بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
سلام دوباره جاده ها به آخوندی

ایرانِ ۱۴۰۰؛ چشم‌انتظار «راه دوازدهم»

بسیاری از اقدامات شاخص در حوزه حمل ونقل جاده ای که بهره برداری از آنها نیازمند گذشت مدت زمان بیشتری بوده، و اکنون جزء مطالبات جدی مردم و البته جزء وعده های وزیر راه و معاونان وی است، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید محقق شود.

ایرانِ ۱۴۰۰؛ چشم‌انتظار «راه دوازدهم»
تین نیوز |

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، عملا دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد. با معرفی مجدد عباس آخوندی، به عنوان وزیر راه وشهرسازی در دولت جدید، چنانچه وی بتواند رأی اعتماد دوباره را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند - که با توجه به عملکرد مثبت وی خصوصا در حوزه حمل ونقل در دولت یازدهم این امر، بسیار محتمل است - فرصت ویژه برای رونمایی از دستاوردهایی که بذر آن در چهار سال گذشته، پاشیده شده بود، فراهم خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، بسیاری از اقدامات شاخص در حوزه حمل ونقل جاده ای که بهره برداری از آنها نیازمند گذشت مدت زمان بیشتری بوده، و اکنون جزء مطالبات جدی مردم و البته جزء وعده های وزیر راه و معاونان وی است، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید محقق شود.

نوسازی ناوگان فرسوده به ویژه کامیون ها، نصب دوربین های ثبت تخلفات و هوشمندسازی جاده ها، بهره برداری از بزرگراه ها و آزادراه های در حال احداث خصوصا افتتاح کامل پروژه آزادراه تهران - شمال، رشد ترانزیت کالا، پرداخت بدهی پیمانکاران راهسازی، ساماندهی وضعیت شرکت های مسافربری در قالب طرح شبکه سیر همنام و برندسازی، کاهش تلفات جاده ای بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه از جمله انتظارات مردم و بخش خصوصی از متولیان حوزه جاده ای وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.

آزادراه ها و بزرگراه ها: راه دوازدهم

مدت هاست وزیر راه وشهرسازی و معاونان وی خصوصا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل از احداث هم زمان حدود ۱۵ پروژه آزادراهی در جاده های کشور که از بین آنها، چند پروژه، بزرگ مقیاس است، سخن می گویند.

طبق اظهارات اخیر خیرالله خادمی، هفت پروژه آزادراهی در مقیاس بزرگ به صورت هم زمان در حال تکمیل است و سال ۹۷، زمان طلایی افتتاح آزادراه های کشور است که آزادراه شیراز - اصفهان، اراک - خرم آباد و تهران - شمال، تنها نمونه هایی از آن به شمار می روند. همچنین تبدیل حدود ۱۶ هزار کیلومتر راه شریانی به بزرگراه ها از دیگر برنامه هایی است که وعده آن داده شده است.

همه اینها در حالی است که برای تکمیل شبکه آزادراهی کشور، حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیاز است و با حدود ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه فعلی، هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب وجود دارد.

تجربه نیز نشان داده روند ساخت آزادراه ها در طول سال ها به دلیل کمبود اعتبار و چالش های دیگر، مشمول مرور زمان شده و پروژه هایی که باید ظرف مدت زمان مشخص مثلا چهار سال به طور کامل بهره برداری می شده، بیش از یک دهه، احداث آن طول کشیده است! روند احداث و بهره برداری کامل از آزادراه ها در سال های گذشته چندان مطلوب نبوده، و باید دید با وعده افتتاح هم زمان چندین پروژه، آیا واقعا عصر طلایی آزادراه ها در سال های پیش رو رقم خواهد خورد یا خیر؟

کامیون ها: نوسازی دوازدهم

نوسازی ناوگان فرسوده باری و مسافری، خصوصا کامیون ها، از دیگر اقداماتی است که انتظار می رود روند شتابنده تری در وزارت راه وشهرسازی دولت دوازدهم به خود بگیرد.

در دولت یازدهم بعد از طرح چندین باره نوسازی ناوگان، بالاخره نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون فرسوده بالای ۳۵ سال از طریق قرارداد با یک شرکت داخلی طی حدود چهار سال و اعمال محدودیت برای فعالیت کامیون های فرسوده از سال ۹۷، در دستورکار قرار گرفت.

