◄ خودرو و جاده باید خطای راننده را جبران کنند

مراسم ایمنی حملونقل با موضوع چالشهای کاهش سرعت در رانندگی ایرانیها روز گذشته در محل دانشکده بهداشت دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز؛ سرهنگ شهریار بهزاد بصیرت رئیس مرکز تحقیقات پلیس راهوار در حاشیه این مراسم گفت: حضور خودرو یکی از آسیبهایش تصادفات است.
وی افزود: با توجه به اقداماتی انجامشده است آمار کشتهها تا 16 هزار نفر کاهشیافته است. این کاهش نشاندهنده این است که با توجه به اقداماتی که انجامشده ست، اقداماتی که در حوزه راهها انجامشده است هرسال این کاهش را شاهد هستیم.
وی افزود: با برنامهریزی دولت در برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه پنجساله کاهش 30 درصدی تصادفات را شاهد خواهیم بود.
سرهنگ بصیرت افزود: رانندگی بخشی از زندگی است که در این بخش انسان ممکن است خطا کند. وقتی جادهای کوچک و باریک است امکان تصادفات بیشتر است اما وقتی جاده عریض میشود تصادفات کاهش مییابد. با تغییر در عامل راه درصد تصادف به مقدار زیادی کاهش مییابد. اگر انسان خطا کرد که این خطابخشی از ذات انسان است این خودرو و جاده هستند که باید مانع از کشته شدن انسان شود که اینها همه به ایمنی برمیگردد ایمنی در خودرو و راهها.
وی گفت با فعال شدن کیسههای هوا طرف از مرگ حتمی نجات خواهد یافت که مهمترین عامل نجات جان انسان است. در کشور ما انسان در بروز حوادث مؤثر است. خوابآلودگی عدم تمرکز صحبت با موبایل و سرنشینان دیگر عامل تصادفاتی است که راننده مقصر است اما اینکه عامل انسانی منجر به مرگ شود این عامل قابلقبول نیست چون جاده و خودرو باید ایمن باشد.
او ادامه داد: 141 مورد خطای رانندگی داریم که 20 مورد خطای حادثهساز میباشند مثلاً سرعت و سبقت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی، حرکات در بستر راه نیز جز تخلفات است. مجموعه 20 مورد را خطاهای حادثهساز میدانیم.
بصیرت در ادامه افزود: بر اساس اقدام سازمان استاندارد همه خودروهای داخلی با این شرط تولید میشوند که باید کیسه هوا و ترمز ضد قفل داشته باشند وگرنه پلیس تائید نمیکند و خودرو درنهایت شماره نخواهد شد. همه این اقدامات نیاز به بررسی است تا درصد خطا مشخص شود.