◄ نظر متفاوت قاضی شهریاری درباره سانحه هواپیمای آسمان در اینستاگرام منتشر شد
این از دفعات انگشتشماری است که مقامات قضایی با این صراحت و آن هم از طریق یک شبکه اجتماعی نظر متفاوت خود را درباره یک حادثه هوایی اعلام میکنند.
چندی پیش مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح گزارش نهایی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، اینگونه عنوان کرد که زنجیره عوامل، علت سانحه پرواز تهران-یاسوج بوده که خطای خلبان علت عمده آن است.
به گزارش تیننیوز، پس از اعلام گزارش نهایی توسط سازمان هواپیمایی کشوری روز گذشته محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در صفحه شخصیاش در اینستاگرام به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: دلایل و چرایی این سانحه مشخص و هویداست. وقتی که دو ماه قبل از حادثه سقوط دردناک هواپیمای ATR آسمان (به تاریخ مکاتبه دقت شود) واضح و صریح و کتبا به رییس فعلی سازمان نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری کتبا اعلام شد که در مجموعه شما چه میگذرد؟ با جان مردم بازی نکنید، اما توجه نمیکند، چرا؟ چرایی آن نیاز به اندکی تامل دارد. حالا بگویید خلبان مقصر است!
میشود گفت این از دفعات انگشتشمار ی است که مقامات قضایی با این این صراحت و آن هم از طریق یک شبکه اجتماعی نظر متفاوت خود را درباره یک حادثه هوایی اعلام میکنند.
سرپرست دادسرای امور جنایی تهران دلایل اصلی سقوط هواپیمای تهران یاسوج را اینگونه تشریح کرد:
۱- علت سقوط یخزدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم DE-ICEING (جلوگیری از یخزدگی بال) نبوده است.
۲- مجوز بهرهبرداری از هواپیما یا همان (CERTIFICATE OF AIRWORTHINES) قانونی صادر نشده است.
۳- شرکت بهرهبردار در بکار گیری گروه کروی پرواز قصور کرده است.
۴-سیستمELT هواپیما نقص داشته و عملنکرده است.(دلیل فرعی)
۵-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیتهای زیادی ازجمله دما و ارتفاع (high&hot) داراست.
۶- قصور شرکت فرودگاهها هم مطرح است.
۷-ربطی هم به تحریمها ندارد.
۸- بر اساس دستورالعمل اجباری سیستم ANTI ICEING هواپیما میبایست مطابق با نیازمندی Moified (اصلاح) میشده که نشده است.
۹- دستورالعمل اجرایی و اجباری دارای زمان (AD) AIRWORTHINESS DIRECTIVE یعنی بعد از منقضی شدن زمان انجام، باید هواپیما متوقفشده و فعالیت پروازی نداشته باشد، اجرا نشده است.
۱۰-نتیجتا: عدم اعمال دستورالعمل اجباری، صدور مجوز قابلیت پرواز بدون در نظر گرفتن A.D مربوطه، انتخاب هواپیمای نامناسب در مسیر خطرناک، تمدید گواهینامه خلبان بدون در نظر گرفتن محدودیت پزشکی و خرابیDVOR فرودگاه یاسوج.
۱۱- تقصیر خلبان نیست.