◄ بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو؛ حضور پررنگ بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان
بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو با رویکردی تازه و حضور پررنگ تر بخش خصوصی،استارتاپ ها وشرکت های دانش بنیان از 8 تا 11 خرداد ماه 1404 برگزار می شود.

بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو با رویکردی تازه و حضور پررنگ تر بخش خصوصی، استارتاپ ها وشرکت های دانش بنیان از 8 تا 11 خرداد ماه 1404 برگزار می شود.
به گزارش تین نیوز، در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو که با حضور مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، مشاور رئیس جمهور در امور همکاری های اقتصادی و رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران و نیز مسئولان شرکت نمایشگاهی میلاد نور در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد بر رویکردهای این نمایشگاه که بر بخش خصوصی، نوآوری، توسعه داخلی و افزایش صادرات تمرکز دارد تاکید شد.
در ابتدای این نشست، دبیر محتوایی نمایشگاه مذکور اظهار کرد: نمایشگاه فرصت مناسبی برای شرکت های داخلی و خارجی است تا جدیدترین محصولات، فناوری ها و دستاوردهای خود را معرفی کرده و با دیگر بازیگران صنعت به تعامل و همکاری بپردازند. در این رویداد، شرکت های فعال در حوزه تولید قطعات خودرو، تجهیزات تعمیرگاهی، خدمات پس از فروش و دیگر بخش های مرتبط حضور دارند. هدف اصلی این نمایشگاه، توسعه صنعت خودروسازی، تقویت زنجیره تأمین قطعات و ارتقای سطح دانش و فناوری در این حوزه است. علاوه بر این، نمایشگاه بستری مناسب برای ایجاد ارتباطات تجاری جدید و گسترش صادرات قطعات و لوازم خودرو محسوب می شود. با توجه به اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد کشور، این نمایشگاه به عنوان یکی از بزرگ ترین گردهمایی های تخصصی صنعت خودروسازی در ایران شناخته می شود.
وی افزود: این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۴١ هزار متر مربع با حضور ٩ کشور خارجی شرکت کننده در خرداد ماه سال ١۴٠۴ (هشتم لغایت ١١ خرداد ماه) برگزار می شود. ٧٢٩ غرفه دار خارجی و ۵١۶ غرفه دار داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بازدیدکنندگان تجاری بین المللی، هیات های نمایندگی، مقامات دولتی و مدیران ارشد، مدیران عامل مرتبط با صنعت قطعه و خودرو، مدیران وزارتی، دیپلمات های خارجی ، مقامات حمل ونقل کشوری، مهندسان، علاقه مندان خودرو و... از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
دبیر اجرایی بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، خاطرنشان کرد: تأمین کنندگان، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان این فرصت را خواهند داشت که در این رویداد با ایجاد ارتباطات تجاری جدید و شناسایی فرصت های سرمایه گذاری جدید با یکدیگر ملاقات کنند. این رویداد با پیش بینی بیش از ١٠ هزار بازدیدکننده داخلی و بین المللی، فرصتی ایده آل برای نمایش محصولات و دستاوردها است که می تواند سهم بازار را در مصرف ، صادرات و واردات افزایش دهد. علاوه بر تأمین کنندگان و تولیدکنندگان، شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی نیز در این رویداد حضور خواهند داشت و فرصت تبادل اطلاعات علمی و فنی و اطلاعات به روز و دقیق در زمینه طراحی و تولید قطعات خودرو را فراهم می کند.
رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است
در ادامه این نشست خبری که عصر امروز دوشنبه 20 اسفند ماه برگزار شد، صدیف بیک زاده؛ مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه نمایشگاه خودرو جزو سه نمایشگاه مهم در کشور است گفت: این دوره از نمایشگاه از لحاظ استقبال و حضور شرکت کنندگان آمار قابل توجهی دارد. و بیش از ۷۰۰ شرکت خارجی از ۹ کشور و ۵۰۰ شرکت داخلی حضور در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه برای رشد هشت درصدی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه باید از ظرفیت بازارهای هدف صادراتی از جمله بریکس و اوراسیا استفاده کنیم گفت: برای رشد ۲۳ درصدی صادرات در برنامه هفتم توسعه نیز زیر بخش های مختلف در حوزه صنعت، معدن، کشاورزی و سایر موارد در نظر گرفته شده است. بیک زاده افزود: رشد سایر صنایع به رشد صنعت خودرو وابسته است و سهم قابل توجهی از اشتغال را به خود اختصاص می دهد.
نمایش نوآوری های صنعت قطعات خودرو
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بازاریابی های داخلی و بین المللی در رشد اقتصادی ضروری است گفت: رویدادهایی در حوزه بهبود شرایط اقتصادی در نظر گرفته شده است که برگزاری نمایشگاه خودرو از مهمترین موارد است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ج.ا.ایران افزود در این دوره، تلاش کرده ایم تا حضور انجمن ها و تشکل های تخصصی را بیش از پیش گسترش دهیم. همچنین، سالن های ویژه ای برای استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است تا نوآوری های صنعت قطعات خودرو بیش از سال های گذشته در معرض نمایش قرار گیرد.
