واگذاری «کیش ایر» استخوانی در گلوی جزیره
شرکت هواپیمایی کیش ایر با هدف توسعه صنعت گردشگری این جزیره زیبا، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان های کشور و اتصال به کشوهای حاشیه خلیج فارس درسال ۱۳۷۰ تاسیس شد؛ اما همزمان با واگذاری این شرکت به سازمان خصوصی سازی، عملا از هدف اصلی خود روز به روز دورتر شد.
شرکت هواپیمایی کیش ایر با هدف توسعه صنعت گردشگری این جزیره زیبا، از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان های کشور و اتصال به کشوهای حاشیه خلیج فارس درسال ۱۳۷۰ تاسیس شد؛ اما همزمان با واگذاری این شرکت به سازمان خصوصی سازی، عملا از هدف اصلی خود روز به روز دورتر شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کیش ایر پس از ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به عنوان یکی از شرکت های تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و در قالب یک شرکت سهامی خاص، فعالیت خود را از خرداد ماه ۱۳۷۰ با ۲ فروند هواپیمای اجاره ای شروع کرد.
این شرکت هواپیمایی که آشیانه آن در کیش مستقر است، با بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد کیش، با تغییر استراتژی و به کارگیری متخصصان کارآزموده و رعایت اصل صرفه جویی و فعالیت مداوم، در مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات، به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه بازرگانی، عملیات، فنی، خدمات فرودگاهی و پشتیبانی دست یافت که عملا بدون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش این موفقیت ممکن نبود.
هرچند این شرکت هواپیمایی متعلق به کیش در سایه سوء مدیریت ها نتوانست آنطور که باید شکوفا شود، اما در سال ۱۳۹۶ تصمیم سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهام دار اصلی آن، مبنی بر واگذاری سهام خود، به یک چالش دیگر در این جزیره مرجانی تبدیل شد.
امروز شرکت هواپیمایی کیش چند سالی است که در صف ارزش گذاری سازمان خصوصی سازی قرار گرفته تا پس از تصویب قیمت پایه، با مزایده واگذار شود؛ نتیجه آن که این مزایده می تواند بیس و آشیانه این شرکت هواپیمایی را از کیش جدا و عملا با یک خلا در حمل ونقل هوایی جزیره، یک ضربه سنگین به صنعت گردشگری این منطقه وارد کند.
تلاش مدیران جدید سازمان منطقه آزاد کیش برای تعلیق واگذاری
در آذرماه سال جاری محمد کبیری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از توافق با رییس سازمان خصوصی سازی برای تعلیق واگذاری کیش ایر خبر داد که بازتاب مثبت زیادی در فضای مجازی نیز داشت؛ وی اعلام کرد که پیرو دستور وزیر اقتصاد با همراهی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و رئیس سازمان خصوصی سازی، توافق شد که فرآیند واگذاری شرکت هواپیمایی کیش ایر به بخش خصوصی تا انجام بررسی های دقیق تر و بازنگری در تصمیمات، به تعلیق بیفتد.
کبیری به نگاه مثبت رئیس سازمان خصوصی سازی به این موضوع اشاره کرد و آن را باعث امیدواری دانست؛ مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه معتقد است کیش ایر به عنوان یکی از دارایی های استراتژیک جزیره، نقش مهمی در توسعه گردشگری، تسهیل حمل ونقل و تقویت جایگاه اقتصادی کیش دارد و بازگشت این شرکت هواپیمایی به مدیریت منطقه آزاد می تواند در راستای سیاست های توسعه ای جزیره، از جمله جذب گردشگران و سرمایه گذاران، مؤثر باشد.
کبیری بیان کرد که شرکت هواپیمایی کیش باید به عنوان بازوی اصلی توسعه گردشگری و اقتصادی جزیره، در خدمت اهداف بلندمدت منطقه آزاد باشد.
واگذاری کیش ایر به سازمان خصوصی سازی یک اشتباه راهبردی بود
در همین رابطه به سراغ فعالین حوزه سرمایه گذاری و صنعت گردشگری به خصوص قدیمی های کیش رفتیم تا نظر کارشناسی آنان را پیرامون این واگذاری جویا شویم.
طهمورث قاسمی مشاور فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و دبیرمجمع سازندگان کیش معتقد است که واگذاری کیش ایر به سازمان خصوصی سازی یک اشتباه راهبردی بود؛ وی در رابطه با این ادعای خود توصیح داد: کیش یک جزیره محصور در آب است که خط هوایی از زیرساخت های ضروری برای توسعه آن محسوب می شود و نباید یک نگاهی تصدی گرایانه به آن داشت؛ به طور مثال همانگونه که بدون ایجاد خط پروازی مستمر نمی توان توسعه ای در جزیره بوموسی، تنب کوچک و بزرگ قائل شد، جزیره کیش نیز شرایط جغرافیایی خاصی دارد که باید از هر سیاستی که منجر به تقویت خطوط پروازی می شود، حمایت کرد.
