکان کشور، توسط وزارت راه و شهرسازی و بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، جهت احصا و صحت‌سنجی اطلاعات مالکان، ساکنان و کاربران املاک کشور و معاملات آن‌ها راه‌اندازی شده است.

مالکان و ساکنان محترم می‌بایست با مراجعه به درگاه الکترونیکی این سامانه به نشانی https://amlak.mrud.ir مراجعه نموده و نسبت به مشاهده و ویرایش اطلاعات مرتبط با خود اقدام نمایند. جهت مشاهده و تکمیل خوداظهاری خود، مراحل زیر را طی نمایید:

مرحله اول: شماره همراه خود را جهت ورود به سامانه وارد نمایید (الزاما این شماره باید به نام شما باشد.)

مرحله دوم: در صورتی که برای اولین بار به سامانه مراجعه نموده‌اید، به صورت خودکار به صفحه احراز هویت انتقال داده خواهید شد. در این قسمت لازم است نسبت به ورود کدملی خود اقدام نمایید. دقت نمایید که شماره همراه حتما متعلق به کدملی شما باشد. پس از آن سامانه در صورت تطابق کدملی و شماره همراه، کد اعتبارسنجی را برای تلفن همراه شما ارسال می‌نماید که لازم است آن را در سامانه وارد نمایید. 

مرحله سوم: رمز عبور خود و کدامنیتی را وارد نمایید و گزینه ورود را انتخاب کنید. رمز عبور الزاما باید ترکیبی از حروف، اعداد و علامت های خاص (مانند $ و @) باشد.

در صورتی که رمز عبور خود را فراموش کرده اید روی دکمه فراموشی رمز عبور کلیک کنید. تا احراز هویت شما مجددا مطابق با مرحله دوم انجام گردد.

لینک سامانه ملی املاک و اسکان- سماوا           https://amlak.mrud.ir

 

سامانه ملی املاک و اسکان ( سماوا )توسط وزارت راه و شهرسازی راه اندازی شده است و شهروندان می توانند در این سامانه اطلاعات مالکیت و استیجاری بودن املاک سکونتی و ... خود را ثبت کنند.

 

سوالات متدوال برای ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان ( سماوا )

1-  برای خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت به چه سامانه‌ای مراجعه کنم؟

پاسخ: سامانه ملی املاک و اسکان کشور با آدرس amlak.mrud.ir جهت دریافت خوداظهاری اطلاعات مالکیت و سکونت توسط وزارت راه و شهرسازی طراحی شده و دارای اعتبار است.

 

2- دفعه اولی هست که وارد سامانه می شوم. پیغام می دهد کد ملی با شماره همراه سازگار نیست. چه کار باید بکنم؟

پاسخ: برای ورود به سامانه لازم است با یک شماره همراه که مالکیت آن برای کدملی شما ثبت شده باشد وارد سامانه شوید.

 

3- هنگامی که به سامانه وارد می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که متعلق به من نمی باشد. در این مورد باید چکار کنم؟

پاسخ: در سامانه در قسمت تعیین تکلیف، گزینه "این ملک متعلق به من نمی باشد" را انتخاب نمایید.

 

4- هنگامی که وارد سامانه می شوم املاکی را در سامانه نشان می دهد که قبلا فروخته ام. در این باره چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف گزینه "کل ملک را واگذار کرده ام" یا "بخشی از ملک را واگذار کرده ام" را انتخاب نموده و مراحل بعدی را طی نمایید.

 

5- در قسمت فهرست کارها، یک ملک را دو بار به من نشان می دهد. چکار کنم؟

پاسخ: برای یکی از املاک تکراری به انتخاب خود در قسمت تعیین تکلیف گزینه "این ملک متعلق به من نمی باشد" را انتخاب کنید و در صورتی که بخشی از اطلاعات ملک دیگر نادرست یا ناقص است، اطلاعات آن را از طریق قسمت تعیین تکلیف تصحیح نمایید.

 

6- ملکی به نام من به عنوان مسکونی ثبت شده، اما این ملک تجاریست. در این مورد چه کار باید کرد؟

پاسخ: در قسمت اطلاعات ملک، نوع ملک و نوع کاربری آن را می توانید تغییر داده و کاربری و نوع آن را تعیین نمایید.

 

7- خانه به نام من است، اما مستاجر در آن سکونت دارد. چگونه این مورد را ثبت کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه "من مالک هستم" و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، گزینه "شخص دیگری ساکن است." را انتخاب کرده و اطلاعات مستاجر خود را در آن وارد نمایید.

 

8- ملک را فروخته ام اما همچنان در بخش املاک تحت مالکیت آن را مشاهده می کنم. علت چیست؟

پاسخ: بعد از تایید خریدار وضعیت ملک به فروخته شده تغییر می یابد.

 

9- در سامانه نشان می دهد خانه من خالیست، اما خالی نیست. چکار کنم؟

پاسخ: در قسمت تعیین تکلیف ملک بعد از انتخاب گزینه "من مالک هستم" و ورود اطلاعات ملک، در قسمت اطلاعات سکونت، وضعیت سکونت ملک را مشخص نمایید.

 

10- ملک را فروخته ام یا ساکن دیگری در ملک من سکونت دارد، اما کد رهگیری ندارم. برای ثبت آن چه کنم؟

پاسخ: وارد نمودن کد رهگیری برای ثبت فروش یا سکونت ملک الزامی نیست.

