◄ نمایشگاه های دریایی: از پراکندگی تا تمرکز، راهی به سوی توسعه پایدار
توسعه دریا محور ایران به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی و تجاری کشور، نیازمند بسترهایی است که زمینه تبادل دانش، فناوری و تجربیات را فراهم کند.

سعید بهبد* توسعه دریا محور ایران به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه اقتصادی و تجاری کشور، نیازمند بسترهایی است که زمینه تبادل دانش، فناوری و تجربیات را فراهم کند. نمایشگاه ها و رویدادهای هدفمند و تخصصی دریایی در این راستا نقشی حیاتی در ارتقای سطح علمی، صنعتی و راهبردی این صنعت ایفا می کنند.
مقایسه میان نمایشگاه ها و رویدادهای دریایی که توسط انجمن مهندسی دریایی ایران برگزار شده اند و نمایشگاه های پراکنده ای که امسال در تهران، بوشهر، بندرعباس و کیش برگزار گردید، نشان دهنده تفاوت های چشمگیر در کیفیت، تأثیرگذاری و اهداف این رویدادها است.
این مقایسه به وضوح بر لزوم تمرکز بر برگزاری یک رویداد و یا نمایشگاه هدفمند جامع و تخصصی توسط تنها انجمن علمی دریایی فعال کشور به جای رویدادهای پراکنده و غیرمتمرکز تأکید می کند.
اهمیت رویدادها و نمایشگاه های متمرکز و تخصصی
نمایشگاه های تخصصی دریایی به عنوان بستری برای تعاملات علمی، صنعتی و راهبردی، نقشی اساسی در توسعه صنعت دریایی دارند. در این بخش، تفاوت های میان رویدادهای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران و نمایشگاه های پراکنده امسال مورد بررسی قرار می گیرد.
در رویدادهای تخصصی انجمن مهندسی دریایی ایران محورهای اصلی به طور خاص بر محورهای راهبردی، سیاستگذاری، علمی، پژوهشی، صنعتی تمرکز داشتند که هدفشان منافع جامعه دریایی و توسعه دریا محور کشور بود. همچنین موضوعاتی چون توسعه زیرساخت ها، ساخت و تعمیر کشتی، خودکفایی در تأمین تجهیزات و سیاست گذاری های کلان دریایی در کانون توجه قرار داشتند. و حضور فعال متخصصان، دانشگاهیان، مدیران فنی، متولیان، سیاست گذاران و شرکت های داخلی و خارجی موجب تبادل دانش فنی و ایجاد تعاملات سازنده می گردید.
در نمایشگاه های پراکنده امسال این رویدادها بیشتر بر انتفاع برگزارکنندگان و تجارت و کسب و کار نمایشگاهی متمرکز بودند. این رویدادها بیشتر ماهیت تجاری داشتند و تمرکز آنها بر مسائل تجاری مانند حمل و نقل، شیلات و گردشگری دریایی بود و به نظر می رسید بیشتر جنبه بازاریابی و تجاری مرسوم و معمول داشتند. همچنین هدف اصلی این نمایشگاه ها معرفی شرکت ها، جذب سرمایه گذار و تبادل تجاری و گزارش عملکرد بود، در حالی که توجه کمتری به مباحث فنی نوین و راهبردی داشتند. دانشگاهیان و شرکت های فنی و مهندسی نیز به دلیل عدم محتوای تخصصی و جذابیت کمتر، تمایلی به مشارکت در این رویدادها نداشتند.
ضعف های نمایشگاه های دریایی امسال
برگزاری نمایشگاه های پراکنده و غیرمتمرکز در سال جاری، چالش ها و ضعف های متعددی را به دنبال داشت که در ادامه می خوانید:
*انجمن مهندسی دریایی ایران