بازدید سایت : ۴۲۰۷۰

فرزین در آستانه جدا شدن از بانک مرکزی؟ /دوئل دلاری در تیم اقتصادی دولت

به نظر می رسد اختلاف نظر میان همتی و فرزین بر سر قیمت دلار همچنان ادامه دارد و برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که با افزایش اختلافات ممکن است فرزین به زودی از تیم اقتصادی دولت چهاردهم جدا شود.

فرزین در آستانه جدا شدن از بانک مرکزی؟ /دوئل دلاری در تیم اقتصادی دولت
تین نیوز |

به نظر می رسد اختلاف نظر میان همتی و فرزین بر سر قیمت دلار همچنان ادامه دارد و برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که با افزایش اختلافات ممکن است فرزین به زودی از تیم اقتصادی دولت چهاردهم جدا شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد 100،  قیمت دلار  در مرکز مبادله ارز و طلا در ایران از روز گذشته به مرز 50 هزار تومان رسیده و در دومین روز هفته نیز در این محدوده در حال نوسان است.

همچنین، نرخ فروش دلار نیما در بازار امروز، یکشنبه 22 مهرماه، در مرز 48 هزار تومان در نوسان است. با افزایش اخیر دلار نیمایی، تحلیلگران اعلام کردند که این نرخ از سقف فرزین عبور کرده است.

 

دوئل ارزی دولت پزشکیان و با بازماندگان دولت رئیسی

فعالان بازار می گفتند که به نظر می رسد اختلاف نظر میان همتی و فرزین همچنان ادامه دارد و برخی گمانه زنی ها حاکی از این است که با افزایش اختلافات ممکن است فرزین به زودی از تیم اقتصادی دولت چهاردهم جدا شود.

با این حال، باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد. برخی این موضوع را به عنوان آغاز رقابت میان دولت پزشکیان و رئیسی در زمینه نرخ ارز تلقی کرده اند.

محمدرضا فرزین، که به عنوان نماینده دولت سیزدهم در ساختمان شیشه ای میرداماد شناخته می شود دیدگاه متفاوتی با همتی در حوزه نرخ ارز دارد.

مدتی قبل بود که همتی در حاشیه نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، در جمع خبرنگاران به فاصله بین دو نرخ ارز نیمایی و آزاد اشاره کرد و گفت: "فاصله قیمت ارز نیمایی و آزاد باید به حداقل برسد. این اختلاف در حال حاضر توجیه پذیر نیست و بسیار زیاد است."

اما روز بعد از ابراز نگرانی  همتی  درباره اختلاف نرخ نیمایی و بازار و تأکید بر کاهش این فاصله، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان داد. او گفت: "ما نگران نرخ تورم هستیم و نمی توانیم نرخ ارز نیمایی را بیشتر از این افزایش دهیم." فرزین همچنین افزود: "نرخ ارز در سامانه نیما از ابتدای سال ۴۱ هزار تومان آغاز شده و اکنون به ۴۷ هزار تومان رسیده است."

آغاز دلار نیمایی از زمان دولت روحانی 

تاریخچه آغاز به کار و رونمایی از دلار نیمایی به دولت روحانی بازمی گردد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷، بانک مرکزی با معرفی طرحی به نام سامانه نیمایی، به بهبود بازار ارز و تسهیل واردات کالا پرداخت. این سامانه به عنوان یک نظام یکپارچه برای معاملات ارزی طراحی شده و هدف آن تأمین ارز و تسهیل فرآیند واردات کالا، همچنین ایجاد فضایی مطمئن برای معاملات خریداران و فروشندگان ارز و کالا است.

ساز و کار سامانه نیمایی به این شکل است که خریداران می توانند درخواست خرید ارز خود را در یک محیط یکپارچه به فروشندگان ارائه دهند. از سوی دیگر، فروشندگان نیز به درخواست های خریداران دسترسی دارند و می توانند خدمات خود را در یک فضای رقابتی سالم به خریداران ارائه دهند و به پیشنهادات خرید ارز پاسخ دهند. به این ترتیب، سامانه نیمایی یک فضای آنلاین برای تبادل ارز فراهم می آورد که به خریداران و فروشندگان امکان تعامل و معامله را می دهد.

واکنش تحلیلگران به افزایش نرخ دلار نیمایی

در شرایط کنونی تحلیلگران بر این باورند که افزایش دلار نیما ممکن است در کوتاه مدت به نوسانات و تورم بیشتر منجر شود، اما در بلندمدت، اگر این افزایش به تقویت صادرات منجر شود، می تواند به تعادل در بازار ارز و کنترل تورم کمک کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.