کریدور ترانزیتی خلیج فارس را پنج ساله تحویل میدهیم
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از راههای تحقق رشد اقتصاد بدون نفت، ترانزیت است، گفت: تا پایان امسال ۱۹۰ کیلومتر از کریدور شماره یک به بهرهبرداری میرسد و نهایتا این کریدور (نوار ساحلی خلیج فارس) پنج ساله تحویل داده میشود.
خیرالله خادمی یکی از راههای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد بدون نفت را توسعه ترانزیت دانست و گفت: برای توسعه ترانزیت و افزایش درآمدها از این محل، باید زیرساختهای ریلی و جادهای فراهم باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تحقق افزایش سهم ترانزیت در رشد اقتصادی کشور از طریق زیرساختها، احداث و تکمیل ۱۰ کریدور را در دستور کار قرار دادیم که از این ۱۰ کریدور، دو کریدور ردیف اعتباری گرفتهاند.
به گزارش ایلنا، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه کار اجرائی تکمیل و احداث دو کریدور شماره ۱۰ (محور بندر امام – بازرگان) و کریدور شماره یک (کریدور حاشیه خلیج فارس) آغاز شده است، اظهار داشت: هر چند که سایر کریدورها هم به صورت متفرقه اعتبار برای ساخت دارند اما اعتبار این دو کریدور به تصویب دولت رسید.
خادمی ادامه داد: کریدور شماره یک حاشیه خلیج فارس را طی میکند و از شلمچه در مرز عراق شروع میشود و بعد از طی استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان به بندر گوادر در سیستان و بلوچستان میرسد. طول این کریدور ۱۶۵۰ کیلومتر است که قرار است در مقاطع پرترافیک به صورت بزرگراهی احداث شود. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مسیرهایی که ترافیک کمتر است کریدور به صورت راه اصلی ساخته میشود.
وی با بیان اینکه ۸۰۰ کیلومتر این کریدور یعنی ۵۰ درصد کل طول آن در استان هرمزگان واقع شده است، گفت: از این ۸۰۰ کیلومتر حدود ۹۰ درصد به صورت بزرگراهی ساخته میشود و در حال حاضر ۳۰۰ کیلومتر آن زیر بار ترافیک است.
خادمی ادامه داد: در ۴۶۰ کیلومتر دیگر چند شرکت پیمانکاری مشغول به فعالیت هستند و برنامه این است که امسال حداقل ۱۰۰ کیلومتر از این کریدور در استان هرمزگان را تحویل دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۷۰ کیلومتر از این کریدور شماره یک از استان خوزستان عبور میکند که امسال ۲۵ کیلومتر از این مسیر را در قسمتهای اصلی به بهرهبرداری میرسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: در استان بوشهر هم حدود ۱۰۰ کیلومتر از این کریدور در حال ساخت است که ۷۰ کیلومتر آن امسال به بهرهبرداری میرسد.
وی با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان هم در قالب چند قطعه ۴۰۰ کیلومتر از مسیر در حال ساخت است، ادامه داد: در نهایت طبق برنامهریزیها نوار ساحلی خلیج فارس تحت عنوان کریدور شماره یک را به صورت بزرگراهی و راه اصلی میتوانیم در پنج سال آینده تحویل دهیم.
خادمی با تأکید بر اینکه به طور قطع ساخت کریدور شماره یک در نوار ساحلی خلیج فارس باعث رونق و توسعه منطقه میشود، اظهار داشت: ساخت این کریدور در رونق سواحل مکران بسیار تأثیرگذار خواهد بود و طبق دستور مقام معظم رهبری تمام دستگاههای مختلف باید برای توسعه سواحل مکران سرمایهگذاری کنند و قطعا احداث زیرساختها و شبکه جادهای اولین سرمایهگذاری در این منطقه میتواند باشد که وزیر راه و شهرسازی هم دستور داده توسعه زیرساختها در سواحل مکران در اولویت باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای منطقه ساحلی جنوب کشور اظهار داشت: تنها بندرعباس پذیرای ۵۰ درصد از بار کشور است که توسعه زیرساختها از جمله شبکه ریلی و جادهای را در این مسیر با اهمیت میکند.
خادمی با اشاره به تراکم جمعیتی پایین در سواحل مکران ادامه داد: برای افزایش جمعیت سواحل مکران میتوان با ایجاد زیرساختها جلوی مهاجرت ساکنان این منطقه را گرفت. همچنین میتوان با انتقال برخی از صنایع به این منطقه اشتغالزایی ایجاد کرد در نهایت باعث افزایش استقرار نیروی انسانی در این منطقه میشود.
وی با اشاره به ساخت ۲۰ دستگاه پل در این منطقه برای احداث کریدور شماره یک اظهار داشت: آبراههای متعددی از مسیر این کریدور عبور میکنند تا به خلیج فارس برسند. بنابراین ۲۰ دستگاه پل در این منطقه باید ساخته شود تا بتوانیم کریدور شماره یک را تکمیل کنیم.
آخرین پل بین هرمزگان و چابهار در حال ساخت است که عملیات احداث این پل تا پایان سال جاری به اتمام میرسد. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امسال از مجموع کریدور شماره یک ۱۹۰ کیلومتر به افتتاح خواهد رسید، گفت: این ۱۹۰ کیلومتر از چهار استان کشور عبور خواهد کرد.