◄ جیب مردم اجازه استفاده از هواپیما را نمیدهد
مدیرعامل سابق کیشایر کاهش سفرهای هوایی را در پی عدم قدرت مالی مردم برای استفاده از هواپیما دانست و گفت: تصور نمیکنم شرکتهای هواپیمایی بتوانند به راحتی به سامانه نیما برای تهیه ارز دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل سابق کیشایر کاهش سفرهای هوایی را در پی عدم قدرت مالی مردم برای استفاده از هواپیما دانست و گفت: تصور نمیکنم شرکتهای هواپیمایی بتوانند به راحتی به سامانه نیما برای تهیه ارز دسترسی داشته باشند.
محمدتقی جدیدی در گفتوگو با خبرنگار سرویس هوایی تیننیوز با بیان اینکه قدرت خرید مردم اجازه استفاده از هواپیما را نمیدهد؛ عنوان کرد: افزایش بلیت هواپیما، ناشی از مشکلات ارزی ایرلاینهاست، این در حالی است که در گذشته سفر در سبد هزینه هر خانوادهای بوده اما در چند ماه اخیر شاهد کاهش سفرهای داخلی و خارجی بودیم.
وی در ادامه گفت: تصور نمیکنم شرکتهای هواپیمایی بتوانند به راحتی به سامانه نیما برای تهیه ارز دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل سابق کیشایر با تاکید بر این مسئله که عدم دسترسی ایرلاینها به ارز، مشکلات جدی برای شرکتهای هواپیمایی در برداشته، بیان کرد: در حالی ایرلاینها با مشکلات ارزی دستوپنجه نرم میکنند که عمده هزینه شرکتهای هواپیمایی بهجز سوخت که به ریال پرداخت میشود، ارزی است.
جدیدی با اظهار به اینکه در شرایط موجود کشور صنعت حملونقل هوایی در اولویت دولت برای تخصیص ارز دولتی، نیست تصریح کرد: مردم ما عادت به این نرخ بلیت هواپیما ندارند و قدرت مالی آنها اجازه استفاده از حملونقل هوایی را نخواهد داد.
با سلام
تمام هزینه های عملیاتی ایرلاین ها مبتنی بر پنج رکن اصلی است :
1 - هزینه منابع انسانی که مهمترین هزینه هر ایرلاینی محسوب می شود و برای شرکت های ایرانی تمام ریالی است
2- هزینه سوخت که بر اساس مدل و نوع هواپیما به ازای هر مسافر در هر ساعت پرواز بین 15 تا 25 لیتر است و نرخ آن هم به ریال و بسیار ارزان تر از سوخت خودرو است
3 - هزینه تعمیرات و قطعات یدکی که بخش دستمزد آن ریالی و بخش مربوط به تامین قطعات ارزی است
4 - هزینه عملیات فرودگاهی ( هندلینگ ) چهارمین آیتم هزینه ای برای ایرلاین هاست که به صورت ریالی در وجه شرکت های خدمات فرودگاهی پرداخت می شود
5 - آخرین مبحث هزینه ای برای پرواز ، هزینه عملیات ناوبری است که هواپیمایی کشوری از ایرلاین های ایرانی به صورت ریالی دریافت می کند اما ایرلاین های خارجی باید به ازای هر تن وزن هواپیما بر اساس کاتالوگ کارخانه سازنده ، و برای طی هر 10 کیلومتر مسیر در فضای ایران مبلغ 7 سنت پرداخت کنند
بنابراین ادعای ایرلاین های ایرانی برای گران کردن نرخ پروازهای داخلی به دلیل افزایش نرخ ارز و وابستگی تمام و کمال آنها به نرخ ارز ، منطقی نیست