◄ راهآهن قزوین-رشت چگونه کریدور ریلی شمال-جنوب را تکمیل میکند؟
از این پروژه به عنوان «تکمیلکننده حلقه مفقودهای از کریدور ریلی شمال به جنوب» یاد میشود.
اگرچه برخی مسئولان معتقدند «راهآهن قزوین-رشت، حلقه مفقوده ترابری-ترانزیتی کریدور شمال جنوب که بخش وسیعی از کشورهای آسیایی و اروپایی را در بر خواهد گرفت، تکمیل میکند» اما یک کارشناس حملونقل میگوید: راهآهن قزوین-رشت در صورت راهاندازی راهآهن رشت-آستارا میتواند حلقه مفقوده شبکه داخلی کریدور ریلی شمال جنوب را تکمیل کند.
بیشتر بخوانید:
به گزارش تیننیوز، اسفند گذشته راهآهن قزوین-رشت با حضور رئیس جمهور افتتاح شد؛ در زمان افتتاح، از این پروژه که به گفته مسئولان با هزینه به روز شده 6 هزار میلیارد تومان انجام شده است به عنوان «تکمیلکننده حلقه مفقودهای از کریدور ریلی شمال به جنوب» یاد شد.
به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی «افتتاح طرح استراتژیک راهآهن قزوین- رشت موجب رشد چشمگیر حملونقل بار و مسافر خواهد شد»
به گزارش تیننیوز، این اظهارات مسئولان وزارت راه وشهرسازی در حالی مطرح میشود که سیدمجتبی ناصریان کارشناس حملونقل معتقد است: راهآهن قزوین-رشت تنها درصورت برقراری راهآهن رشت-آستارا میتواند حلقه مفقوده شبکه داخلی کریدور ریلی شمال جنوب را تکمیل کند.
او با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران تیننیوز، تاکید کرد: این شبکه ریلی در داخل کشور و همسایگان بهویژه در محورهای جنوبی کشور و در کشور آذربایجان نیازمند تقویت جدی ظرفیت و کیفیت شبکه است.
این کاربر تیننیوز، اظهار کرد: از آن مهمتر، این شبکه ریلی نیازمند اصلاح نظام بهرهبرداری ریلی برای تسریع سیر قطارهای برنامهدار ترانزیتی و تسریع عملیات گمرکی قطارهای ترانزیت در مرزهای کشور و تسریع عملیات تعویض بوژی و نهایتاً هماهنگی روزافزون ترابری ریلی کشورهای طول مسیر برای تشویق حمل بار و مشارکت تدریجی صاحبان بارهای ترانزیت این محور میباشد.
راهآهن قزوین-رشت به صورت یک خطه، از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت میرسد.
این راهآهن 53 تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود 9 کیلومتر پل بزرگ و 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است.
سلام. تذکر جناب ناصریان بسیار بجا هست.از مسئولین محترم تعجب میکنم که با اتصال قزوین به رشت کار کوریدور شما ل - جنوب رو تموم شده میدونن