بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

پیاده راه سازی خیابان اکباتان همدان؛ مزیت ها و چالش ها

پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های بوعلی و اکباتان از جمله طرح‌هایی است که به منظور حل مشکلات ترافیکی رینگ اول شهر همدان و نیز رونق گردشگری از سال 84 مصوب شده که البته بنا به دلیلی از جمله کمبود اعتبار با تاخیر در حال اجراست.

پیاده راه سازی خیابان اکباتان همدان؛ مزیت ها و چالش ها
تین نیوز |

پیاده راه سازی خیابان های بوعلی و اکباتان از جمله طرح هایی است که به منظور حل مشکلات ترافیکی رینگ اول شهر همدان و نیز رونق گردشگری از سال 84 مصوب شده که البته بنا به دلیلی از جمله کمبود اعتبار با تاخیر در حال اجراست.

 چند سالی است که با توجه به رشد جمعیت و افزایش استفاده از خوردوهای شخصی در شهر همدان ترافیک و آمد و شد مردم دچار مشکلات و چالش های گوناگونی شده است و مجموعه مسئولان شهری با ارائه راهکارهای متفاوت به دنبال حل این معضل بوده اند.

در همین راستا سال گذشته مسیر خیابان بوعلی حدفاصل آرامگاه بوعلی و میدان امام (ره) که از خیابان های پرتردد شهر همدان می باشد تبدیل به پیاده راه شده که علی رغم ایجاد برخی مشکلات برای همشهریان و کسبه اما به طور کل مورد رضایت مردم و مسئولان قرار گرفت و حال با تجربه انجام این پروژه در هفته گذشته با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی پروژه پیاده راه سازی خیابان اکباتان نیز آغاز شد.

همزمان با مراسم کلنگ زنی این پروژه عده ای به نقد این پروژه پرداختن و موضوعاتی مانند عجله در اجرای پروژه و یا احتمال آسیب زدن این طرح به ثبت ملی میدان تاریخی امام(ره) را مطرح کردند.

در این گزارش و در گفت وگو با برخی اعضا شورای اسلامی شهر همدان و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مباحث مطرح شده بررسی قرار گرفته است که مشروح آن در ذیل می آید.

پیاده راه سازی خیابان های اصلی شهر همدان از سال 84 تا کنون به تاخیر افتاده است

علی رحیمی فر عضوفعلی شورای چهارم و منتخب مردم همدان در دور پنجم شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ به اظهارات برخی افراد اظهار داشت: طرح پیاده راه سازی خیابان های رینگ اول همدان قرار بوده در سال 84 اجرا شود و اگر برخی به اجرای این پروژه آنهم بعد از این همه سال عجله کردن در کار می گویند من دیگر حرفی برای گفتن ندارم.

وی افزود: این سند در سال 86 در طرح تفضیلی بیان شده، شورای بالا دستی نیز آن را مطالعه و شورای عالی شهرسازی آن را مصوب کرده است به همین دلیل به نظرم الان برای اجرای این خیلی دیر شده چرا که باید زودتر از این اجرا می شد.

نماینده مردم همدان در شورای اسلامی شهر تصریح کرد: اینکه برخی افراد می گویند به جای اجرای طرح پروژه های نیمه کاره را تمام کنیم، عجیب است؟ چرا که در هیچ جای دنیا معمول نیست یک پروژه را نگه دارند تا دیگر پروژه های نیمه کاره تمام شود.

وی گفت: اگر اعتبار یک پروژه به صورت صد درصد تامین نمی شود نیز نمی توان آن را یک شبه تمام کرد چراکه هر پروژه دارای برنامه زمان بندی است و اگر منابع مالی هم تامین باشد باید یک مدت زمان معقول را سپری کند.

رحیمی فر تصریح کرد: در حال حاضر برخی از پروژه ها مشکل مالی ندارند و به دلایلی دیگری اجرای آنها متوقف می شود مثلا پروژه پارکینگ آقاجانی بیگ بیش از سه ماه معطل بحث های میراث فرهنگی شد و مشکلش ربطی به مباحث مالی نداشت.

وی با تاکید بر لزوم قانون محوری تصریح کرد: به نظرم آنچه باید در اجرای پروژه ها مورد توجه قرار گیرد احترام به قوانین بالا دستی و برنامه محور بودن است یعنی اگر پروژه ای در برنامه آن سال قرار داشت و بودجه آن هم پیش بینی شده بود را باید اجرا کنیم.