وی با بیان اینکه این واگذاری بدون توجه به بستر قانونی و شرایط منطقه انجام شده است، افزود: نگاه اشتباه تصدی گرایانه نسبت به شرکت هواپیمایی کیش یکی از مشکلات اساسی بود؛ کاربری کیش، گردشگری است و توسعه این صنعت بدون ایجاد زیرساخت های لازم در این جزیره ممکن نخواهد بود؛ امروز باید دولت از هر ابزاری برای افزایش پروازها به جزیره کیش استفاده کند و قطع یقین بازگشت کیش ایر به خود منطقه آزاد در این مسیر بسیار اثر بخش خواهد بود.
دبیرمجمع سازندگان کیش ادامه داد: در بحث ایجاد زیرساخت نباید به فکر سودهی از آن ها بود چرا که ایجاد زیرساخت یعنی تلاش برای هموار کردن مسیر توسعه؛ به نظرم این برداشت اشتباه از شرکت هواپیمایی کیشکه یک زیر ساخت مهم در منطقه است، سبب واگذاری آن شد.
وی اضافه کرد: می توان با ساز و کارهایی سبب شد هم ملاحظلات اصل ۴۴ رعایت شود و هم کیش ایر به منطقه آزاد کیش بازگردد و در خدمت صنعت گردشگری کیش زیبا باشد.
جزیره کیش با کیش ایر زنده است
مهرداد تاوتلی دبیرکل جامعه هتل داران کیش از دیگر فعالان صنفی جزیره است که به ضرورت حفظ آشیانه شرکت هواپیمایی کیش در این جزیره باور دارد.
وی تشکیل یک شرکت هواپیمایی به نام کیش ایر را در سال ۱۳۷۰، یک تصمیم کارشناسی و تخصصی دانست و گفت: معتقدم که بخشی از توسعه کیش مدیون قرار گیری بیس این شرکت هواپیمایی در جزیره بود چرا که هروقت شاهد افول فعالیت در کیش ایر بودیم، گردشگری کیش نیز تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.
دبیرکل جامعه هتل داران کیش اولویت اصلی توسعه صنعت گردشگری کیش را حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: کیش متعلق به تمامی ایران است و از هر فرصتی باید برای تقویت این جزیره به عنوان نگین خلیج فارس بهره برد.
وی اضافه کرد: اگر قرار بر خصوصی سازی نیز باشد، باید شرکت کیش ایر از طریق سهام به کیشوندان دارای کد شناسایی و شرکت های ثبت شده در کیش واگذار شود تا آشیانه آن در جزیره حفظ شود.
تاوتلی از سازمان منطقه ازاد کیش خواست تا تمام قد وارد عمل شده و مانع خروج بیس این شرکت هواپیمایی از کیش شود.
وی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی کیش امروز شرایط خوبی دارد و وضعیت به نسبت مناسبی به آن حاکم شده است، اظهار کرد: در صورت بازگشت دوباره آن به آغوش کیش، سازمان منطقه آزاد با ارائه تخفیف و سوبسیدها باید در مسیر تقویت و رشد این شرکت قدم بردارد.
بخش خصوصی آماده حمایت از ادامه فعالیت کیش ایر در جزیره
رحمان سادات نجفی مدیرعامل جامعه بازاریان و بازرگانان کیش با بیان اینکه آماده حمایت از ادامه فعالیت کیش ایر در جزیره هستیم، گفت: ایرلاینی که در کیش به ثبت رسیده و شهرت خود را مدیون این جزیره است، چرا باید دو دستی به دلیل برخی تصمیمات اشتباه در گذشته واگذار شود؟ ما از هرگونه اقدام برای حفظ این شرکت هواپیمایی در کیش حمایت می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شرکت کیش ایر باید در یک چهارچوب قانونی به خود کیش بازگردد، اظهار کرد: می توان در قالب یک شرکت سهامی عام، این شرکت را به خود کیشوندان واگذار کرد تا آشیانه آن در جزیره حفظ شود.
سادات نجفی بیان کرد: اگر سازمان منطقه آزاد کیش عزم جدی برای حفظ شرکت هواپیمایی کیش دارد، ما نیز تمام قد از هر تصمیم سازنده ای در این راستا حمایت می کنیم.
کیش ایر متعلق به مردم کیش است
علی اقتصاد مدیرعامل جامعه کلوپداران کیش نیز با بیان اینکه کیش ایر متعلق به مردم کیش است، افزود: تمامی امکاناتی همچون آشیانه، اقامتگاه، و هتل و دفاتر این شرکت هواپیمایی در کیش واقع شده و جدایی آن از جزیره عملا یک تصمیم اشتباه خواهد بود.
وی با اشاره به محصور بودن کیش در آب ، گفت: اصلی ترین راه تردد در این جزیره خط هوایی است که یک زیرساخت استراتژیک برای منطقه محسوب می شود؛ به نظرم حفظ آشیانه و بیس کیش ایر در خود جزیره بسیار ضروری است و نسبت به آن باید حساسیت کافی داشت.
