بازدید سایت : ۸۳۱۳۷

تجربه تلخ ساخت شناورهای کاتاماران را تکرار نکنیم

|

تین نیوز | تجربه‌های تلخ گذشته باعث شده است تا كشتیرانی والفجر جرئت ورود مجدد به بحث ساخت كشتی در داخل را نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر با بیان این مطلب گفت: متأسفانه كشتیرانی والفجر یك تجربه تلخ از گذشته دارد و آن سفارش ساخت ناموفق دو فروند كاتاماران به یكی از كشتی‌سازی‌های داخلی است. این تجربه‌های تلخ گذشته باعث شده تا كشتیرانی والفجر جرأت ورود مجدد به بحث ساخت كشتی در داخل را نداشته باشد.

ابراهیم عزیز آبادی افزود: زمانی والفجر می‌تواند به ساخت داخل اطمینان كند كه نوع گفتمان‌ها عوض شود.
وی با اشاره به ورود كشتیرانی والفجر در بخش فراساحل گفت: ساخت نمونه‌های ساده شناور فراساحل خیلی مشكل نیست و امكان ساخت آنها در داخل وجود دارد اما از زمانی كه والفجر در مناقصه برنده می‌شود فقط دو ماه فرصت دارد كه شناور خود را تهیه كند و نمی‌توان از قبل پیش‌بینی برنده شدن را داشت تا سفارش ساخت داده شود.

عزیز آبادی خاطرنشان کرد: همانطور که شناورسازی‌های خارجی بدون اینكه سفارشی داشته باشند شناور می سازند. شناورسازان داخلی در زمینه شناورهای فراساحل باید همین كار را انجام دهند. تقاضا برای شناورهای فراساحل در خلیج‌فارس به دلیل مسائل تحریم صد درصد افزایش پیدا می‌كند و شناورسازان داخلی نباید منتظر متقاضی برای سفارش بمانند. آنها باید با تأمین منابع مالی بدون اینكه تقاضایی وجود داشته باشد، تولید كنند زیرا كشور به این نوع از شناورها احتیاج دارد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی والفجر با بیان تحولات ایجاد شده در بخش تعمیرات گفت: باید در بخش ساخت هم بررسی‌های لازم صورت گیرد تا علت ناموفق بودن این بخش مشخص شود.
وی با اشاره به تنوع كاری بالای شرکت کشتیرانی والفجر اظهار داشت: این شركت در بخش‌های حمل‌ونقل مسافری، كانتینری، رو-رو و فراساحل در منطقه فعالیت می‌كند. بنابراین امکان ساخت  برخی از شناورهای مورد نیاز این شركت در داخل وجود دارد.

لزوم توجه به دریا در برنامه ششم
عزیز آبادی با بیان این نکته که در پنج برنامه توسعه كشور حتی یك صفحه هم راجع به دریا وجود نداشته است خاطر نشان کرد: اكنون که در مراحل شروع برنامه ششم هستیم اگر چند صفحه از این برنامه به مباحث دریا اختصاص پیدا كند مطمئناً چند سال آینده حركت‌های خوبی در این بخش انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان لزوم خروج دولت از صنعت دریایی افزود: تا زمانی كه این صنعت در اختیار دولت است صنعت دریایی در كُما به سر می برد. از سوی دیگر این صنعت به قدری گران است كه بخش‌خصوصی نمی‌تواند آن را خریداری كند. حداقل در مرحله اول برنامه ششم، دولت باید موظف شود بهره‌برداری و راهبری این صنعت را به بخش‌خصوصی واگذار كند.

وی در پایان گفت: اگر صندوق توسعه صنایع‌دریایی را به صندوق توسعه ملی وصل كنیم به مراتب بهتر می‌توانیم فعالیت كنیم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.