کلید حرفهای و تخصصی بودن آموزش است
معاون توسعه مدیریت و منابع، آموزش را عامل حفظ تخصص و حرفهایگرایی در کارکنان دانست.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، محمّدرضا امامی که در مراسم بزرگداشت استادان دورههای آموزشی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران سخن میگفت، در مورد اهمیت آموزش اظهار داشت: امروزه بحت "دانشگاه سازمانی" و توجه به "آموزش شهروند جهانی" بحثی جدی و الزامی است.
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در اولین مراسم گردهمآیی و تجلیل از اساتید این شرکت گفت: این اقدام ارزشمندی است که با حمایت مدیرعامل محترم شرکت برای اولین بار برای حمایت و پاسداشت خردمندی و آگاهی و تشکر از زحمات اساتید محترم برگزار میشود. قطعاً توجه به آموزش و طلب علم مورد توجه اسلام بوده و در سیره ائمه معصومین(ع) هم بر آن تاکید شده است.
امامی با اشاره به اینکه در شرایط امروز با ویژگیهایی مواجه هستیم که میبایست متناسب با این ویژگیها و براساس اقتضائات زمانی و مکانی آمادگی لازم را برای ماندگاری بدست آوریم، گفت: ما در آستانه هزاره سوم و نیمه راه افق متعالی 1404 کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری مدظله العالی است و نیز آغاز برنامه ششم توسعه در کشور و عصر چهارمین موج تغییر یعنی عصر فضای مجازی هستیم و باید با توجه به این موارد برنامهریزی آموزشهای لازم را به کارکنان داشته باشیم.
وی افزود: ما در شرایطی هستیم که هیچ نوع کاری بدون تغییر نخواهد ماند و حتی هنگامی که یک فرد به خوبی برای یک شغل آماده میشود، باید توجه داشت که آن شغل هرگز ثابت نمیماند و در این شرایط ضرورت آموزش ضمن خدمت و مستمر انکار ناپذیر میشود.
وی ادامه داد: امروزه دیگر آموزش به منظور دانستن صرف هدف سیستمهای آموزشی و پایه یا دکتری نیست بلکه فراتر از آن آموزشها باید به سمت یادگیری برای بکارگرفتن یافتهها در کار و زندگی و نهایتاً هم زیستی و تعامل جهت داده شود.
امامی با اشاره به بحث دانشگاه سازمانی گفت: امروزه بحث "دانشگاه سازمانی" بحثی جدی است که برنامههای آموزشی را به استراتژی و ماموریتهای سازمان پیوند میزند، چرا که در عصر حاضر توسعه مستمر کارکنان و تبدیل آنها به سرمایههای معنوی اولویت اساسی برای رویارویی با فضای رقابتی و اقتضائات جهان امروز است.
معاون توسعه مدیریت و منابع ادامه داد: امروز اگر نیت داریم تا اهداف افق متعالی 1404 کشور تحقق یابد و میدانیم که مسیری دشوار در فضای رقابتی و سنگین است باید به عنصر اصلی و اساسی تحقق این برنامه یعنی سرمایههای توسعه یافته انسانی توجه ویژهای داشته باشیم. در شرایط جهان کنونی به واسطه پدیده "جهانی شدن" سرنوشت تمامی افراد و سازمانها و نهادها در عرصههای بینالمللی به یکدیگر گره خورده است و تاثیرات این فرآیند بر تمامی حوزههای فعالیت بشری، غیرقابل انکار شده است.
وی افزود: به دنبال این پدیده در بحث "شهروندی جهانی" و تربیت "شهروند جهانی" یا "آموزش شهروندان در تراز جهانی" به عنوان یک بحث جدی مطرح است. شهروند جهانی به عنوان فردی که خواهان بهرهگیری از منابع محدود بینالمللی برای رفاه کل بشریت و تبدیل شدن جهان به مکانی سرشار از عدالت، برابری، صلح، توسعه پایدار و ارتقای احترام و کرامت انسانی و اخلاق مطرح است.
وی ادامه داد: قطعاً در این مسیر سازمانها و بنگاههایی که دارای ماهیت ملی و بینالمللی هستند نقش آموزش و "تربیت شهروندان سازمانی در «تراز جهانی» و آشنا به مسئولیت اجتماعی و آگاه به نقش راهبردی و استراتژیک خود نقشی پررنگ و با اهمیت است. شهروندان سازمانی آموزش داده میشوند تا برای ارائه خدمت صادقانه و کیفی فارغ از رنگ و نژاد و اعتقاد و ... خود را موظف بدانند.
امامی افزود: مطالعات بینالمللی هم نشان میدهد سازمانهایی که به آموزش براساس نیازسنجی و تابع برنامههای کاربردی و راهبردی توجه و در به روز نگاهداشتن کارکنان خود تلاش کردهاند از ضریب پایداری بیشتری در عرصه کسب و کار برخوردار بودهاند. همچنین از پژوهشها بر میآید که "عمر سودمند آگاهی" در دانش آموختگان از آغاز به کار در بنگاههای کسب و کار مخصوصاً برای رشتههای فنی و مهندسی به طور متوسط 16 ماه بوده است و پس از این مدت باید به آموزشهای تکمیلی و ضمن خدمت و مهارت افزایی روی آورند. در برخی بنگاههای آموزشی اعتبار گواهینامههای علمی صادره تنها سه تا پنج سال است و اگر دارندگان این گواهینامهها پس از این مدت آموزش خود را دنبال نکنند از ارزش علمی آموزشهای پیشین آنها کاسته خواهد شد و این یعنی حرکت بنگاههای کسب و کار به سمت فضایی است که در آن آموزش مستمر و هدفمند شرط ادامه فعالیت حرفهای است.
معاون توسعه مدیریت و منابع در پایان اضافه کرد: اگر میخواهیم در فضای کسب و کار ملی و بینالمللی حضور داشته باشیم و پیچیدگی روشهای رو به رشد و تحولات روزافزون نظام کسب و کار را پوشش دهیم، مشکلات روابط انسانی را حل و فصل کنیم و در مسیر اصلاح عملکرد شغلی قدم برداریم و بهرهوری را ارتقا دهیم و شاهد حضور نیروهایی آموزش دیده در تراز جهانی باشیم و نیازهای به روز در حوزه حرفهای و تخصصی را پوشش دهیم باید به آموزش نیروی انسانی توجه داشته باشیم.