توضیحات جدید «آسمان» درباره سانحه سقوط/دلیل سکوت مدیرعامل «آسمان»
هواپیمایی آسمان توضیحات جدیدی را درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج که هفته گذشته رخ داد ارائه کرده است که شامل نکات بسیار قابل توجه و تاملی است.
هواپیمایی آسمان پس از گذشت نزدیک به یک هفته از سقوط هواپیما و ورود جریانها و نهادهای مختلف به این موضوع در اطلاعیه جدید خود مدعی شده که خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده وآنرا امضاء کرده است.
به گزارش تین نیوز در این توضیحات که به نظر میرسد در پاسخ به پیگیریهای شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران منتشر شده، چند نکته مهم وجود دارد که به نوعی «رمزگشایی رفتار این ایرلاین از زمان انتشار خبر سقوط هواپیما» محسوب میشود.
طبق این اطلاعیه، ستادی در سازمان هواپیمایی کشور تشکیل شده و در آن مدیرعامل آسمان از هرگونه اظهارنظری «منع» شده است.
آنگونه که «آسمان» توضیح داده،مدیرعامل این ایرلاین پس از ناامیدی ازگشتزنی هلیکوپترهای سپاه و هلال احمر، ازاطلاعات یک «چوپان» که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمکخلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرده و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافته است.
هواپیمایی آسمان همچنین ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده وآنرا امضاء کرده است. موضوعی که پاسخی به مسالهای است که در چند روز اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا آسمان باتوجه به شرایط آب و هوایی پرواز را لغو نکرده بود.
اما از همه مهمتر توضیحاتی است که درباره دلایل احتمالی سقوط از سوی آسمان ارائه شده است. این هواپیمایی اعلام کرده که دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، «وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا»، «شرایط فرودگاه» و «عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست» که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبتهای مسوولان هوایی کشور است که جای پیگیری بیشتری در گزارشهای آتی دارد.
توضیحات هواپیمایی آسمان در ۱۲ بند تنظیم شده که متن کامل آن به شرح زیر است:
۱- هواپیمای ATR که از تهران به یاسوج پرواز کرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری است.
۲- مرحوم خلبان فولادی ازخلبانان زبده هواپیمایی آسمان که بیش از۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد مرتبه به شهر یاسوج پرواز کرده بود.
۳- خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آن را امضاء کرده بود.
۴- دکتر علایی مدیرعامل آسمان دارای دکترای مدیریت ازدانشگاه تهران، دانشیار و استاد دانشگاه با سابقه ۱۵سال مدیریت در صنعت هوانوردی کشوراعم از نظامی و سیویل هستند.
۵- در مدیریت آسمان، کمترین ریسک دیده نشده و علیرغم محدودیتها، اصرار بر رعایت قانون، آییننامه و دستورالعمل وجود دارد.
۶- صبح روزحادثه، ستادی درسازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه، از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظر خودداری نمایند و تنها از یک کانال اطلاعرسانی شود. دلیل سکوت و عدم اظهارنظر، همین است.
۷- آقای دکتر علایی و گروهی ازمدیران آسمان از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه، دربخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری و اجرایی آقای علایی، محل هواپیما کشف میگردد.
۸- مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی ازگشتزنی هلیکوپترهای سپاه و هلالاحمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمکخلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلیکوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
۹- از نظر قانون، فقط بازرسان هواپیمایی کشوری حق دارند اولین گروهی باشند که درمحل سانحه حاضر میشوند. بنابراین تیم اسمان مسوولیتی در امر جستجو ندارد ولی از لحظات اولیه در کنار سایر عزیزان، در سطح مدیرعامل هواپیمایی، به موضوع جستجو کمک کرده است.
۱۰- اشکالات تکنیکال هواپیما وفق قانون برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است و آسمان باید به قانون عمل نماید که این کار انجام شده است.
۱۱- اشکالات مدیریتی بیشترجنبه سیاسی و شخصی دارد. سردار علایی دست تعدادی ازمدیران را از بیتالمال کوتاه کرد و مواضع سیاسی ایشان مورد مخالفت گروهی ازمسوؤلین صنعت هوانوردی است.
۱۲- دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا، شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست.