◄ بهینه سازی مصرف انرژی در فرودگاه مهرآباد
مصرف انرژی در فرودگاه مهرآباد بهینه میشود.
مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی گفت: با اجرای فاز سوم ممیزی مصرف حاملهای انرژی در فرودگاه مهرآباد، راهکارهای نهایی برای مصرف بهینه سوخت در این فرودگاه توسط پژوهشگاه نیرو تدوین و ارائه شد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی فرودگاه مهرآباد، عباس وفایی، در جلسه پایانی ممیزی مصرف حاملهای انرژی در فرودگاه مهرآباد گفت: این پروژه به دلیل تعدد اماکن و تاسیسات فرودگاهی مهرآباد و حجم بالای فعالیت بهطور شبانهروزی و با توجه به مبحث 19، شرایط اقلیمی تهران و همچنین لزوم استانداردسازی فرودگاه طبق دستورالعملهای بینالمللی مسئله مدیریت انرژی و مصرف بهینه آن در دستور کار تحقیق و بررسی قرار گرفت.
به گفته وفایی، این پروژه با همکاری پژوهشگاه نیرو از 15 بهمن 1396 و در سه فاز تکنیکال، الکتریکال و مکانیکال آغاز شد که دو فاز اول آن شامل مطالعه و ارزیابی به اتمام رسیده است و نتایج بهدستآمده برای یافتن راهکار بهینهسازی مصرف و تدوین دستورالعمل لازم مورداستفاده قرار گرفت و فاز سوم این پروژه نیز با ارائه راهکار نهایی برای مصرف بهینه به پایان رسیده است.
وی افزود: در این پروژه، اندازهگیری راندمان تجهیزات شامل چیلرها، پمپها، هواسازها، پکیجها و نصب برچسبهای انرژی تجهیزات تأسیساتی نشان داد که خوشبختانه این تأسیسات از ضریب عملکرد خوبی برخوردار هستند و برای پایش دقیقتر، یک بانک اطلاعات برای تمام سیستمهای حامل انرژی در فرودگاه مهرآباد تهیهشده است.
وفایی گفت: در فاز دوم این طرح اندازهگیری و تعیین مقادیر و شدت روشنایی، روشنایی فیدرها، اندازهگیری تعیین نقاط اندازهگیری و جمعبندی نقاط و نتایج اندازهگیری انجام شد و همچنین رتبه انرژی الکتروموتورها به دست آمد.
وی در مورد راهکارهای پیشنهادشده گفت: برقراری سیستم مدیریت انرژی در موتورخانهها، نصب سیستم کنترل هوشمند هواسازها و بهرهبرداری بهینه از پمپهای سیر کوله و برج آبگرمکن خورشیدی، نصب سیستم رسوبزدایی الکترومغناطیسی و تنظیم مشعل دیگهای بخار و آب گرم و همچنین عایقکاری لولههای آب برج خنککن و نصب درایو بر روی پمپها و فنها، تهیه چکلیست تعمیر و نگهداری دورهای و اصلاح سیستم روشنایی ساختمانها و تغییر لامپهای مصرفی و حتی خاموشی بعضی از دستگاهها در مواردی که استفاده نمیشوند ازجمله پیشنهادات پژوهشگاه نیرو پس از بررسی در فاز اول و دوم برای استفاده بهتر از منابع انرژی در مهرآباد است.
مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی در پایان با تاکید بر اینکه حرکت در مسیر صرفهجویی و مصرف بهینه از اولویتهای اصلی است، گفت: در خصوص ممیزی حاملهای انرژی نباید تنها به تجهیزات نگاه کرد و باید در کنار اقدامات عملیاتی به آموزش کارکنان هم پرداخته شود.