موتور محرکه یک سازمان؛ ثروتآفرینی مبتنی بر افراد توانمند
مدیرکل فرودگاههای استان یزد درباره نقش فرودگاهها در ثروتآفرینی گفت: در فرودگاهها ثروتآفرینی مبتنی بر استفاده از ظرفیت نیروی انسانی توانمند و ورزیده برخوردار از عقبه قوی در حوزه دانش ضمنی و از طرفی آزادسازی پتانسیلهای اقتصادی فرودگاهی استوار است که نقش نیروی انسانی در تولید ثروت مشخصا بیبدیل و منحصربهفرد است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، عباس محمدی درباره ثروتآفرینی و اقتصاد مقاومتی توضیح داد: بحث اقتصاد مقاومتی شقوق متفاوتی دارد و فرودگاهها بهعنوان یکی از زیرساختهای حیاتی و مهم کشور مطرح هستند که علاوه برچند وجهی بودن دارای نقش منحصر به فردی در توسعه شهر و مناطق دارند به گونهیی که مباحثی از قبیل ثروتآفرینی، نقش فرودگاهها در اقتصاد مقاومتی، بررسی جایگاه منطقهای، تجاریسازی، خودگردانی فرودگاهها(Autonomous)، خصوصیسازی و تولید و اشتغال در فرودگاهها نیازمند زمان و مطالعات بسیار عمیق و کارشناسی است.
وی ادامه داد: در کشور ما توسعه صنعت هوایی بهطور کلی تابع سیاستهای نظام است، هنگامی که اراده دولت بر تقویت و گسترش روابط با سایر دولتها و ملتها استوار شود، نخستین تاثیر آن در تحرک حملونقل هوایی کشور نمایان میشود و نتیجه بالعکس آن نیز وجود دارد.همچنین افزایش بهرهمندی از فضای کشور توسط طیف گوناگونی از شرکتهای هوایی علاوه بر ایجاد کسب درآمد، باعث تقویت نقشآفرینی و به تبع آن تقویت امنیت ملی کشور در منطقه هم میشود.
مدیرکل فرودگاه یزد با بیان اینکه امروزه نقش پنهان فرودگاهها در مفهوم توسعه مناطق و کشورها بر کسی پوشیده نیست؛ همانطور که تصور دبی بدون صنعت حملونقل هوایی ممکن نیست، گفت: برای واکاوی موضوع نقش فرودگاهها در ثروتآفرینی از یک سو برخی از تعاریف در حوزه فرودگاهی باید بازتعریف شوند، زلزله بم به ما نشان داد مقوله زیانده بودن فرودگاهها نیازمند بازتعریف جدیدی است و از سوی دیگر؛ افزایش پروازهای عبوری ضعفهای ما را به خوبی مشخص کرد و به تبع آن درآمدزایی مبتنی بر موقعیت جغرافیایی کشورمان را یادآور شد.
وی گفت: در فرودگاهها ثروتآفرینی در دو جنبه فرودگاهی و نیروی انسانی ایجاد میشود که نیروی انسانی آزموده و ورزیده اهمیت بیشتری دارد زیرا ثروتآفرینی مبتنی بر افراد توانمند موتور محرکه یک سازمان است.
محمدی با بیان اینکه تجارب بینالمللی مزایای بهرهمندی از پتانسیل تجاری فرودگاهها را پیش روی ما میگذارد، توضیح داد: همچنین میتوان با تکیه بر نیروهای متخصص و ماهر در درون شرکت و الگو قرار دادن فرآیند توسعه شرکت BAA بریتانیا و مطالعه سیر تکامل این شرکت معتبر متناسب با شرایط داخلی نقشه راهی تعریف کرد.
وی در پایان گفت: در کشورهای مختلف دنیا تعاریف مشخص و منظمی در خصوص فرآیند تجاری سازی و خودگرانی و نهایتا خصوصی سازی جای خود را باز کرده و پتانسیلهای قابل توجهی را در فرودگاهها آزاد کرده است.