بازدید سایت : ۳۶۵۵۹

◄ بهترین مسیر برای اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه

اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه در مسیر راه آهن ایغدیر قارص از طریق چشمه ثریا، نیازمند احداث راه آهن به طول 200 کیلومتر بین شهر مرند تا چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی با ترکیه است.

بهترین مسیر برای اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه
تین نیوز |

شماری از کارشناسان ریلی معتقدند اتصال راه آهن ایران به شبکه راه آهن پیوسته ترکیه در مسیر راه آهن ایغدیر قارص از طریق چشمه ثریا، نیازمند احداث راه آهن به طول 200 کیلومتر بین شهر مرند تا چشمه ثریا در نقطه صفر مرزی با ترکیه است.

به گزارش تین نیوز،  درحالیکه برای اتصال راه آهن جلفا خوی تنها احداث 100 کیلومتر خط آهن یعنی نصف مسیر مرند چشمه ثریا مورد نیاز است.

به اعتقاد آنان همچنین مسافت دسترسی به راه آهن آنکارا و مرز اروپا از مبدا جلفا از طریق مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان به داخل ترکیه، هیچ فرقی نسبت به مسیر پیشنهادی راه آهن ایغدیر - قارص ندارد.

همچنین مسیر راه آهن جلفا - خوی - رازی - شمال دریاچه وان، مزایای اتصال کوتاه تر 300 کیلومتری نسبت به اتصال از طریق مسیر پیشنهادی ایغدیر - قارص - سیواس به بندر مرسین در سواحل دریای مدیترانه دارد که در نهایت موجب کاهش هزینه های حمل بار و دسترسی سریع به مقاصد می شود.

قابل ذکر است کمتر از یک ماه پیش مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با یکی از رسانه ها ( بازار) تاکید کرد: راه آهن تبریز - چشمه ثریا به عنوان یک پروژه مهم و از نگاه دولت به عنوان چهار پروژه اولویت دار کشور مشخص گردیده است.

حسین گروسی عنوان کرد: با احداث خط جدید ریلی مذکور، سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲ هزار نفر است. سهم بار قابل جذب برابر ۶۷۹۰ هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود. بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود.

همچنین معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در گفت و گو با این رسانه تاکید کرد: قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه می تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند. از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است. بدین طریق چین و بندر شانگ های از طریق ایران در سریع ترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد و برای ایران صرفه اقتصادی خوبی دارد.

حمزه حورسی افزود: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه انجام گرفته و عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همایون اسدی

    ترکیه رقیب ایران در مسیرهای ترانزیتی است. راه آهن ترکیه به عمد گلوگاه دریاچه وان را سالهاست باز نکرده. برای صادرات و واردات به ترکیه مسیر های ریلی داخل ترکیه عمدا بسیار کند هستند. هر چقدر اتصالات جدید با راه آهن ترکیه ساخته شود، بی فایده است و همه هزینه آن هدر می رود.
    فکر سازه ای مملکت را ویران کرده است. فکر مدیریتی و سازوکاری باید جانشین فکر سازه ای شود. لطفا به ریشه ها بیندیشید و خرج رو دست کشور نگذارید.