بازدید سایت : ۵۳۱۲۲

عدم‌انطباق ضوابط بلندمرتبه‌سازی شهرداری باطرح جامع تهران

عدم‌انطباق ضوابط بلندمرتبه‌سازی شهرداری باطرح جامع تهران
تین نیوز |

هفته‌نامه حمل ونقل| دبیر کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تأکید بر آنکه ضوابط بلندمرتبه‌سازی ارائه‌شده توسط شهرداری تهران با طرح‌جامع کمترین انطباق را دارد، گفت: موضوع انحراف مدیریت‌شهری تهران از سیاست‌های بلندمرتبه‌سازی طرح جامع چه در مکان‌یابی و چه در ضوابط، کاملا روشن است و درباره این تخلفات بارها به شهرداری تذکر داده شده ضمن اینکه موضوع به سایر دستگاه‌ها نیز اعلام شده است.

احمد نیکخواه معاون دبیرخانه شورای‌عالی و دبیر کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره بلندمرتبه‌سازی‌های پایتخت و نقشی که شهرداری تهران در این خصوص ایفا کرده و در عین حال به جای پاسخ گویی به عملکرد نامناسب خود در موضع پرسشگری قرار می‌گیرند، نکاتی را ارائه کرد و گفت: بر اساس اطلاعات موجود، حدود ۹۸۰  ساختمان بلندمرتبه در سطح شهر تهران ساخته شده است، که بیش از ۴۰۰ مورد از آنها در سال‌های ۸۴ تاکنون و عمدتا در مناطق شمالی و غربی پایتخت ایجاد شده‌اند.

 

دبیر کمیته فنی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصریح کرد: بر اساس بند  «۲- ۵ -۶» طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۸۶ تا زمان تصویب و ابلاغ ضوابط و مقررات ساخت و سازهای بلندمرتبه، صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز توسط شهرداری تهران ممنوع بوده است.

 

نیکخواه گفت: با وجود آنکه مصوبه سال ۱۳۸۶ طرح جامع، شهرداری تهران را موظف کرده است تا ضوابط و مقررات ساخت و سازهای بلندمرتبه را در اسرع وقت تهیه و به تصویب شورای‌عالی برساند اما تا سال ۱۳۹۳ این موضوع مسکوت مانده، هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشد و بدون هیچ ضابطه‌ مدونی ساختمانهای بلندمرتبه احداث شدند. نهایتا در اواخرسال ۱۳۹۳ در راستای سیاست‌های جدید دولت وبا دقت نظر رئیس و دبیر شورای‌عالی ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی از سوی کمیسیون ماده ۵ تهران به شورای‌عالی ارجاع و بلافاصله در دستورکار بررسی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: متأسفانه ضوابط ارائه شده توسط شهرداری تهران به لحاظ مکان‌یابی کمترین انطباق را با احکام طرح جامع داشت. در این ضوابط علاوه بر آنکه پهنه‌های خاص بلند مرتبه‌سازی نسبت به طرح جامع تغییر اساسی کرده بود، در قالب پهنه عام بلندمرتبه‌سازی احداث ساختمان‌های بلند  تقریباً در بخش قابل‌توجهی از شهر تهران صرفاً بر اساس اندازه قطعه و عرض معبر مجاز شده بود.

 

در حالی که کمترین تأثیری از  تحلیل ساخت و سازهای بلندمرتبه وضع موجود، سقف جمعیت‌پذیری طرح جامع، تهدیدات طبیعی و اکولوژیک و... دیده نمی‌شد.

این کارشناس حوزه شهرسازی گفت: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضوابط بلندمرتبه‌سازی را در جلسات ۹۳,۱۲,۲۵ و ۹۴,۱۰,۱۴ بررسی کرد و با تأکید بر مصوبه ۱۳۸۶ طرح جامع، دستور توقف هرگونه بلندمرتبه‌سازی در تهران را صادر و مقرر کرد تا موضوع ضوابط و مقررات بلندمرتبه‌سازی با رویکرد همه‌جانبه و منسجم و خصوصاً با انجام مطالعات مربوط به تأثیرات طبیعی آن بررسی و به شورای‌عالی ارسال شود.

 

وی تصریح کرد: تامل شورای‌عالی در این فقره عمدتا  ناظر به دو محور است اول تحلیل و آسیب‌شناسی اقدامات گذشته و رصد تأثیرات آن به منظور دستیابی به چشم‌انداز روشن برای آینده و ثانیا لزوم بررسی و تحلیلی همه جانبه پیشنهادات جدید خصوصا در ابعاد زیست‌محیطی.

نیکخواه با اشاره به اینکه به رغم پیگیری‌های مکرر دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری تهران از ارسال اطلاعات و آمار دقیق از وضعیت موجود ساخت و سازهای بلندمرتبه پایتخت خودداری کرده است، افزود: در نهایت، پس از ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع و تشکیل جلسات مختلف با حضور نماینده دستگاه‌های مربوطه، شهرداری در آذرماه ۱۳۹۵ مجموعه اطلاعاتی در ارتباط با ساختمان‌های بلندمرتبه (۱۲طبقه و بیشتر) موجود در شهر تهران را به دبیرخانه شورای‌عالی ارسال کرد که البته حایز  نقایص و تناقضات قابل‌توجه بود.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات ارسالی، در۱۲ سال اخیر بالغ بر ۴۰۰ مورد ساختمان بلند مرتبه ۱۲ طبقه و بیشتر در تهران ساخته شده که البته همگی آنها بدون ضوابط بلندمرتبه‌سازی مصوب و بر اساس مصوبات موردی ساخته شده‌اند و متأسفانه چالش جدی را در حوزه ترافیک، تهویه طبیعی شهر، جمعیت‌پذیری، سطوح خدماتی، گسل‌ها و زلزله‌خیزی و. . ایجاد کرده است.

 

نیکخواه، با طرح این پرسش که چرا بخش کمی از این ساختمان‌ها در پهنه‌های مجاز طرح جامع جانمایی شده‌اند؟ گفت: در احداث این ساختمانها کف استانداردهای شهرسازی که همانا دسترسی به معبر مناسب باشد رعایت نشده است. وی افزود: متأسفانه حدود ۲۷۰ ساختمان بلندمرتبه تهران در معابر با عرض ۱۲ متر و کمتر و حدود ۲۹۰ مورد از آنها در مجاورت معابر بین ۱۲ تا ۲۰متر ساخته شده است.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.