بازدید سایت : ۴۴۵۱۹

◄ چالش قیمت سوخت برای رئیس جمهور آینده/ مقایسه نادرست قیمت بنزین در ایران با دیگر کشورهای

این یک امر طبیعی است که قیمت سوخت خودروها در کشورهای وارد کننده نفت به دلیل نوسان قیمت نفت خام، هزینه حمل، تخلیه و بارگیری و سایر عوارض، بیشتر از کشورهای تولید کننده نفت باشد.

چالش قیمت سوخت برای رئیس جمهور آینده/ مقایسه نادرست قیمت بنزین در ایران با دیگر کشورهای
تین نیوز

با وجود تاکید برخی کارشناسان بر لزوم افزایش قیمت سوخت از جمله بنزین و مقایسه قیمت های آن در ایران با سایر کشورها، شماری دیگر از کارشناسان معتقدند این یک امر طبیعی است که قیمت سوخت خودروها در کشورهای وارد کننده نفت به دلیل نوسان قیمت نفت خام، هزینه حمل، تخلیه و بارگیری و سایر عوارض،  بیشتر از کشورهای تولید کننده نفت باشد.

به گزارش تین نیوز، علی اکبر عادلی کارشناس حمل و نقل در  مورد قیمت سوخت خودروها در ایران گفت: تولید کننده های نفت خام، فقط هزینه استخراج آن را دارند و هزینه حمل داخلی و پالایش، اما برای وارد کنندگان قیمت نفت خام، هزینه حمل دریایی، عوارض گمرکی، هزینه حمل به پالایشگاه،  هزینه های پالایش،  هزینه حمل داخلی و توزیع نیز به هزینه ها اضافه می شود.

وی در بخش نظرات کاربران تین نیوز با بیان این که سیاستگذاران کشورهای خارجی مثل سیاستگذاران کشور ما بی گدار به آب نمی زنند، افزود:  اگر  سوخت در این کشورها گران است و یا هر چند گاهی قیمت بنزین و گازوئیل افزایش می یابد در عوض مدام فناوری موتور، آئرودینامیک بدنه و با استفاده از آلیاژهای سبک، وزن خودروها کم می شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند.

او تاکید کرد: فناوری خودروهای امروز کشورهای در حال توسعه به نسبت دهه ۹۰ میلادی خیلی فرق کرده و مصرف سوخت آنها هم بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است یعنی کشورها، خودروی کم مصرف را در اختیار مردم قرار می‌دهند و با این کار هم آلایندگی را کم می کنند و هم اگر قیمت سوخت را افزایش می دهند به اقتصاد خانوارها لطمه ای وارد نمی شود چون وقتی مصرف یک خودرو از هشت لیتر به چهار لیتر می رسد اگر قیمت بنزین دوبرابر هم شود نسبت به گذشته در سبد هزینه خانوار اتفاقی نمی افتد.

این کارشناس گفت: اما در کشور ما تفاوت سمند و یا پراید ۲۰ سال پیش با سمند و پراید نو در چراغ ها است ولی مصرف سوخت همان میزان ۱۲ سال پیش است. پژو ۴۰۵ از سال ۱۹۸۹ در حال استفاده است و نو و کهنه آن فرقی با هم  ندارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.