بر این اساس قرار است ۵۰۰۰ کامیون فرسوده تا سال ۹۷ با همکاری سازمان راهداری و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، نوسازی شوند. زمانبندی سرمایه گذاری برای اجرای طرح از زمان تصویب طرح، حداکثر تا پایان سال ۹۸ و بازپرداخت آن حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

چنانچه طرح نوسازی کامیون ها به درستی اجرا شود و با تأخیرهای مختلف مواجه نشود، تحولات اساسی در زمینه مصرف بهینه سوخت و اقتصاد حمل ونقل جاده ای را شاهد خواهیم بود. اگرچه نوسازی کامیون ها در ابتدا بسیار کند پیش رفت اما روند اجرائی فعلی، بیانگر وضعیت مساعدتری است.

دوربین ها: هوشمند سازی دوازدهم

تجهیز جاده های کشور به سامانه های هوشمند و نصب حدود ۱۸۸۰ دوربین ثبت تخلفات جاده ای با ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله اقدامات انجام شده در دولت یازدهم بود که به عنوان یکی از بزرگ ترین قراردادهای مدیریت راه های کشور با شرکت داخلی امضا شد.

با نصب و بهره برداری از این دوربین ها، مجموع دوربین های کنترل سرعت در راه های شریانی کشور به ۲۲۸۰ دستگاه می رسد. این اقدام طبق وعده های مختلف در سال های گذشته، باید تا اواخر سال آینده انجام شود. به گفته داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، امسال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دوربین هوشمند در سطح جاده های کشور نصب می شود که با نصب آن، تعداد دوربین های هوشمند فعال به بیش از ۱۴۰۰ دستگاه می رسد.

همچنین در حال حاضر ۳۵ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت در جاده ها نصب شده که ۲۵ دستگاه در دولت یازدهم نصب شده است. انتظار از وزارت راه وشهرسازی دولت دوازدهم این است که به وعده هایش در زمینه نصب دوربین های ثبت تخلفات در سال جاری و نصب کامل آنها تا سال آینده عمل نماید.

شرکت ها و اتوبوس ها: برندسازی دوازدهم

اقدام مهم دیگری که خصوصا طی یکی دو سال اخیر در حوزه شرکت های مسافربری مدنظر قرار گرفت، موضوع برندسازی شرکت-های حمل ونقل و طرح شبکه سیر همنام است که بر اساس آن، بیش از ۱۶۰۰ شرکت فعال مسافربری به حدود ۱۰ تا ۲۰ شرکت در قالب برندهای معتبر در خواهند آمد تا کیفیت خدمات اتوبوس های بین شهری به مسافران ناوگان حمل ونقل جاده ای ارتقا یابد.

با اجرای طرح شبکه سیر همنام و استقرار نظام ارزیابی، شرکت ها برای کسب امتیاز بیشتر و جلوگیری از ثبت تخلفات و تصادفات به نام آنها به دنبال افزایش خدمات ایمنی سفرها در شبکه سیر خود خواهند بود. اجرای درست این طرح، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و اعتماد بیشتر مردم به ناوگان اتوبوسی را نیز در پی خواهد داشت.

این اقدام در چندین فاز مطرح شده و با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون به طور مداوم درباره آن صحبت شده، اجرائی شدن موضوع، جزء دغدغه های و وعده های داده شده است.

علاوه بر همه این موارد، ترانزیت کالا که خوشبختانه در چهار ماهه نخست امسال روند رو به رشدی را نشان می دهد، حوادث رانندگی و تلفات جاده ای که علی رغم کاهش آن، متأسفانه روند نزولی اش کند است و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه-گذاری در پروژه های راهسازی که از نقاط قوت اقدامات وزارت راه وشهرسازی بوده، بخشی از سرفصل های مطالبات و حقوق شهروندانی است که به حسن روحانی اعتماد کرده اند و او نیز بار دیگر به عباس آخوندی اعتماد کرده است.

در صورت رأی اعتماد مجلس، این بار سال های دشوارتری پیش روی وزیر راه وشهرسازی دولت دوازدهم خواهد بود: چهار سال دوم، سال های انتظار تحقق وعده های جاده ای است.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.