بودجه پیاده راه اکباتان برای سال 96 پیش بینی شده است

منتخب مردم در پنجمین دور شورای اسلامی شهر همدان عنوان کرد: بودجه پیاده‎راه سازی خیابان اکباتان در بودجه سال 96 آن هم در سال گذشته پیش بینی و مصوب شده است و در زمره پروژه‎های امسال قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به لزوم برنامه محور بودن کار پیاده راه سازی خیابان اکباتان با تاخیر شروع شده و ما بخشی از فصل کاری را از دست داده ایم ابراز کرد: در حال حاضر کار با حضور معاون وزیر شروع شده و ان شاالله جز پروژه های فاخر و برجسته شهر همدان می شود.

رحیمی فر درباره اولویت داشتن اجرای این طرح نیز بیان کرد: براساس اسناد بالا دستی این پروژه زودتر از این باید انجام می‎گرفته است به همین دلیل دوره های قبلی نیز باید در باره اینکه چرا پروژه را در وقت خودش انجام نداده اند پاسخگو باشند.

وی عنوان کرد: ما باید اهمیت اجرای برخی پروژ ه ها را براساس اسناد بالادستی بسنجیم مثلا در بخشی از قوانین کشور فعالیت های مغایر با محیط زیست ممنوع شده است پس حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار می گیرد از طرفی در بحث شکوفایی شهری نیز یکی از مولفه‎ها، پایداری زیست محیطی است برهمین اساس باید ببینیم پیاده راه های بوعلی، اکباتان و 4 خیابان اصلی شهر از این نظرچه وضعیتی دارند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: بر اساس روال امروزی ما باید ضمن توجه به حفظ محیط زیست به سمت تحرک و پویایی شهروندان حرکت کنیم که از این منظر پروژه ساخت پیاده راه در این عرصه قرار می گیرد.

پیاده راه سازی در همدان تحرک و نشاط شهروندان و کاهش ترافیک را به دنبال دارد

وی اظهار داشت: پیاده راه سازی خیابان های اصلی شهرسبب ایجاد تحرک و نشاط در شهروندان شده و به نوعی با کاهش ترافیک به حفظ هوای پاک و سرمایه های تجدید ناپذیر ملی مانند سوخت های فسیلی کمک می کند.

رحیمی فر تاکید کرد: در کنار این موضوع پروژه هایی مانند ساخت اتوبان، پارکینگ و غیره اشتیاق مردم به استفاده از خودرو که آن هم معمولا تک سرنشین استفاده می شود را در جامعه افزایش می دهد بنابراین وقتی این دست مباحث را کنار هم گذاشته و بررسی می کنیم آن وقت اهمیت ساخت پیاده راه نیز معلوم می شود.

وی بیان کرد: متاسفانه در برخی عرصه های مانند مباحث شهری و ساختمان سازی همه اظهار نظر می کنند در حالیکه وقتی کلیات طرحی مصوب می شود باید آن را به اهل فن که توانایی و صلاحیت انجام آن را دارند سپرد تا آنها به عنوان شرکت های مشاور موضوع را بررسی و طرح های اجرایی را ارائه دهند.

منتخب مردم در پنحمین دوره شورای اسلامی شهر همدان گفت: در مرحله مطالعه شهرداری و شورای شهر حق بررسی کار را دارد و اگر ایرادی ببینید وظیفه دارد آن را متذکر شود اما وقتی مشاور ایرادات را بررسی کرد و به صورت علمی و کارشناسانه به آن پاسخ داد باید طرح مصوب شده را با مسئولیت همان شرکت مشاور اجرا کرد.

وی با بیان اینکه در رابطه با پروژه پیاده راه سازی هم باید همین مراحل سپری شده باشد، ابراز کرد: وقتی پروژه ای مانند پیاده راه سازی به مرحله اجرا می رود مسئولیت اجرا به شهرداری واگذار شده و وظیفه ما نیز نظارت بر عملکرد شهرداری است.

رحیمی فر با اشاره به برخی مشکلات پیاده راه سازی در جامعه و ایجاد نارضایتی در شهروندان تاکید کرد: این پروژه در مدت زمان کمتری اجرا شده و تمهیدات لازم برای رفع مشکلات در نظر گرفته شده است و از آنجائیکه این طرح ارزش افزوده بسیاری دارد قطعا کسبه این خیابان از آن منتفع می‎شوند.

وی با تاکید براینکه هم نمایندگان مردم در شورای شهر وهم شهرداری موظفند کار را زودتر به سرانجام برسانند افزود: پیشاپیش از مردم عذرخواهی می کنیم و امیدواریم با افتتاح این پروژه و عایداتی که نصیب شهروندان و کسبه می شود بتواند بخشی از این مشکلات را جبران کند.

عضو شورای اسلامی شهر همدان اظهار داشت: همه ما باید بر مدار قانون و برنامه محوری حرکت کنیم و در اجرای پروژه هایی مانند ورزش همگانی، توسعه فضای سبز و غیره به طرح های دارای اولویت اهمیت بیشتری دهیم.

