رشد ترافیک هوایی ایران از زبان نخستین کنترلر رادار زن
با رویکرد جدید دولت 30 هزارکیلومتر مسیر جدید تردد به آسمان کشور ما اضافه شده و ترافیک هوایی از روزانه 400 پرواز به 1430 پرواز رسیده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، برنامه حالا خورشید امروز میزبان رها اشرفی، نخستین کنترلر رادار زن مرکز کنترل کشور پس از انقلاب اسلامی بود. اشرفی در این برنامه مجال پیدا کرد که در گفتگو با رضا رشیدپور گوشهای از خدمات و تلاشهای همکاران خود را بیان کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این حجم از دقت در کنترل فضای کشور بیشتر زنانه نیست؟ گفت: دقت در این حرفه ربطی به جنسیت ندارد و مربوط به شخصیت افراد است. ما کنترلرهای موفق مرد داشته و داریم که از بهترینهای منطقه محسوب میشوند.
اشرفی گفت اگرچه قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی خانم ها جذب این حرفه خطیر و حساس می شدند اماپس از انقلاب اسلامی تنها یک دوره خانم (خودم و تعدادی از همکارانم ) وارد حرفه مراقبت پرواز شده و این فرصت برای دیگر زنان فراهم نشده است و زنان در قسمتهای دیگری غیر از عملیات، خدمترسانی میکنند، گفت: امیدواریم با توجه به حسن نظر مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و دیگر بخشهای مرتبط زنان بیشتری وارد این عرصه شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا میگویند آسمان ایران امن است؟ توضیح داد: هر جا کنترلری انجام وظیفه میکند آسمان ایمن است. همکاران من هرگز از وظایف خود تخطی نکرده و کم نگذاشتهاند. شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران براساس اسناد ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری برای ما وظایفی را تعریف کرده که تلاش داریم به بهترین شکل انجام دهیم.
اشرفی با اشاره به اینکه تاکنون درمحدوده آسمان ایران هیچ سانحهای رخ نداده که مقصر آن مراقبان پرواز باشند از تغییر ساختار در فضای کشور و افزوده شدن 30 هزار کیلومتر مسیر هوایی به آسمان ایران خبر داد و گفت: این امر موجب شده حجم ترافیکها از روزی 400 به حتی 1430 پرواز برسد که بیشترین ترافیک امسال را روز 13 آبان با حجم 1430 پرواز داشتهایم.
وی با تاکید بر اینکه دولت رویکرد مناسبی را در افزایش مسیرهای پروازی از طریق تعامل بیشتر با کشورها داشته است و این افزایش پرواز نشاندهنده اطمینان کشورهای دیگر به ارائه سرویسهای خوب مراقبت پرواز است، گفت: تامین ایمنی فضای کشور وظیفه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است ولی متاسفانه این شرکت مورد کم لطفی برخی ارگانها قرار گرفته و حجمی از پروازهای عبوری ما به عراق مهاجرت کرده است.
اشرفی درباره علت اصلی ورودش به این حرفه گفت: پدرم بازنشسته ایمنی زمینی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است برای همین من از کودکی علاقهمند به حوزه هواپیمایی و فرودگاهی بودم و علاقه داشتم کاری غیرعادی و هیجانی داشته باشم.
وی درباره دستورهایی که مراقبان پرواز به هواپیماهای خارجی میدهند، گفت: دستورهای ما بستگی به عبوری بودن یا درحال فرود بودن هواپیما دارد. هر هواپیما باید از نظر عمودی 1000 پا و از نظر افقی20 مایل با هواپیماهای دیگر فاصله داشته باشد و هر هواپیما باید از زمان ورود تا خروج از کشور کنترل شود تادر طول طی این فاصله خدای ناکرده برخوردی ایجاد نشود. اما لازم هم نیست یک هواپیما به طور دائم گزارشدهد چون در مانیتور رادار رویت میشود و سرویس رادار این امکان را فراهم می کند که کمترین مکالمه میان خلبان و کنترلر انجام شود.
اشرفی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیماهای جنگنده هم رویت می شوند یا نه؟ با تاکید بر اینکه کار مرکز کنترل هدایت و کنترل هر وسیله پرندهای چه نظامی و چه غیرنظامی است، گفت: سرویس راداری که در مرکز کنترل ارائه می شود بر اساس رادارهای ثانویه است و بایدهواپیماها مجهز به این سامانه باشند که رویت شوند و چنانچه پروازی به این سامانه مجهز نباشد از تکنیک های دیگر جهت هدیت و کنترل آنها استفاده می شود. استمرار زنجیره کنترل ترافیک هوایی از مبدا تا مقصد پروازی است حال اگر پرواز داخلی باشد کار کنترل ترافیک هوایی با همکاران برج مراقبت پرواز فرودگاه مبدا آغاز سپس بسته به حجم پروازی و پیچیدگی مسیرهای ورودی وخروجی از آن فرودگاه، پرواز تحت کنترل همکارانم در واحد تقرب پرواز نهایتاً در اختیار مرکز کنترل فضای کشور در طول زمان پرواز در مسیر پروازی میان مبدا و مقصد و در زمان نزدیک شدن به فرودگاه مقصد در اختیار واحدهای تقرب و نهایتاً برج مراقبت پرواز فرودگاه مقصد قرار میگیرد.
وی در پایان درباره خطرناکترین وضعیتهای کنترل پرواز توضیح داد: وقتی شرایط جوی بد باشد؛ یعنی توفانی و ابری و همراه با تکانهای شدید باشد، هواپیماها از مسیر خود منحرف میشوندکه بسیار استرس زاست. روز گذشته در جنوب کشور وضعیت هوا نامساعد بود و تمام ترافیکها از مسیر خود منحرف میشدند و همکارانم در سکتورهای چهار و پنج با فشار زیادی روبرو بودند.