بازدید سایت : ۴۷۴۵۳
تشکل‌های اقتصادی نوین و چالش‌های پیش‌رو

۵ مانع پیش روی موفقیت یک استارت آپ

۵ مانع پیش روی موفقیت یک استارت آپ
تین نیوز |

هفته‌نامه حمل ونقل| دنیای ایده دنیای بسیار بزرگی است، این حتما حرف درستی خواهد بود که بگوییم به ازای هر آدم در جهان ایده‌ها و خلاقیت‌های بسیار زیاد و منحصر به فردی می‌تواند وجود داشته باشد ولی اتفاقی که می‌افتد این است که تنها درصد بسیار، بسیار محدودی از آدم‌های جهان هستند که دست به کار می‌شوند و ایده هایشان را اجرائی می‌کنند؛ در سال‌های گذشته موج بسیار عظیمی در جهان برای راه اندازی شرکت‌های ایده محور، دانش بنیان و استارت آپی به راه افتاده که این موج حدود ۱۰ سال است به ایران هم رسیده و در ۵ سال گذشته شتاب بسیار گسترده تری پیدا کرده است تاجایی که شاهد شکل گیری و راه اندازی چند صد شرکت در این زمینه هستیم، شرکت‌هایی که آمار و اعداد مشخص و رسمی از تعداد آنها وجود ندارد ولی با رصد فضای عمومی جامعه و استقبال مردمی از آنها می‌توان متوجه تعداد بالای آنها شد؛ استارت آپی‌هایی که این روزها به کمک زندگی روزمره ما آمده‌اند و از خرید نان روزانه ما تا خریدهای اینترنتی بزرگ، حمل‌و‌نقل عمومی، سفر و گردش و همه چیز را دیگر شامل می‌شوند.

 

اما هم‌زمان با استقبال عمومی از شرکت‌های دانش بنیان و موج تمایل به راه اندازی استارت آپ‌های جدید در کشور، این شرکت‌ها با موانعی نیز رو به رو هستند، راه شکل گیری، راه اندازی و دوام یک استارت آپ راهی صاف نیست بلکه بسیار پرپیچ و خم است و بسیاری از کسانی که به این راه قدم می‌گذارند آگاهی چندانی در این مورد ندارند؛ در این مطلب قصد داریم به بررسی تعدادی از این مشکلات پیش روی استارت آپ‌ها و راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان بپردازیم، شرکت‌هایی که معمولا جوان‌های تحصیل کرده پایه‌گذار آنها هستند.

 

فراموش نکنید که کارشناسان حوزه فناوری و شرکت‌های نوین می‌گویند تنها ۱۰ درصد از ایده‌هایی که برای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌شود به سرانجام می‌رسد:

 

۱- عدم توانایی در تجاری‌سازی: تحقیقات صورت گرفته توسط ستاد برگزاری جشنواره وب ایران نشان می‌دهد که مهم‌ترین چالش پیش روی استارت آپ‌ها در ایران و البته در جهان، عدم توانایی در تجاری‌سازی است، یعنی افراد با وجود داشتن ایده‌هایی نو و خلاقانه نمی‌توانند آن را به مرحله اجرا نهایی برساندند، به اعتقاد کارشناسان همیشه در کنار داشتن ایده‌های جذاب باید به فکر ارائه آن ایده‌ها و تبلیغات گسترده آن هم باشید؛ خیلی از افرادی که با ایده‌های درخشان شرکت‌های نوپایی را راه اندازی کرده‌اند تصور می‌کنند در صورت داشتن ایده بسیار خلاق این ایده می‌تواند راه خود را به سوی بازار باز کند و افراد بسیاری را به سوی خود بکشاند در صورتی که این کاملا اشتباه است، هم‌زمان که روی ایده خود کار می‌کنید باید به تجاری‌سازی، برندینگ، تبلیغات و راه و روشی برای عمومی کردن و جذب مخاطبان و یا مشتریان فکر کنید.

 

۲- عدم توانایی در جذب سرمایه: در کنار تجاری‌سازی یکی از چالش‌های اصلی دیگر جذب سرمایه است، موضوع مهمی که باعث ناامیدی بسیاری از افراد خلاق می‌شود و به خصوص در کشوری همچون ایران که هنوز حمایت از استارت آپ‌ها هنوز جدی نشده است بسیار دیده می‌شود. برای حل این مشکل پیشنهاد ما به شما اول صبر، دوم پشتکار، سوم تلاش و شناخت نسبت به جذب سرمایه است. این یک واقعیت است که شما باید مشتریان اصلی خود و شرکت‌ها و یا افرادی که می‌توانند حامی مالی شما باشند را بشناسید؛ در این زمینه توصیه می‌کنیم اول از شرکت‌های شتاب دهنده و دوم از مشاورین سرمایه‌گذاری معتبر استفاده کنید، البته به یاد داشته باشید که پیش از هرگونه ارائه ایده خود آن را به ثبت برسانید.

 

۳- مشکلات حقوقی و قانونی: بسیاری از شرکت‌های استارت آپی با مشکلات حقوقی دست به گریبان هستند و در برخی از مواقع دیده می‌شود که این اختلافات در نهایت به چندپارگی شرکت‌ها و یا شکست ایده‌ها منتهی می‌شود. بهتر است در شروع کار به خصوص زمانی که می‌خواهید با یک گروهی از دوستانتان شرکت جدیدی را راه اندازی کنید روی مسائل حقوقی آن، سهام شرکت و... از مشاوران حقوقی کمک بگیرید؛ همچنین در زمان بستن قرار دادهای جدید و یا شریک کردن سرمایه گذاران و... نیز توصیه ما به شما حتما کمک گرفتن از مشاوران حقوقی است؛ این یک واقعیت است که ما در کشورمان هنوز قوانین جامعی برای حمایت از حقوق معنوی افراد و شرکت‌ها نداریم و این موضوع در بسیاری از مواقع می‌تواند مشکل آفرین باشد. در بسیاری از مواقع دیده شد که در این پرونده‌های حقوقی مراجع قضائی به دلیل خلاء‌های قانونی باتوجه به رویه گذشته تصمیم گیری کرده‌اند.

 

بسیاری از کارشناسان حقوقی پیشنهاد می‌کنند در اولین گام برای راه اندازی شرکت‌های استارت‌آپی افرادی که در این شرکت نقش دارند یک قرار داد حقوقی بین خودشان تنظیم کنند تا بعد دچار مشکلات بزرگ نشوند.

 

۴- در انتخاب تیم دقت کنید: راه اندازی و موفقیت یک شرکت دانش بنیان و یا یک استارت آپ با کار تیمی ممکن خواهد بود، ممکن است شما به عنوان بنیان‌گذار یک استارت آپ ایده اصلی را مطرح کرده باشید و به فکر اجرائی کردن آن افتاده باشید ولی موفقیت شما در این راه تنها با کمک گرفتن از یک تیم از کارشناسان حوزه‌های مختلف امکان پذیر خواهد بود بنابراین نقش کار تیمی و داشتن یک تیم توانمند و یک درست در یک شرکت استارت آپی بسیار مهم است و این همان نکته‌ای است که باعث می‌شود شما در انتخاب اعضا تیم و یا شرکای خود دقت بسیار داشته باشید، پس سعی کنید در انتخاب اعضا تیم علاوه بر دانش به توانایی‌ها و ظرفیت‌های فردی و اجتماعی افراد هم توجه کنید، اگرچه که استفاده از افراد خلاق حتما به شما کمک خواهد کرد ولی داشتن هوش اجتماعی را هم فراموش نکنید.

 

اگر شما در شرکت استارت آپی یتان تیم یک دستی نداشته باشید بدانید که دیر یا زود دچار چند دستگی در کار می‌شوید و این موضوع می‌تواند به فروپاشی شرکت شما منجر شود.

 

۵- سرعت را فراموش نکیند: جهان استارت آپ‌ها، دنیای سرعت است اگر ایده‌ای طلایی دارید هرچه زودتر و البته با برنامه به فکر اجرای آن باشید، به این فکر کنید که افرادی زیادی همچون شما به فکر راه اندازی یک شرکت جدید هستند و اگر شما با سرعت ایده‌ای که در ذهن دارید را اجرائی نکنید، فرد دیگری آن را اجرائی خواهد کرد، جهان تکنولوژی وعلم با سرعت بسیار زیادی رو به حرکت است و در بسیاری از مواقع می‌بینیم که روی یک موضوع چندین و چند گروه (که در بسیاری از مواقع از یکدیگر هم خبر ندارند) روی یک موضوع کار می‌کنند، پس اگر ایده درخشان طلایی دارید عجله برای اجرای آن هم داشته باشید.

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.