واگذاری کیش ایر عجولانه بود
حمید غفاری رییس جامعه مراکز پذیرایی کیش نیز در این رابطه گفت: همه ما برای حفظ کیش ایر در جزیره تلاشیم و معتقدیم که واگذاری آن بسیار غیر کارشناسی و عجولانه بود.
وی ادامه داد: از هرکجای یک تصمیم اشتباه اگر بازگردیم، منفعت می کنیم؛ این شرکت جز اموال سازمان منطقه آزاد کیش بود و باید دوباره به آن بازگردد.
رییس جامعه مراکز پذیرایی کیش با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان نماینده حاکمیت در منطقه توان جلوگیری از این واگذاری را دارد، افزود: ارتباط خوب مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بدنه دولت می تواند مانع اجرای این تصمیم اشتباه باشد و لازمه آن ورود جدی به این حوزه است.
وی با تاکید بر اینکه این موضوع باید یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود، اضافه کرد: چندین سال است که با این واگذاری اشتباه کیشوندان نیز درگیر این موضوع شده اند که معتقدیم به هر نحوی باید تعیین تکلیف شود.
غفاری لازمه توسعه مسیر هوایی کیش را یک عزم جهادی دانست و اظهار کرد: نه تنها با حفظ کیش ایر باید برای تقویت آن تلاش کرد، بلکه می توان با راه اندازی شرکت های هواپیمایی جدید، مسیر توسعه گردشگری جزیره را نیز هموار کرد.
«کیش ایر» برند کیش است
همچنین رامتین روشن مدیرعامل جامعه دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کیش، این شرکت هواپیمایی را برند کیش دانست و اظهار کرد: کیش ایر سال ها در جزیره خدمت کرده است و واگذاری آن از اساس با توجه به شرایط منطقه اشتباه بود.
وی با اشاره به شرایط سخت گردشگری جزیره کیش در فصل گرما، بیان کرد: پس از واگذاری انجام شده در اواسط دهه ۹۰، عملا شاهد آن بودیم که این شرکت هواپیمایی در فصل تابستان بیشتر پروازهای خود را به سمت کشورهای خارجی سوق داد و همین موضوع مشکلات زیادی برای کیش رقم زد.
روشن با بیان اینکه کیش باید یک ایرلاین مشخص و متعلق به خودش را داشته باشد، خاطر نشان کرد: ما آماده هرگونه همکاری برای بازگشت کیش ایر به خود جزیره هستیم.
وی همچنین این پیشنهاد را داد که یک اتاق فکر برای حل این مشکل چند ساله با حضور جوامع اصلی جزیره کیش تشکیل و راهکارهای واگذاری سهام این شرکت به کیشوندان بررسی شود.
امام جمعه کیش: ثبات پروازی در کیش اهمیت بالایی دارد
البته ائمه جمعه جزیره کیش مخالفت خود را با واگذاری کیش ایر اعلام کردند.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی نیاز امام جمعه جزیره کیش با اشاره به اهمیت حضور مستقیم شرکت های هواپیمایی در این جزیره گفت: ثبات پروازی در منطقه بسیار مهم است و سازمان منطقه آزاد کیش برای این ثبات باید تمامی تلاش خود را به کار گیرد.
وی با بیان اینکه رفت و آمد کیشوندان به سرزمین اصلی به تضمین پرواز دائمی بستگی دارد، ادامه داد: بیشتر از مدیریت و مالکیت کیش ایر، تضمین وجود پرواز دائمی و حفظ آشیانه این شرکت در جزیره اهمیت دارد؛ البته از هرگونه تلاش برای حفظ کیش ایر حمایت می کنیم.
کیش ایر به صاحب اصلی خود بازگردد
شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت کیش نیز در این رابطه معتقد است که کیش ایر متعلق به مردم کیش است و باید به صاحب اصلی خود بازگردد.
وی ادامه داد: این شرکت با هزینه سازمان منطقه آزاد کیش و بیت المال رشد کرده و جایز نیست که در این شرایط نیاز کیشوندان به خطوط پروازی، واگذار شود.
مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در دولت چهاردهم عزم جدی برای حفظ کیش ایر در جزیره دارد؛ به نظر می رسد با سهام دار شدن کیشوندان و خرید شرکت کیش ایر از سازمان خصوصی سازی می توان گام های موثری در حفظ و ارتقاء جایگاه اصلی هواپیمایی کیش در این منطقه برداشت.
همچنین با ارائه مدل واگذاری هواپیمایی کیش به عنوان شرکت دولتی به بخش خصوصی به طور حتم این اقدام مهم به نفع مردم جزیره خواهد بود.
لازم به ذکر است با واگذاری مدیریت شرکت کیش ایر به بخش خصوصی و کیشوندان، این ایرلاین به عنوان مهترین ابزار استراتژیک در حوزه حمل و نقل هوایی می تواند نقش مهم و ارزشمندی در رونق گردشگری و همچنین فعالیت های تجاری این جزیره ایفا کند.