برای حمایت از تولیدکنندگان صنفی برنامه های ویژه داریم
وی در ادامه به برنامه های ویژه برای حمایت از تولیدکنندگان صنفی اشاره کرد و گفت: در نمایشگاه سال آینده سالن های ویژه ای به صنوف تولیدی، توزیعی اختصاص داده شده است، زیرا در سال های گذشته فرصت حضور آن ها کمتر بود. استقبال از نمایشگاه در پیش ثبت نام ها نیز بسیار گسترده بوده و سالن های ویژه ای نیز برای کشورهای چین، هند، و سایر شرکای تجاری ایران در نظر گرفته شده است.
بیک زاده با اشاره به برنامه های جانبی این نمایشگاه گفت: کارگاه های آموزشی و رویدادهای تخصصی برای فعالان این حوزه ساماندهی شده است. همچنین، فضای پیشرفته ای برای جلسات B2B در نظر گرفته شده است و علاوه بر این، نمایشگاه مجازی به صورت آفلاین روی سایت نمایشگاه ساماندهی خواهد شد.
وی با اشاره به بهبود زیرساخت های نمایشگاه گفت: در سال آینده ارائه خدمات نمایشگاهی در حوزه های مختلف متفاوت تر از گذشته خواهد بود تا با بهبود زیرساختها و ارتقا خدمات، رضایت حداکثری شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را فراهم کند .
زیرساخت صادرات غیر نفتی در کشور فراهم است
معصومه آقاپور؛ مشاور رئیس جمهور در امور همکاری های اقتصادی با بیان اینکه زیرساخت صادرات غیر نفتی در کشور فراهم است گفت: باید به این سمت حرکت کنیم و باید از تجربه کشورهای خارجی در حوزه صادرات استفاده کنیم همچنین باید از ظرفیت بازارهای صادراتی استفاده کنیم.
مشاور رئیس جمهور در امور همکاری های اقتصادی با اشاره به اینکه صنعتگران که قطعات خودرو را ساختند قهرمانان ملی هستند گفت: صنعتگران در شرایط سخت اقدام به ساخت قطعات کردند و نقش شرکت های دانش بنیان نیز مهم است.
آقاپور عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه خودرو منجر به معرفی دستاوردها و قراردادهای خوبی می شود.
رفع موانع تولید و حمایت از بخش خصوصی
در ادامه این نشست، سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اظهار داشت: بیستمین دوره نمایشگاه بین المللی قطعات و لوازم و مجموعه های خودرو دو شاخصه متفاوت با نمایشگاه های ادوار گذشته دارد؛ تشکیل شورای سیاست گذاری و این نشست خبری نویدبخش این هستند که مجری به تعهدات و قرارهای خود پایبند خواهد بود و در مسیر شفافیت و بالا رفتن کیفیت نمایشگاه ها قدم برمی دارند.
وی با اعلام اینکه شناسنامه دار شدن تولیدکنندگان از اقدامات مناسبی بود که در شناسه کالا مورد توجه قرار گرفت اذعان داشت:در این نمایشگاه دو سالن به تولیدکنندگان صنفی و شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است و تولیدکنندگان صنفی می توانند حضور داشته باشند و اقدام به معرفی محصولات کنند.
حسینی با اشاره به حمایت و نظارت از بخش خصوصی در سال آینده تصریح کرد: بزرگ ترین حمایتی که دولت از فعالان خصوصی می تواند داشته باشد بحث رفع موانع و کاهش نقش تصدی گری و بازگشت به نقش تنظیم گری است.
سید احمد حسینی- رئیس اتحادیه لوازم یدکی و قطعات خودرو اظهار داشت: مطابق قانون نظام صنفی در کلیه شهرستان ها برای مشاغل، اتحادیه تشکیل می شود، پیش از اصلاح قانون نظام صنفی در سال ١٣۹۲، اتحادیه های کشوری سرمنشا این اتحادیه ها بودند و حوزه نظارتی ستادی این ها را بر عهده داشتند؛ پس از اصلاح قانون نظام صنفی اتحادیه های کشوری جای خود را کمیسیون های تخصصی دادند؛ اکنون قریب به دو سال است که در اتاق اصناف ایران، به صورت تخصصی کمیسیون ها تشکیل شده و به دنبال ایجاد وحدت رویه در سراسر کشور هستند.
وی افزود: زمانیکه از تشکل صنفی در حوزه خودرو صحبت می کنیم، یعنی از شبکه ارزشی صحبت می کنیم که بالغ بر ۱۵۰ هزار عضو در حوزه های تولید و توزیع و بازرگانی دارد؛ ۱۹ دوره نمایشگاهی در ادوار گذشته برگزار شده اما متاسفانه تشکل صنفی کشور حضوری در شورای سیاست گذاری نداشته و این سبب گلایه مندی بیشتر اعضای ما بوده که بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان ادوار گذشته نمایشگاهی را تشکیل می دادند.
