◄ عدم استراتژی درست در نوع خرید هواپیما / امکان توسعه فرودگاهها وجود ندارد
تیننیوز| دوشنبه هفته جاری (دوم اسفندماه) پایگاه خبری-تخصصی صنعت حملونقل «تیننیوز» میزگرد دو جانبه با عنوان (وضعیت فرودگاههای کشور در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور) با حضور غلامحسین باقریان معاون مدیرفرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشور برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در ابتدا باقریان در پاسخ به این سوال که آیا زیرساختهای فرودگاهی میتواند پذیرای ورود ناوگان جدید باشد؟ گفت: اگر فرض را بر این بگیریم که این تعداد هواپیمای خریداری شده قرار است به صورت هم زمان وارد کشور شود یقینا زیرساختهای فرودگاهی آمادگی پذیرش این تعداد هواپیما را ندارد و با مشکل روبه رو خواهیم شد؛ اما اگر قرار است این تعداد هواپیما به تدریج وارد کشور شود باید زیرساختهای فرودگاهی کشور را همزمان با ورود این هواپیماها فراهم کنیم.
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاهها با بیان اینکه هر فرودگاهی یک تعریف و حوزه نفوذی برای پذیرش هر هواپیمایی دارد، عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که اکنون با آن روبهرو هستیم این است که برای ورود هر نوع هواپیمایی امکان توسعه فرودگاههای کوچک وجود ندارد؛ برای مثال قرار نیست در فرودگاه زابل یک هواپیمایی پهنپیکر بنشیند. اما اگر قرار است که فرودگاههای کوچک کشور را فعال کنیم نیازمند هواپیماهای کوچک هستیم.
وی ضمن عنوان مطلب بالا افزود: برخی از فرودگاههای کشور نیازمند هواپیمای مناسب با منطقه و میزان تقاضا هستند.
این مقام فرودگاهی با بیان اینکه تعدادی از فرودگاههای کشور برای فعالسازی نیازمند هواپیماهای کوچک هستند، اظهار کرد: برای مثال اکنون فرودگاه پارسآباد مغان به دلیل اینکه هواپیمای کوچک در کشور وجود ندارد باید با هزینه 20 میلیارد توسعه بدهیم که هواپیمای بزرگتری بتواند پذیرش کند؛ که این امر اصلا توجیحپذیر نیست.
باقریان با اشاره به اینکه زیر ساختهای همه فرودگاهها برای هواپیماهای ATR وجود دارد، ابراز کرد: اکنون در فرودگاههای کشور حدود 2 میلیون 200 هزار متر مربع اپرون وجود دارد که حدودا میتوانیم 220 هواپیما را در تمام فرودگاههای کشور جا بدهیم و حدود 100 هزار متر مربع اپرون در حال ساخت است که در اواسط سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: حدود 500 هزار مترمربع ترمینال در فرودگاههای کشور وجود دارد که به ازای هر 10 هزار متر مربع ما حدود 1.5 میلیون مسافر را میتوانیم در پرواز داخلی جابهجا کنیم و در پروازهای بینالمللی این رقم حدود 1 میلیون مسافر است.
معاون فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اظهار به اینکه در یکسری از فرودگاههای کشور ظرفیت به حداکثر رسیده است و برخی دیگر از فرودگاهها کشور هنوز برخی از ظرفیتها قابل استفاده نیست، بیان کرد: در برخی از فرودگاهها مانند تبریز، اهواز، مشهد، مهرآباد، شیراز، اصفهان و امامخمینی(ره) ظرفیت کاملا اشباه شده است و زیرساخت کافی برای اعزام و پذیرش مسافر وجود ندارد و فرودگاهی شبیه اصفهان، اهواز و مهرآباد دیگر زمینی برای توسعه وجود ندارد.
وی افزود: در فرودگاه مهرآباد هیچگونه زمینی برای توسعه اپرون نداریم و در برخی از شبها با اعمال شاقه هواپیما را در پارکینگ فرودگاه جا میدهیم به همین جهت برای هر ایرلاینی تعریف کردیم که چند هواپیما شب خواب در فرودگاه مهرآباد میتوانید داشته باشید.
باقریان با بیان اینکه هر میزان که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاههای کشور سرمایهگذاری میکند دولت میگوید پس سود کردهاید که سرمایهگذاری میکنید لذا باید مالیات دهید! بنابراین به هر میزان که سرمایهگذاری میکنیم 25 درصد به عنوان مالیات از شرکت فرودگاهها اخذ میشود و 50 درصد دولت بابت سود سهام از شرکت دریافت میکنند؛ این در حالی است شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یک شرکت درآمد-هزینهای است و دولت هیچگونه بودجهای به این شرکت نمیدهد.
