سالروز تصویب قانون هواپیمایی کشوری
میلاد صادقی* قانون هواپیمایی کشوری ایران که به روایتی 28 تیرماه سال 1328 شمسی و به روایتی اول مرداد همان سال تصویب شده است، امروز 68 ساله میشود. امور هواپیمایی در ایران که پیش از تصویب این قانون، از نبود قوانین مشخص و قاطع رنج میبرد، پس از تصویب قانون یادشده با تحولات عمدهای مواجه شد و از نظم و انضباط مخصوص برخوردار شد. ملاحظه مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی نشان میدهد که قانون هواپیمایی کشوری در آن زمان به فوریت مورد تصویب قرار گرفت تا مسایل هواپیمایی هرچه سریعتر سامان یابد و معطل نشود. با این حال به دقت معلوم نیست که نویسندگان این قانون، کدام یک از قالبها و الگوهای مشابه در کشورهای غربی را مورد توجه یا سرمشق خود قرار داده و از اصولشان الهام گرفتهاند، چه اندکی پیش از تصویب قانون هواپیمایی کشوری، کشورهایی چون اسپانیا با قانون اساسی ناوبری هوایی، لوکزامبورگ با قانون تنظیم ناوبری هوایی، گواتمالا و لبنان با قانون هواپیمایی کشوری، سوییس با قانون هواپیمایی فدرال، یوگسلاوی و جمهوری دومینیکن با قانون ناوبری هوایی، امور هواپیمایی خود را انتظام داده بودند. به هر روی مواد 35 گانه قانون هواپیمایی ایران اگرچه به نظم فصول مختلف درنیامدهاند اما به نظر میرسد که در شش فصل، شامل قلمرو موضوعی (مادتین 1 و 2)، حقوق، اختیارات و تکالیف دولت (مواد 3، 4، 5، 6 و 22)، عملیات حملونقل هوایی بازرگانی (مواد 7 تا 18)، توسعه امور هواپیمایی (مواد 19، 20 و 21)، تعارض قوانین (ماده 29) و اصول جزائی (مواد 23 تا 35، به استثنای ماده 29) جای میگیرند. ملاحظه فصول شش گانه مذکور حکایت از آن دارد که قانونگذار در آن زمان قصد داشته برای نخستین بار به صورت جدی، عملیات ناوبری هوایی تاجران را به رهبری و نظارت دولت و البته به همراه برخی تکالیف تصدیگرایانه برای دولت، انتظام و توسعه دهد. امروزه نیز این هدف مانند دیروز دنبال میشود اما با جریانی ضعیف و نارسا. بیتردید در آن زمان قانونگذار به یک نظم حداقلی میاندیشیده، به همین دلیل بسیاری از موضوعات و مسایل را یا مورد توجه قرار نداده یا بدون ذکر اصول و کلیات، به هیات دولت و سازمان هواپیمایی کشوری ارجاع داده است اما امروزه با رشد و توسعه صنعت هوانوردی و پیچیدهتر شدن روابط میان فعالان صنعت، نیاز به یک نظم حداکثری احساس میشود، نظمی که خطوط و رئوس آن باید مانند سال 1328، به همت قانونگذار، تعیین شود. در آن زمان تعهدات بینالمللی دولت عمدتا شکل نگرفته بودند، به همین دلیل قانون هواپیمایی کشوری کوچکترین ارتباط و تعاملی با قواعد و مقررات بینالمللی ایجاد نمیکند اما امروزه عمیقا این نیاز احساس میشود که دولت مانند قوانین هواپیمایی سایر کشورها، قانونی را هماهنگ با الزامات و تعهدات بینالمللی، تدوین کند. بیگمان تدوین قانون هواپیمایی کشوری جدید با چنین مختصاتی، ارزش افزوده فراوانی برای ما خواهد داشت، چه مقدمات حضور جهانی و قدرتمند ما را در صنعت هوانوردی به ارمغان خواهد آورد.