بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ مزایای سرمایه گذاری در خودرو سازی ایران / توقف دو خط تولید پراید در سایپا

◄ مزایای سرمایه گذاری در خودرو سازی ایران / توقف دو خط تولید پراید در سایپا

تین نیوز | مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه همکاری ایران با چینی ها بلندمدت نخواهد بود، گفت: خودروسازان خارجی باید به وعده های خود جامه عمل بپوشانند. 

سعید مدنی در دومین همایش بین المللی صنعت خودرو گفت: نقش تعیین کننده ایران را با توجه به شاخص‌های رشد اقتصادی، در دنیا نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا ایران در منطقه از نقش تعیین کننده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردار بوده و در عین حال، منابع انرژی، تنوع آب و هوایی و کوتاهی مسیر به دیگرکشورهای منطقه، از جمله مزیت های برتری این کشور است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، حمایت از سرمایه گذاری خارجی  را از جمله سیاست های کلان دولت یازدهم دانست و افزود: ایران در بین کشورهای صنعتی جهان و آسیا، پایین ترین نرخ انرژی را بوده و این امر می تواند انگیزه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد، ضمن اینکه نیروی کار ارزان قیمت و دانش و مهارت در تولید با توجه به توانمندی نیروی انسانی، حداقل 10 درصد کاهش قیمت تمام شده تولید را برای سرمایه گذاران رقم مناسبی است تا این با روش به بهره وری بیشتری دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: هم اکنون 70 درصد از قطعات موردنیاز برای تولید یک خودرو، در ایران قابل تولید است و در کنار این، باید اذعان داشت که سرمایه گذاری در ایران بسیار اقتصادی است و منابع مالی گزافی را مطالبه نمی کند، بنابراین این امر، خود مزیت مناسبی برای سرمایه گذارانی است که در حال حاضر برای حضور در اقتصاد ایران اعلام آمادگی کرده اند.

مدنی با تاکید بر ضرورت استفاده از مشاوران خارجی در سایپا گفت: این اتفاق به دلیل صرفه جویی در زمان دستیابی به دانش فنی جهان صورت می گیرد؛ ضمن آن که امید می رود در پارس خودرو تولیدات پلتفرم ایکس 90 توسعه یابد، سایپا با برلیانس چین نیز همکاری هایی را آغاز کرده است، اما اصل همکاری شرکت با نیسان و رنو ادامه می یابد.

وی اظهار داشت: اخیرا مذاکراتی با شرکت خودرو سازی ولوو انجام شده است که در آینده نزدیک آغاز تولید برند ولوو به صورت مشترک در شرکت سایپا را شاهد خواهیم بود، این در حالی است که رنو، نیسان، کیا، برلیانس و چانگان نیز همکاری های مشترکی را از گذشته با سایپا داشته اند، و قابل ذکر اینکه در شرایط حاضر حجم کوچکی از تولیدات سایپا مختص به همکاری با چین است، البته استراتژی ما توسعه همکاری با برندهایی است که سابقه فعالیت قبلی با ایران را داشته اند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام توقف دو خط تولید پراید در کشور گفت: تولید پراید در این شرکت رو به کاهش است و به تدریج برند تیبا که کاملا طراحی و تولیدشده داخلی است، جایگزین آن خواهد شد، ضمن اینکه اسفندماه سال جاری، تولید خودروی 232 با پلتفرم ایکس 200 در چرخه تولید قرار خواهد گرفت.

مدنی با بیان اینکه در حمایت از قطعه سازان داخلی خودروی پراید را تا حد امکان تولید و به بازارهای جهانی صادر خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر افزایش تولید در گروه خودروسازی سایپا را نسبت به سال گذشته روند رو به رشدی داشته؛ به گونه ای که در تولید خودروهای سواری 43 درصد و در مجموع خودروهای تجاری و سواری، 37 درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده ایم.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: بر اساس سند چشم انداز تا سال 1404، شرکت خودروسازی سایپا قطعا با ارائه دو پلتفرم جدید و افزایش 25 درصدی تولیدات خود، همکاری این شرکت را با خودروسازی های معتبر دنیا توسعه خواهد داد.

مدنی تصریح کرد: با عنایت به مساله مهم کاهش آلاینده ها، تولید خودرو باید به سویی سوق داده شود که حداقل آلایندگی را ایجاد کند، شرکت خودرو سازی سایپا تحقیقات فنی و مهندسی خود را در تولید خودرو های پیشرفته با کمترین حجم موتور و راندمان بالا به کار گرفته است.
  
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خاطر نشان کرد: شرکت سایپا در سال 2012 حدود 222 میلیون دلار صادرات خودرو به دیگر کشور ها داشته، اما به دلیل برخی شرایط داخلی و تبلیغات رسانه ای منفی  در خصوص تولیدات این شرکت، صادرات با افت فاحشی مواجه شد که امید می رود در باقی مانده سال به اهداف خود در زمینه صادرات دست بیابیم.

وی در ادامه تاکید کرد:  از مجموع 15 کشور همسایه ایران به استثنای کشور ترکیه، هیچ یک از کشورهای منطقه از صنعت خودرو سازی برحوردار نیستند و ایران با بهر ه گیری از صنعت عظیم و سودآور خودروسازی که ارزش افزوده زیادی را به همراه دارد به عنوان قطب خودرو سازی منطقه از جایگاه ویژه ای نزد همسایگان خود برخوردار است.

مدنی با اشاره به این نکته که یکی از اهداف شرکت سایپا، توسعه صادرات تا دستیابی به صادرات  30 درصد از تولیدات داخلی است، اظهار داشت: امروز دارایی های سایپا به 3 میلیارد دلار روند آن نیز رو به افزایشی را تجربه می کند و در صدد است واگذاری بخشی از سهام شرکت های تابعه را در دستور کار قرار خود قرار داده و از این پس، تنها کسانی شانس حضور در ایران را خواهند داشت که مشارکت همه جانبه ای در دوران تحریم ها با شرکت سایپا را داشته باشند.

مدنی گفت: شرکت خودرو سازی سایپا بر آن شده تا با بومی ساز قطعات از واردات قطعه در انواع CBU و سایر انواع آن خودداری کرده و با تکیه بر توانمندی های داخلی به صورت گسترده اقدام به تولید قطعه در داخل کشور نماید.

وی تصریح کرد: صنعت خودرو ساز ایران روند رو به رشدی را تجربه می کند که با حذف تحریم ها این وضعیت بهبود بیشتر را شاهد خواهد بود و آنچه مسلم است آنکه با شرایط بهبود سیاسی، کسانی در ردیف اول همکاران ایران قرار خواهند گرفت که همکاری خود را در فضای موجود اثبات کرده باشند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • Alex Dunn

    امید است آقای مدنی روزی از خواب بیدار شوند و با واقعیت ها روبرو شوند و مستند اظهار نظر بفرمایند!