عضو هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: یکسری از خدمات شرکت فرودگاهها تکلیفی است یعنی باید به نیروهای نظامی خدمات تکلیفی ارائه بدهیم و هیچ هزینهای، این در حالی است که بخش اعظم نوسازی فرودگاهها در اپرون باند به خاطرهواپیماهای نظامی است که به شرکت فرودگاهها تحمیل میشود.
وی در همین راستا افزود: یکسری سرویسها و خدمات را باید به مقامات داخلی و خارجی و سازمانهای مستقر در فرودگاهها به صورت رایگان ارائه بدهیم که با تعرفههای تکلیفی توسعه فرودگاههای کشور واقعا کار مشکلی است.
باقریان با بیان اینکه اکنون حدود 500 هزار مترمربع ترمینال در کل فرودگاههای کشور وجود دارد و حدود 90 هزار مترمربع در حال ساخت است، ابراز کرد: اکنون پروژههایی که توسط شرکت فرودگاهها برای توسعه زیربناها در حال ساخت است بالغ بر هزار میلیارد تومان پروژه است اما کافی نیست.
وی میافزاید؛ فضای مهرآباد ظرفیت پاسخگویی به حدود 45 پرواز در طول روز را ندارد؛ نباید تصور کنیم که تمام مشکلات روی زمین است ما در فضای آسمان هم مشکل داریم و باید در هوا نیز باید امکان سرویسدهی وجود داشته باشد، در همین راستا سال گذشته یک فراخوانی در همین رابطه برگزار کردیم و اکنون یک مشاوری جهت طراحی کل فضای کشور صورت گرفت که با این طراحی که انجام بگیرد ظرفیت فرودگاه مهرآباد هم از نظر تعداد پرواز در ساعت و کاهش هزینه ایرلاین و کاهش آلایندگی زیست محیطی موثر خواهد بود.
معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری با اشاره به اینکه امکان توسعه فرودگاههای کشور در این شرایط وجود ندارد، ابراز داشت: به دولت اعلام کردیم برای آمادگی کامل فرودگاههای کشور برای ورود ناوگان جدید حدود 16 هزار میلیارد تومان برای توسعه فرودگاههای کشور نیازمند سرمایه است، یعنی اگر شرکت فرودگاهها بخواهد 16 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری کند باید 12 هزار میلیارد تومان به دولت بابت مالیات و سود سهام پرداخت کند که به عبارتی 28 هزار میلیارد آب میخورد.
در ادامه علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان در بخش هوانوردی مشکل ساختاری وجود دارد، گفت: مسائلی که جناب باقریان توضیح دادند درست است و در سالیان گذشته نیز در کشورهای این مشکلات وجود داشت، ولی با تغییر ساختار این موضوع را حل کردند اما متاسفانه در کشور به این موضوع اهمیت چندانی داده نمیشود.
منظری با اشاره به اینکه این مشکل در همه فرودگاههای جهان وجود داشت و به هر میزان که فرودگاهها توسعه پیدا میکرد اما همچنان باز عقب بود بر همین اساس کارشناسان بینالمللی به این نتیجه رسیدند که باید مدل فرودگاهداری تغییر کند.
وی میافزاید؛ باید این را در نظر گرفت که 200 فروند هواپیما که قرارداد آن بسته شده است تنها متعلق به ایرانایر است و این میان ایرلاینهای دیگر نیز اقدام به خرید هواپیما خواهند کرد و در راستای نوسازی ناوگان هوایی مردم تمایل بیشتری به سفر هوایی خواهند داشت به همین جهت آماده نبودن زیرساختهای کشور وضعیت را بحرانی خواهد کرد.
منظری خاطرنشان کرد: در همین راستا ایکائو با مطالعاتی که انجام داد عنوان کرد که دیگر سیستم فرودگاهیداری به شکل گذشته به پایان رسیده و باید با توجه به شبکه پروازی اقدام به توسعه فرودگاهها کرد اما متاسفانه در ایران فرودگاهها بر اساس میزان تقاضا و نوع سرویسدهی ساخته نمیشوند.
معاون سابق سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در ایران برخی از فرودگاههای به دلیل فشار سیاسی که آورده میشود اقدام به توسعه آن صورت میپذیرد که به هیچ عنوان توجیح اقتصادی ندارد. در همین رابطه ایکائو اعلام کرد توسعه فرودگاهها نباید بر اساس دیدگاههای دولت انجام بپذیرد اگر اینگونه باشد یک بار مالی بر دوش ایرلاین و در پی آن موجب افزایش بلیت و در نهایت تحمیل هزینه به مسافر خواهد شد.
