تکمیل فاز 3 به بندر رجایی قدرت رقابتی می دهد
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با تکمیل فاز 3، ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به ۸ میلیون TEU افزایش می یابد و باعث ارتقاء سرعت عملیات بندری و افزایش قدرت رقابتی با بنادر منطقه خواهد بود.
حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر را فراهم می کند، اظهار داشت: تکمیل این فاز از بندر شهیدرجایی در افزایش قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب منطقه نقش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی را ارتقاء می دهد.
به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، عباس نژاد ادامه داد: تکمیل فاز سوم بندر شهیدرجایی با اضافه شدن حدود ۵۰ هکتار زمین و سه پست اسکله در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی همراه است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه نصب تجهیزات در فاز سوم بندر شهیدرجایی، ظرفیت کانتینری این بندر را از ۶ به ۸ میلیون TEU افزایش می دهد، گفت: این اتفاق ظرفیت کانتینری بسیار خوبی را برای بندر شهیدرجایی ایجاد خواهد کرد که باید از ظرفیت اقتصادی آن برای کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.
عباس نژاد افزود: با توجه به تجهیزات کانتینری نصب شده، از اسکله ها برای بارهای مختلف از جمله غلات و کالاهای اساسی و از محوطه برای کانتینرهای ترانزیتی استفاده خواهد شد، عنوان کرد: مهم ترین تجهیزات گنتری کرین است که شرایط ویژه ای دارد و با توجه به قیمت و زمان بر بودن بهره مندی از آن باید شاهد ظرفیت های تجاری جدید باشیم.
وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم ترانزیت کالا از کشورهای متقاضی از جمله کشورهای حوزه CIS را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه مندی این کشورها، می توانیم با سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بخش خصوصی در آینده نزدیک شاهد فعالیت یک ترمینال کانتینری مدرن و پهلوگیری کشتی های کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU باشیم.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حال حاضر کشتی های با ظرفیت ۱۴ هزار و ۷۰۰ TEU در فاز ۱ و ۲ بندر شهیدرجایی پهلوگیری می کنند، اظهار داشت: پهلوگیری کشتی های کانتینری با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU موجب می شود شاهد تردد کشتی های بزرگ با ظرفیت بیشتر به بندر شهیدرجایی باشیم و اینگونه سرعت عملیات در بندر ارتقاء می یابد و شاهد جابجایی بیشتر و سریع تر کالا خواهیم بود.
عباس نژاد ادامه داد: همزمان با تکمیل فاز ۳ بندر شهیدرجایی، ۲ دستگاه مکنده ۳۰۰ تنی جدید با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی می شود و تا کشتی های فله بر بزرگ که کالاهای اساسی را حمل می کنند با توجه به عمق خوب دریا، عملیات را انجام دهند.