◄ D8 ، هواپیمایی برای کاهش آلایندگی هوایی
اگر حملونقل هوایی را یک کشور در نظر بگیریم، رده هفتم آلایندگی محیطزیست را به دلیل انتشار زیاد گازهای آلاینده و گلخانهای در جو زمین از آن خود میکند. کارشناسان پیشبینی میکنند که تا سال 2050 درخواست برای سفرهای هوایی سه برابر شود و این به معنای گسترش وحشتناک آلایندگی توسط هواپیماها در جو زمین است.
اگر حملونقل هوایی را یک کشور در نظر بگیریم، رده هفتم آلایندگی محیطزیست را به دلیل انتشار زیاد گازهای آلاینده و گلخانهای در جو زمین از آن خود میکند. کارشناسان پیشبینی میکنند که تا سال 2050 درخواست برای سفرهای هوایی سه برابر شود و این به معنای گسترش وحشتناک آلایندگی توسط هواپیماها در جو زمین است.
برای جلوگیری از این اتفاق گروهی از دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست با همکاری دولت و بخش صنعت در حال تلاش برای کاهش آلایندگی هواپیماها هستند.
طرح هواپیمای D8 در صورت موفقیت قادر است مقدار قابلتوجهی از انتشار گازهای گلخانهای هواپیماها را کاهش دهد و موجب بهبود مصرف سوخت هواپیماها شود.
در این طرح بدنه بهصورت بیضی ساختهشده است و باعث پهنتر شدن کابین مسافران و بهبود وضعیت آیرودینامیکی D8 شده است. در این طرح بالها و دم کوچکتر شده و باعث سبکتر شدن و آیرودینامیک تر شدن این هواپیما شدهاند.
مهمترین تغییر در D8 جایگاه قرارگیری موتورها است که از زیر بالها به بالا و انتهای بدنه انتقال پیداکرده است. این طرح باعث افزایش سرعت هوای عبوری از روی بدنه شده که به دلیل کاهش فشار بر روی بدنه اوجگیری هواپیما را بهتر میکند.
این تغییرات توانستند تا 33 درصد مصرف سوخت هواپیما را کاهش دهند اما آزمونهای انجامشده در تونل باد ناسا نشان میدهد که امکان 66 درصد کاهش مصرف سوخت در این هواپیما وجود دارد.
کارشناسان معتقدند که توسعهدهندگان D8 باید بر موانع اقتصادی زیادی غلبه کنند. بررسی و افزایش موتورهای مورداستفاده در این هواپیما بسیار مهم است و یکی از چالشهای طراحی این هواپیما خواهد بود.
برایان جی جرمن مهندس هوافضای موسسه فناوری جورجیا که در این پروژه حضور ندارد گفته: این طرح بسیار قانعکننده است.
دستاندرکاران پروژه Aurora که محصول فعلی آن D8 است درحالتوسعه یک نمونه مقیاس واقعی این هواپیما هستند که در صورت موفق بودن آزمایشها این نمونه مسافران میتوانند امیدوار باشند که تا سال 2035 با این هواپیما به سفر بروند.