وی گفت: در هنگام اجرای یک پروژه لازم است همه از شهرداری حمایت کنیم تا طرح ها با قدرت انجام شوند چرا که تشکیک سبب کاهش انگیزه ها در انجام کار می شود و این به صلاح شهروندان نیست.

ساخت پیاده راه خدشه ای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) همدان وارد نمی کند

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز اظهار داشت: ساخت پیاده راه خدشه ای به ثبت ملی میدان تاریخی امام (ره) وارد نمی کند چرا که قرار نیست آنجا ساخت و سازی انجام شود و پروژه عمرانی مربوط به کف معابر است.

وی افزود: نکته ای که در این حوزه میراث فرهنگی بر آن تاکید دارد این است که طرح اجرا شده باید با بدنه و بافت میدان همخوانی داشته باشد به همین دلیل نیز ما برای مطالعه و بررسی بیشتر از راه و شهرسازی خواسته ایم طرح را در اختیار ما بگذارند.

ترابی با تاکید براینکه ما با ساخت پیاده راه موافقیم بیان کرد: با اجرای این طرح حداقل تردد وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین از خیابان اکباتان حذف و آثار تاریخی که زیر این خیابان قرار دارد نیز حفظ می شود.

وی تصریح کرد: از نظر ما ساخت این پیاده راه سبب می شود مردم به قسمت شمالی شهرستان کشیده شوند و از این طریق تپه هگمتانه نیز بی نصیب نمانده و نیم نگاهی به آن می شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان درباره المان وسط میدان امام(ره) نیز اظهار داشت: ما درخواست کردیم المان وسط میدان که شامل سکوی اصلی بوده و مربوط به یک دوره خاص از معماری است حفظ شود.

10 میلیارد تومان بودجه به پروژه پیاده راه سازی همدان اختصاص یافته است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهرهمدان نیز با بیان اینکه در طرح پیاده راه سازی، میدان امام به خیابان بوعلی، خیابان اکباتان و سپس به چهار خیابان دیگر وصل می شود، افزود: همه مسائل اجتماعی و فرهنگی و همچنین تامین بودجه های مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

کامران گردان با تاکید بر اینکه برای پیاده راه سازی میدان امام و خیابان اکباتان، 10 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است، تصریح کرد: شهرداری منطقه یک نیز توافق کرده است از منابعی که خودش تعریف کرده در این پروژه هزینه کند.

گردان با بیان اینکه کسانی که پیش از این در رابطه با اجرای پروژه پیاده راه اظهار نظر کرده بودند اطلاعات دقیقی نداشتند، گفت: در جلسات مختلف مسائل بررسی شده و سعی می کنیم این بخش از پروژه را نیز با کمترین تنش عملیاتی کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان در رابطه با بازار آهن فروشان مستقر در خیابان اکباتان نیز عنوان کرد: با همراهی میراث فرهنگی راه های خروجی به منظور انتقال بار این صنف از داخل پارکینگ میراث فرهنگی جهت انتقال بار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه زیر سازی خیابان اکباتان محکم تر از خیابان بوعلی است، افزود: با توجه به اینکه در این خیابان امکان تردد ماشین های سنگین وجود دارد، علاوه بر زیرسازی، در ساعات مختلف به منظور تردد اجازه عبور داده می شود.

گردان با تاکید بر اینکه با پیاده راه شدن میدان امام شاهد زیباتر شدن المان این میدان نیز هستیم، تصریح کرد: المان فعلی به باغ موزه دفاع مقدس انتقال و طراحی خوبی در المان جدید شاهد می باشیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در خیابان اکباتان با چهار نوع دست فروش روبرو هستیم، گفت: دستفرشان انگشتر فروش، ظروف مسی و صنایع دستی از دستفروشانی هستند که ساماندهی آنها در دستور کار است ولی چاقو فروشان و کهنه فروشان اجازه دست فروشی ندارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نظر می رسد طرح پیاده راه سازی رینگ اول خیابان های منتهی به میدان امام(ره) همدان از سوی مسئولان حوزه شهری مورد قبول و رضایت قرار گرفته است اما لازم است مدیران شهرداری علاوه بر سرعت اجرای طرح بر مسائلی همچون ایجاد پارکینگ در رینگ دوم شهر،پیوست فرهنگی طرح پیاده راه سازی در دو خیابان بوعلی و اکباتان، انتخاب طراحی فاخر و زیبا با توجه به سابقه تاریخی و گردشگری شهر همدان و نیز در نظر گرفتن رفاه و سهولت کسبه و سایر مردم برای ایاب و ذهاب تدابیر لازم را در نظر داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.