این اولین دوره نمایشگاه بین المللی بخش خصوصی به معنای واقعی است
عضو اتاق اصناف ایران گلایه مندی ها را پایین بودن کیفیت برگزاری نمایشگاه عنوان کرده و گفت: همین گلایه سبب شد که همکاران ما طی سه سال نمایشگاه را مورد تحریم قرار دهند؛ اما با پیگیری هایی که توسط کمیسیون تخصصی و اتحادیه تهران و انجمن های ذیربط انجام شد، مجری نمایشگاه سال آینده تغییر کرد و یک شرکت بخش خصوصی مجری نمایشگاه دوره آینده خواهد بود. این اولین دوره نمایشگاه بین المللی بخش خصوصی به معنای واقعی است که در سال ۴۰۴ برگزار خواهد شد. قطعاً برگزاری نمایشگاه های با کیفیت این نوید رو به ما خواهد داد که بعد از پایان دادن به این تحریم ها، می توانیم نماینده نمایشگاه اتومکانیک ها در ایران باشیم، نمایشگاهی که در سراسر کشور شأنیت این حوزه رو عرصه ظهور می گذارد.
چرا نمایشگاه از طرف برخی از خودروسازان و شرکت های دولتی مورد حمایت قرار نگرفته است؟
این فعال صنعتی تصریح کرد: اما سوال اینجاست چرا این نمایشگاه از طرف برخی از خودروسازان و شرکت های دولتی مورد حمایت قرار نگرفته است؟ صنعت خودروسازی که وابسته به دولت است و خودروسازی که متعلق به سراسر مردمان مرز و بوم هست، چه نفع و ذینفعی در این نمایشگاه داشته که یک نمایشگاهی را که در راستای منافع بخش خصوصی قرار است برگزار بشود را مورد تحریم قرار میدهد؟ بنده می خواهم از کلام مقام معظم رهبری وام بگیرم؛ ایشان مگر نفرموده اند که رفع موانع از سر راه فعالان بخش خصوصی و سرداران جنگ اقتصادی که پیشرانان اقتصاد کشور و تولیدکنندگان ثروت در این کشور هستند، صورت گیرد.امیدوارم پاسخ موجهی داشته باشند که این شرکت ها چرا نمایشگاه سال آینده را مورد تحریم قرار داده اند؟!
پیشنهاد ما واردات خودرو به ازای صادرات قطعات است
محمدرضا نجفی منش از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست اظهار داشت: بسیاری از کشورها از جمله ازبکستان به دنبال افزایش تیراژ تولید و آماده سرمایه گذاری در حوزه قطعه سازی هستند که باید از ظرفیت آنها بهره برد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با اشاره به اینکه اکنون قطعه سازان با نصف ظرفیت تولید کار می کنند گفت: پیشنهاد ما واردات خودرو به ازای صادرات قطعات است که این موضوع به رونق تولید و صادرات منجر می شود.
وی بیان کرد: باید زمینه تسهیل در صادرات فراهم شود تا از راهکارهای مختلف برای جذب بازارهای صادراتی بهره گرفت. اکنون بازارهایی برای قطعات یدکی داریم که اگر با تخفیف عرضه شود، بازار صادراتی خوبی خواهیم داشت.
نجفی منش با بیان اینکه باید از نمایشگاه ها به عنوان پایگاه صادراتی استفاده کنیم گفت: بسیاری از شرکت های خارجی در بازدید از نمایشگاه ها به دنبال واردات هستند که ما باید از ظرفیت آنها برای صادرات استفاده کنیم.
وی با اذعان به اینکه واگذاری مدیریت دولتی یک شرکت دولتی به بخش خصوصی اقدام خوبی بود گفت: بعد از نزدیک به ۵۰ سال این اتفاق افتاد که تنها مدیریت به بخش خصوصی واگذار شد و هنوز سهام دولتی است.
نجفی منش تاکید کرد: بخش خصوصی توانمندی های زیادی در حوزه تولید دارد که باید از ظرفیت آنان بهره برد ضمن اینکه صنعت خودرو نیاز به حمایت دارد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور با بیان پیشنهاد رسیدن مترو به نمایشگاه تهران جهت تسهیل دسترسی بازدیدکنندگان به نمایشگاه ادامه داد: تبلیغات نمایشگاه باید به حدی گسترده شود تا بازدیدکنندگان داخلی و خارجی را جذب کرده و بتوانند از دستاوردهای صنعت خودرو بازدید کنند.
در بخش دیگری از این نشست، علی محتشم امیری، مجری برگزارکننده نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو، از آغاز پیش ثبت نام آنلاین این رویداد از ۱۵ بهمن ماه خبر داد و گفت: ثبت نام برای حضور در این دوره از نمایشگاه از طریق وب سایت رسمی شرکت به آدرس miladfair.com در حال انجام است و تاکنون 500 شرکت داخلی و بین المللی پیش ثبت نام کرده اند.
وی افزود: «تاکنون حدود 40 درصد از غرفه های نمایشگاه جانمایی شده و با ادامه روند ثبت نام، انتظار می رود تعداد شرکت کنندگان و فضای اختصاص یافته به غرفه ها افزایش یابد.» در مجموع، ۴۵ هزار مترمربع فضای مسقف و باز برای این نمایشگاه تخصیص داده شده است .
در پایان این نشست از پوستر رسمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو رونمایی شد.