 

11- می خواهم زمین خود را ثبت کنم. چه کنم؟

پاسخ: نوع ملک خود را به قطعه زمین تغییر دهید و اطلاعات مورد نیاز را ثبت نمایید.

 

12- در ثبت ملکم اشتباها اطلاعات نادرستی وارد کرده ام و ثبت نهایی هم کرده ام. برای ویرایش آن چه کنم؟

پاسخ: امکان ویرایش اطلاعات بعد از ثبت نهایی وجود ندارد. لازم است در وارد نمودن اطلاعات خود دقت لازم را به عمل آورید.

 

13- منظور از اقامتگاه اصلی و فرعی چیست؟

پاسخ: اقامتگاه اصلی اقامتگاهی است که در آن زندگی می کنید و اقامتگاه فرعی اقامتگاه دوم خانواده شماست.

 

14- وارد سامانه که می شوم فهرست املاک را به من نشان نمی دهد. علت چیست؟

پاسخ: لطفا ابتدا اقامتگاه اصلی خود را ثبت نمایید، سپس فهرست املاک شما قابل مشاهده خواهد بود.

 

15- اولین بار است که می خواهم وارد سامانه بشوم (یا رمز عبور خود را فراموش کرده ام). در صفحه سماوا میخواهم کد ملی خود را وارد نمایم، اما کد ملی وارد نمی شود. در این باره چکار باید کرد؟

پاسخ: لطفا اطمینان حاصل کنید از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید.

 

16- مشخصات یکی از املاکم در سامانه نیست. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

 

17- یکی از املاکم را در تعیین تکلیف اشتباها زدم متعلق به من نمی باشد. چگونه آن را برگردانم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت روی گزینه افزودن ملک کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

 

18- وضعیت سکونت ملکم تغییر کرده است. برای ثبت آن چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت املاک تحت مالکیت در کنار ردیف ملک خود روی گزینه ثبت یا تغییر ساکن کلیک کرده و وضعیت جدید سکونت ملک خود را ثبت نمایید.

 

19- ساکنان دیگر اقامتگاه خودم را چگونه ثبت نمایم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه مورد نظر، روی گزینه ساکنین کلیک کرده و مشخصات دیگر ساکنان اقامتگاه خود را ثبت نمایید.

 

20 اقامتگاه خود را در سامانه نمی بینم. چه کار کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها روی گزینه افزودن اقامتگاه کلیک کرده و مشخصات آن را ثبت نمایید.

 

21- می خواهم اقامتگاه خود را تغییر دهم. چگونه اقامتگاه قبلی خود را حذف کنم؟

پاسخ: لطفا در قسمت اقامتگاه ها در کنار ردیف اقامتگاه قبلی خود روی گزینه اتمام سکونت کلیک کرده و تاریخ پایان سکونت در آن را درج کنید. سپس مشخصات اقامتگاه جدید خود را ثبت نمایید.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی زندی پاسخ

    خوبه

  • ناشناس پاسخ

    پیگیر باشید.امکان ویرایش رو قرار بدهند

  • FATI پاسخ

    سلام شغل سرپرست خانوار که بازنشسته هست تو گزینه ها نیست چیکار کنیم چی بنویسیم؟؟ لطفا راهنمایی کنین

  • FATI پاسخ

    سلام شغل سرپرست خانوار که بازنشسته هست تو گزینه ها نیست چیکار کنیم چی بنویسیم؟؟ لطفا راهنمایی کنین

  • احمد مجدی پاسخ

    منظورازشماره صفحه وشماره املاک چیست دراطلاعات ملک

  • رضا پاسخ

    مستاجر

  • پیامک احراز هویت ثبت نام املاک و اسکان بای من نمیا .چه کاری باید انجام دهم پاسخ

    پیامک احراز هویت ثبت نام املاک و اسکان بای من نمیا .چه کاری باید انجام دهم

  • راننده پاسخ

    باز سرگرمی جدید برای سردرگمی مردم...خدا ازتون نگذره که بعضی از این مردم نه گوشی دارن و نه اطلاعات کافی و با سند و مدارک خونه و زندگی‌شون تو این دوره‌ی کرونایی دنبال کافی‌نت برای ثبت‌نام میگردند.چرا خودتون اینکار رو مثل سرشماری انجام نمیدین؟

  • ناشناس پاسخ

    سلام خسته نباشید اگر مستاجر وارد سامانه شود و اطلاعات موجر را بدهد اشکال ندارد

  • حمیدرضا بی ریایی نجف آبادی پاسخ

    چیکار کنم

  • گمنام پاسخ

    ای بابا، مهلت ثبت نامه تا آخر مرداده اما سایتش مدتهاست باز نمیشه و درحال به روزرسانی است و وقتی به مشاور زنگ میزنی میگه برای هر دقیقه مکالمه باید 5 هزار تومن روی قبض تلفنمون بیاد. یعنی چهل دزد بغداد باید برن بوق بزنن

  • میثم زاهدی پاسخ

    پس از وارد کردن شماره تلفن و کد ملی به جای پیامک کد تایید یک کد دستوری میدهد و می گوید شماره گیری کنید ولی با شماره گیری کد دستوری به نتیجه ای نرسیدیم.لطفا راهنمایی نمایید.

  • شیوا فازغی پاسخ

    من تا به حال خونه نداشتم ۱۸ سال دارم زندگی میکنم
    آیا به ما تعلق میگیره