وی با بیان اینکه توسعه فرودگاهها باید محدود شود به شبکه پروازی شود، تصریح کرد: نوسازی ناوگان هوایی بسیار کار ارزنده و در حین حال مهمی است اما در تعیین راهبردها و استراتژی ها باید خرید هواپیما اشتباه میکنیم و اگر این اشتباه رخ دهد باید 16 هزار میلیارد به روشهای مختلفی جذب کنیم چرا که با وجود این هواپیماها چاره ای جز این وجود ندارد.
ادامه دارد...
جناب آقای باقریان در هیچ کجای دنیا مردم و شرکتها از دادن مالیات فرار نمی کنند اتفاقا با افتخار پرداخت میکنند
تحریریه محترم تین نیوز با خواندن متن این طور برداشت می شود که در کنار خرید، نوسازی و گسترش ناوگان، بر ضروریت توجه جدی به توسعه فرودگاه ها تاکید شده است. اما تیتری که برای این خبر انتاخب شده، این شبه را در ذهن ایجاد می کند که خریدها اشتباه بوده. شاید برخی هموطنان به خواندن کامل متن نپردازند و تنها به تیترها بسنده کنند. لذا این نوع تیترها گمراه کننده است.
بخش نخست این مصاحبه که فوق العاده نآمید کننده و فقط ذکر مصیبت بود!! اینجاست که مدیر ماهر از مدیرناشی متمایز می شود۰مدیران ما عادت کرده اند خیلی آسان فقط مشکلات را بیان کنند و اگر کاری نکردند، بگویند: ما از اول گفته بودیم! با ان حساب چه خوب شد کشور در تحریم بود و نتوانست هواپیمای نو وارد کند! چون با این فرودگاه های ناقص آبرو ریزی می شد! نه عزیز ان، اینگونه نیست، با منفی بودن و تمارض نمی توان پیشرفت نمود۰چه کسی گفته نمی توان فرودگاه های اصفهان و مهر آباد را توسعه داد؟! مگر توسعه فقط خطی است؟ واقعا اگر این اظهار نظر یک مدیر ارشد است، جای بسی تأمل دارد۰اگر شرکت فرودگاه ها با این تفکر و سطح برنامه ریزی بکار خود ادامه، همان بهتر که اصلا هواپیمای نو وارد نشود و با روزمرگی بکار ادامه دهند! و شرکت برگردد سازمان و بشود یک اداره کل۰ای کاش مشاورین و مدیران و کارشناسان حرفه ای و ماهر در شرکت بودند و اینقدر یأس وجود نداشت۰همیشه کمبود منابع مالی را مدیران بهانه قرار می دهند، خوب حضرات بروید با اهل فن بنشینید تا به شما یاد بدهند چگونه می توان ۲۸ هزار میلیارد تومان را که می شود ۷ میلیارد دلار تأمین نمود، هرکاری راهی دارد و آدم مرتبط می خواهد که شما آن آدم نیستید!آیا در شرکت فرودگاه های ۱۰۰ درصد دولتی اصلا کسی بفکر بازاریابی فرودگاهی و هوانوردی هست؟ خیلی راحت گفته می شود فرودگاه پارس آباد مغان را مجبوریم توسعه دهیم، ولی این فرودگاه بدرد نمی خورد، چون نوع هواپیمایش مطلوب نیست!!!!!! واقعا از خواندن این سطور متأثر و متأسف شدم که پس از ۳۸ سال از انقلاب، کماکان مدیران ما غیر حرفه ای و بی انگیزه و آماتوری عمل می کنند۰این مدیران فقط ساعت پر می کنند و مدام جلسه دارند، ولی بازدهی ندارند۰اینجاست که همان حلقه بسته مدیران ناشی صنعت هوانوردی طی سه دهه گذشته چهره ناکارآمد و غیر ماهرخود را نشان می دهد۰فقط کمی با طراف توجه کنید تا ببینید در کشورهای فقیر تر چگونه فرودگاه های خود را توسعه می دهند و انوا ع هواپیماهای نو هر روزه در آنان پردازش می شوند۰عزیزان، این حلقه بسته را بشکنید و اجا زه دهید، کار به آنانی که کاربلد هستند، نه همان مهره های سوخته و امتحان پس داده سه دهه اخیر که فقط ذکر مصیبت می دانند و مدام در جلسه اند!!!!!!!