◄ افزایش ۱۸ درصدی مسافران فرودگاه هاشمینژاد
تیننیوز| مدیرکل فرودگاههای خراسانرضوی گفت: در طول 11 ماه گذشته امسال 9 میلیون و 416 هزار و 806 مسافر از طریق فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد اعزام و پذیرش شدهاند و این رقم طی دو هفته باقیمانده از سال جاری به افزون بر 10 میلیون مسافر میرسد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی فرودگاه بینالمللی مشهد، محمدباقر قاسمزاده در گفتگو با خبرنگاران به رشد 18 درصدی شمار مسافران مشهد نسبت به سال گذشته اشاره و بیان کرد: این تعداد مسافر با 65 هزار و 343 پرواز ورودی و خروجی فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد اعزام و پذیرش شدند که نسبت به پارسال رشد 17 درصدی دارد.
وی افزود: بهطور متوسط هرساله تقاضای سفر به مشهد از طریق ناوگان هوایی 20 درصد رشد دارد و این نشان میدهد اگر پیشبینیهای لازم برای توسعه فرودگاه مشهد را از هم اکنون نداشته باشیم در سالهای آینده دچار چالش جدی خواهیم شد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی ادامه داد: طرحهای توسعه فرودگاه مشهد در بخشهای مختلف پایانههای مسافری و توقفگاه خودروها شروع شده و در قسمتهایی به انجام رسیده است.
وی گفت: در این میان توسعه اپرون یا پارکینگ هواپیماها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
قاسمزاده افزود: از کل مسافران جابهجا شده امسال در فرودگاه مشهد٬ یک میلیون و 527 هزار نفر مسافر پرواز خارجی بودند که نسبت به پارسال کاهش 9 درصدی دارد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی افزود: تعداد پروازهای خارجی فرودگاه مشهد نیز در این مدت 10 هزار و 345 مورد که 13 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: 36 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی در فرودگاه مشهد فعالیت دارند که از این تعداد 18 شرکت داخلی هستند ضمن آنکه شش شرکت خارجی هم به صورت فصلی پروازهای خود را به فرودگاه مشهد انجام میدهند.
قاسمزاده گفت: هم اینک چهار شرکت داخلی سها، سپهران، تفتان و پویا هم درخواست برقراری پرواز به مشهد را دارند که در حال بررسی است.
وی افزود: فرودگاه مشهد به 34 مسیر داخلی و 17 مسیر خارجی پرواز دارد. شش مسیر دیگر هم شامل تفلیس، آدنا، ایروان، باکو، جده و مدینه درخواست برقراری پرواز به فرودگاه مشهد را دارند که بررسی میشود.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی ادامه داد: امسال تلاش شد برخی مشکلات و تنگناهای موجود در فرودگاه مشهد رفع شود.
وی حل معضل دسترسی به اینترنت، توسعه معبرهای بازرسی یگان حفاظت، راهاندازی سامانه جدید پروازی برای تمامی ارگانهای داخل فرودگاه، ارتقاء تمهیدات بالاتر برای افراد توانخواه، افزایش تعداد تابلوهای راهنما در حوزه پایانه و ایجاد سامانه پخش خودکار اطلاعات پرواز در فضای پایانه داخلی فرودگاه مشهد را از جمله این موارد برشمرد.
منتقدان انصاف را رعایت کنند
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی همچنین با اشاره به مباحث روی داده در جریان بارش برف اخیر در فرودگاه مشهد گفت: باید وظیفه مدیریت فرودگاه از شرکتهای مسافربری هوایی تفکیک شود.
وی افزود: شرکتهای هواپیمایی فعالیت بازرگانی و تجاری میکنند بنابراین از زمانی که بلیت میفروشند نسبت به مسافر متعهد هستند و باید دستورالعمل و منشور حقوق مسافری را اجرا و رعایت کند. فرودگاه نیز به عنوان متولی صنعت در ارائه خدمات مطلوب زیرساختی و خدماتی باید وظیفه خود را انجام دهد.
قاسمزاده ادامه داد: در جریان بارش سنگین برف اخیر در مشهد با وجود همه تنگناها٬ باند پروازی فرودگاه را باز نگه داشتیم اما یک سری اتفاقات نامطلوب روی داد و آنان که باید در حوزه کاری خود به مردم خدمت میدادند دیر وارد عمل شدند و این امر منجر به بروز تاخیرها و نارضایتی شدید مردم شد.
وی گفت: در این شرایط مدیریت فرودگاه مشهد با وجود آنکه مسئولیتی در این حوزه ندارد، به جای شرکتهای هواپیمایی شش پرواز را هماهنگ و یکهزار مسافر را به مقاصد خود اعزام کرد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی افزود: در مدت سه روز شرایط ناشی و برف و سرمای شدید در مشهد 280 هزار مترمکعب برفروبی در باند فرودگاه انجام شد.
وی ادامه داد: منتقدان باید انصاف را رعایت کنند، این حجم برفروبی آن هم از باند فرودگاه که با خیابان بسیار متفاوت بوده و نیازمند یخزدایی میباشد فعالیتی خاص است.
قاسمزاده گفت: در همین مدت 840 هزار مترمربع سطح پارکینگها و مناطق پروازی پاکسازی شد و با برفروبی محوطه بیرون فضای پروازی این رقم به یک میلیون مترمربع برفروبی میرسد.
وی اولویت مدیریت فرودگاه را انجام ایمن پروازها ذکر و بیان کرد: فقط طی این سه روز 376 پرواز ایمن بدون کوچکترین حادثه با 54 هزار مسافر در دمای 13 درجه منفی صفر در فرودگاه مشهد انجام شد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی افزود: با این حال از جهت بروز اتفاقها و تاخیرهای روی داده در حوزه شرکتهای هواپیمایی از مردم عذرخواهی میکنم زیرا مردم لایق خدمات مناسب و تکریم شایسته هستند.
وی ادامه داد: باید برنامهریزیها بهگونهای باشد که کرامت مردم زیر سئوال نرود. در این راستا باید مدیران شرکتهای هواپیمایی به وظایف ذاتی خود عمل کنند و در فرودگاه بهویژه در زمانهای پیک حضور مستمر داشته، پیگیر مطالبات مردم و تاخیرها باشند و در قبال مسافران و مشتریان خود احساس مسئولیت داشته و به تعهداتشان عمل کنند.
قاسمزاده گفت: از این پس هیچ کوتاهی و قصوری از هیچ شرکت هواپیمایی با هر عنوانی در فرودگاه مشهد پذیرفته نیست و بهطور قطع موارد مشابه آنچه که در هفته گذشته رخ داد دیگر در این فرودگاه مشهد رخ نمیدهد.
وی افزود: در این میان٬ تاخیرهای پروازی امری اجتنابناپذیر است و در هر شرایطی ممکن است روی دهد اما مهم مدیریت این فضا، پاسخگویی به مردم و تعیین تکلیف آنان است. این امر وظیفه ذاتی شرکتهای هواپیمایی است ضمن آنکه مردم هم باید حقوق خود را پیگیری کنند.
فرودگاه مشهد بعد از تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که بهطور متوسط در شرایط عادی روزانه 180 پرواز از آن انجام میشود.
پیش از این نیز علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفته بود: مسئولان و کارکنان فرودگاه بینالمللی شهیدهاشمینژاد مشهد وظیفه خود را پس از بارش برف سنگین اخیر انجام دادند و تلاش آنان قابل تقدیر است.