◄ صنعت هوایی نیازمند حمایت دولت است
یک کارشناس صنعت هوایی از میانگین سنی 20 سال ناوگان هوایی کشور سخن گفت و استفاده نکردن از ظرفیتهای برجام را دلیل آن عنوان کرد.
یک کارشناس صنعت هوایی از میانگین سنی 20 سال ناوگان هوایی کشور سخن گفت و استفاده نکردن از ظرفیتهای برجام را دلیل آن عنوان کرد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، علیرضا بحیرایی گفت: ادامه دادن برنامههای کلان کشور با این ناوگان امکانپذیر نخواهد بود.
او اینگونه تشریح کرد: در دوران پس از اجرایی شدن برجام علاوه بر خرید هواپیماهای امکان خرید هواپیماهای دستدوم با سن پایین نیز وجود داشت اما عملا هیچیک از این اقدامات صورت نگرفت تا شرایط بار دیگر برای ما بهدشواری سابق شود.
او به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای مجدد اشاره کرد و گفت: امروز نهتنها قراردادهای قبلی ما اجرایی نمیشوند که حتی دیگر شرایط خرید مستقیم هواپیماهای دستدوم را نیز نداریم.
این کارشناس گفت: در فرصت برجام نتوانستیم که قطعات موردنیاز خود را نیز به شکل کامل تامین کنیم ازاینرو حتی اگر یک هواپیمای جدید نیز وارد شود، باید هواپیمایی دیگر را که زمینگیر است جداجدا کرده و قطعات آن را برای هواپیماهای دیگر خود کنار بگذاریم.
بحیرایی کمک دولت و دستگاه دیپلماسی را اصلیترین یاور شرکتهای ایرانی در شرایط فعلی دانست و افزود: اگر دولت نتواند راهحلی برای عبور از این شرایط پیدا کند، کار شرکتهای ایرانی سخت میشود.
او گفت: امروز خرید هر یک از هواپیماهای دستدوم نیاز به چند مرحله پنهانکاری دارد که هر یک از آنها هزینهای قابلتوجه برای شرکتهای ایرانی به بار خواهد آورد.
این کارشناس با اشاره به رصد دقیق شرایط صنعت هوایی ایران از سوی دولت آمریکا تصریح کرد: اگر که در این فرآیند نیز خرید هواپیمای ما فاش شود یا اجازه رسیدن به کشورش را نمیدهند یا باید جریمههایی سنگین برای آن بپردازیم تا جایی که شاید یک هواپیما تا دو برابر قیمت برای شرکتهای ایرانی تمام شود.
این کارشناس ادامه داد: تحریم فرودگاههای خارجی که به شرکتهای ایرانی سرویس میدهند، از طرف آمریکا مطرح شده است که در صورت اجرایی شدن هیچ فرودگاههی ریسک آن را نمیپذیرند که برای چند پرواز معدود ایرانی، رابطه خود با آمریکا و پروازهای گسترده این کشور را لغو کنند.
مقامات ایرانی اعلام کردند که تمام گزینههای پیشروی خود برای تامین ناوگان و کاهش میانگین سنی هواپیماهای فعال در کشور را در دستور کار قرار میدهند. آمریکا اعلام کرده که هر هواپیمایی که حداقل ۱۰درصد از قطعات آن از سوی شرکتهای آمریکایی ساختهشده، باید برای فروش مجوز خزانهداری این کشور را دریافت کند و همین مساله باعث شده تقریبا بسیاری از گزینههای خرید هواپیماهای نو از دستور کار شرکتهای ایرانی خارج شود.
سه شرکت هواپیماساز ایرباس، بوئینگ و ATR در طول روزهای گذشته اعلام کردند که با بازگشت تحریمهای آمریکا فروش هواپیماهای خود به ا یران را متوقف میکنند. ایران در ماههای گذشته خرید ۲۶۰ فروند هواپیما را نهایی کرده بود که تنها ۱۱ فروند آن به ایران تحویل شده است.