ساخت باندهای فرود اضطراری در نقاط مناسب برای ارتقای سطح پدافند غیرعامل
نماینده تامالاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی گفت: اجتناب از طراحی پلهای بزرگ، احداث تونل و کنارگذر مناسب در جادهها، رعایت فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری ۲ باند در جاده، استفاده تونل کمتر در مسیرهای ریلی، احداث مسیرهایی با عرض محدود در نزدیکی مرزها، ساخت باندهای فرود اضطراری در نقاط مناسب و توجه ویژه به دفاع سایبری در ارتقای سطح پدافند غیرعامل در کشور موثر است.
نماینده تامالاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی گفت: اجتناب از طراحی پلهای بزرگ، احداث تونل و کنارگذر مناسب در جادهها، رعایت فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری ۲ باند در جاده، استفاده تونل کمتر در مسیرهای ریلی، احداث مسیرهایی با عرض محدود در نزدیکی مرزها، ساخت باندهای فرود اضطراری در نقاط مناسب و توجه ویژه به دفاع سایبری در ارتقای سطح پدافند غیرعامل در کشور موثر است.
به گزارش خبرنگار وزارت راه و شهرسازی، احمد مجیدی نماینده تامالاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی در همایش پدافند غیرعامل و مصونسازی زیرساختهای حمل و نقل، راه و شهرسازی که در این وزارتخانه برگزار شد، بیان کرد: به تصور من عدم باور اهمیت بالای مسئله پدافند در کشور از سوی مدیران مهمترین مشکل فعلی ما در این حوزه است، متأسفانه ما در حوزه مدیریت بحران در مرحله مقابله هستیم و به محض وقوع حادثه به آن فکر میکنیم در حالی که تمام دنیا پیش از وقوع حادثه به دنبال چگونگی رویارویی با آن بوده و به پیشگیری فکر میکنند.
وی بیان کرد: در سال ۱۹۸۸ یک سرهنگ آمریکایی با ارائه طرح جدید در حوزه پدافند اعلام کرد ما به جای داشتن تلفات انسانی در جنگ باید نقاط حساس و حیاتی را تشخیص داده و به آنها توجه کنیم، به گفته این سرهنگ آمریکایی شناسایی مراکز ثقل کشور مورد تهاجم، باید در مرحله اول انجام شود که در صورت تحقق این امر در همان روزهای ابتدایی جنگ، کشور مذکور طعم شکست را خواهد چشید.
نماینده تامالاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: به واقع اگر مقر استقرار و رهبری آنها را شناسایی کنیم به هدف میرسیم در مرحله بعد موضوع زیرساختهای مواصلاتی و سیستمهای حمل و نقل یعنی جادههای شریانی، ریلی و ... مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با تأکید براینکه معمولا در زمان جنگ فرودگاهها زودتر از سایر بخشها مورد تهاجم قرار میگیرند، گفت: هر کشوری باید برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و تابآوری در زمان جنگ به این موارد توجه کرده و زیرساختهای مناسب را فراهم کند.
مجیدی در اینباره ادامه داد: اجتناب از طراحی پلهای بزرگ، احداث تونل و کنارگذر مناسب در جادهها، رعایت فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متری ۲ باند در جاده (تا به محض انسداد امکان تردد دو طرفه وجود داشته باشد)، رعایت فواصل عرضی در آزادراهها و بزرگراهها در محل تونل یا پل تا ۵۰ متر (تا در زمان اصابت بمب یکی از راهها سالم بماند)، استفاده تونل کمتر در مسیرهای ریلی، احداث مسیرهایی با عرض محدود در نزدیکی مرزها، ساخت باندهای فرود اضطراری در نقاط مناسب و توجه ویژه به دفاع سایبری از نکات مهم در ارتقای سطح پدافند غیرعامل در کشور به شمار میرود.
گفتنی است در این همایش از کتاب "الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در طرحهای توسعه عمران شهری" با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل، داوود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه و شهرسازی و احمد مجیدی نماینده تامالاختیار و مسئول موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد.