◄ کنکورد شاهکار مهندسی قرن بیستم
این روزها بسیاری از مراکز فناوری از طراحی هواپیماهای مسافربری مافوق صوت صحبت میکنند و به انسانها این مژده را میدهند که بهزودی بتوانند با سرعتی بیش از سرعت صوت مسیرهای بینقارهای را طی کنند.
این روزها بسیاری از مراکز فناوری از طراحی هواپیماهای مسافربری مافوق صوت صحبت میکنند و به انسانها این مژده را میدهند که بهزودی بتوانند با سرعتی بیش از سرعت صوت مسیرهای بینقارهای را طی کنند.
به گزارش تیننیوز، دوم مارس 1969 هواپیمایی مسافربری با بالهای دلتا د سرعت 2.04 ماخ معادل 2180 کیلومتر بر ساعت اولین پرواز خود را انجام داد.
کنکورد محصول مشترک فرانسه و انگلستان بود و قادر بود 92 تا 128 مسافر را 8797 تا 9816 کیلومتر (در مدلهای مختلف) حمل کند.
بلیت کنکورد برای مسیر لندن به نیویورک 7995 دلار بود که قیمت بسیار گرانی بهحساب میآید.
یکی از مشکلات اصلی این هواپیما آلودگی محیطزیست بود که این هواپیما را به سیبل سازمانهای محیطزیستی بدل کرده بود. صدای موتورهای پرقدرت این شاهکار مهندسی هم بسیار بلند بود و قادر بود شیشههای ساختمانهای اطراف فرودگاه را خرد کند.
درنهایت اقتصادی نبودن کنکورد، سطح بالای آلایندگی و صدای آن باعث شد تا در 24 اکتبر 2003 آخرین پرواز این هواپیما بهسوی موزه انجام شود و برای همیشه زمینگیر شود. 20 فروند از این شاهکار مهندسی در موزههای مختلف جهان که اکثراً رد فرانسه، انگلستان و ایالاتمتحده هستند برای بازدید عموم به نمایش درآمدهاند.
در کنکورد به دلیل گرانی بلیت خدمات بسیار زیادی به مسافران ارائه میشد و غذاهای آن از تمام پروازهای دیگر برتر بود. کنکورد در زمان خود هواپیمای افراد بسیار ثروتمند بود و هرکسی قادر نبود تا براین پرنده مافوق صوت سوار شود.
فارغ از تمام مشکلات کنکورد، باید آن را یک شاهکار مهندسی در قرن بیستم دانست که همچنان بیرقیب باقیمانده و هنوز هیچ هواپیمای مسافربری نتوانسته به نیمی از سرعت کنکورد دست یابد.
توپولوف Tu.144 توسط روسها در سال 1977 طراحی شد که از هرنظر شبیه به کنکورد بود و غرب، شوروی را به سرقت اطلاعات کنکورد متهم کرد. البته روسها همیشه منکر این تقلب بودند اما شباهت بیحد این دو هواپیما شکهای زیادی بین کارشناسان ایجاد کرده بود.