مدیریت سالانه ۲۴۷هزار پرواز عبوری در آسمان ایران/ظرفیت بنادر تجاری به ۲۳۴ میلیون تن رسید
زیرساختهای حمل و نقل کالا و مسافر شامل مدلهای ریلی، جادهای، هوایی و دریایی در کشور ما با وجود پهناوری و جغرافیای متنوع، به خوبی توسعه یافته است و ایران به عنوان چهارراه ترانزیتی دنیا، کشورها را از منظر ترانزیت به خود وابسته کرده است.
زیرساختهای حمل و نقل کالا و مسافر شامل مدلهای ریلی، جادهای، هوایی و دریایی در کشور ما با وجود پهناوری و جغرافیای متنوع، به خوبی توسعه یافته است و ایران به عنوان چهارراه ترانزیتی دنیا، کشورها را از منظر ترانزیت به خود وابسته کرده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از فارس، امروز زیرساختهای حمل و نقل در کشور ما توسعه یافته است.
ایران کشوری پهناور و دارای جغرافیای مختلف و شرایط زیستی متنوع است و تکمیل زیرساختها در چنین جغرافیایی بسیار پرهزینه است، اما با این وجود امروز شاهد توسعه آزادراهها، بزرگ راهها و خطوط ریلی هستیم.
* ساخت و آسفالت ۱۰۵هزار کیلومتر راه روستایی
در ۴۰ سال اخیر ۲۴۴۱ کیلومتر آزادراه و ۱۷ هزار و ۳۱۰ کیلومتر بزرگراه در کشور ساخته شد، در حالی که تا سال ۵۷، ما فقط ۷۶ کیلومتر آزادراه و ۳۵ کیلومتر بزرگراه داشتیم.
در ۴۰ سال اخیر میزان ترانزیت جادهای به رقم ۹.۳ میلیون تن رسید؛ آزادراههایی نظیر آزادراه اصفهان-نطنز-کاشان-قم-گرمسار به طول ۴۱۹ کیلومتر، آزادراه قزوین-زنجان-تبریز به طول ۴۷۶ کیلومتر، آزادراه ساوه-همدان به طول ۱۸۰ کیلومتر، آزادراه قزوین-رشت به طول ۱۳۰ کیلومتر، آزادراه خرمآباد-پل زال-اندیمشک به طول ۱۴۹ کیلومتر و یا آزادراه اهواز-بندر امام خمینی (ره) به طول ۹۰ کیلومتر، از مسیرهای ترانزیتی آزادراهی است که در دوران پس از انقلاب ساخته شد.
در ۴۰ سال اخیر و پس از انقلاب اسلامی، سالانه ۴۳۲ کیلومتر به بزرگراههای کشور اضافه شد، در اینباره میتوان به بزرگراههای کرمان-یزد-نائین به طول ۲۳۲ کیلومتر، بزرگراه شیراز-آباده-اصفهان-دلیجان-سلفچگان-اراک به طول ۵۱۷ کیلومتر، بزرگراه آبادان-اهواز-اندیمشک به طول ۲۵۰ کیلومتر و بزرگراه بافق-یزد-سورمق به طول ۲۰۰ کیلومتر، اشاره کرد.
در ۴۰ سال اخیر ۱۰۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور ساخته و آسفالت شد در حالی که تا سال ۵۷ و با وجود روستاهای فراوان کشور فقط ۳ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته داشت.
در ۴۰ سال اخیر ۷۲۴ مجتمع خدماتی-رفاهی در جادهها احداث و ۱۵۵ مرکز معاینه فنی مکانیزه خودروهای سنگین ساخته شد؛ در همین مدت ۲۳۰۳ دستگاه تردد شمار و ۷۵۹ دوربین نظارت تصویری و بیش از یکهزار و صد سامانه ثبت تخلف در راههای کشور نصب شد.
* ظرفیت جابهجایی بار ریلی به ۳۸ میلیون تن در سال رسید
در بخش حمل و نقل ریلی ما امروز در ایران ۱۱ هزار و ۲۲۶ کیلومتر خطآهن داریم، میزان خطوط ریلی کشور در سال ۵۷، حدود ۴۵۷۵ کیلومتر بود؛ در همین راستا رقم جابهجایی مسافر در حوزه ریلی، از ۵.۴ میلیون نفر در سال ۵۷ به ۱۹ میلیون نفر در سال ۹۷ رسید.
در ۴۰ سال اخیر جابهجایی ۷ میلیون تنی کل بار کشور توسط ریل، به رقم ۳۸ میلیون تن در سال افزایش یافت، در همین مدت تعداد واگنها نیز از ۱۲ هزار و ۱۵۰ دستگاه به ۲۵ هزار و ۲۴۳ دستگاه افزایش یافت.
از مهمترین خطوط ریلی که در ۴۰ سال اخیر در ایران ساخته شد میتوان به خطوط ریلی استراتژیکی نظیر خطآهن گرگان-اینچه برون به طول ۹۰ کیلومتر، راهآهن تهران-همدان به طول به طول ۲۵۸ کیلومتر، راهآهن خواف-هرات به طول ۷۷ کیلومتر، راهآهن غرب کشور به طول ۱۴۶ کیلومتر و راهآهن مراغه-ارومیه به طول ۹۸ کیلومتر اشاره کرد.
* ظرفیت بنادر تجاری کشور به رقم ۲۳۴ میلیون تن رسید
توسعهیافتگی در حوزه حمل و نقل دریایی در ۴۰ سال اخیر بسیار در کشور فراگیرتر شد، در این ۴۰ سال ظرفیت بنادر تجاری به رقم ۲۳۴ میلیون تن رسید، در حالی که این رقم در سال ۵۷ حدود ۱۹ میلیون تن بود؛ همچنین در حوزه عملیات تخلیه و بارگیری بنادر تجاری از ظرفیت ۱۵ میلیون تن به ۱۰۳ میلیون تن رسیدیم؛ در ۴۰ سال اخیر سالانه متوسط ۵.۵ میلیون تن به ظرفیت بنادر تجاری کشور افزوده شده است.
در حوزه عملیات کانتینری بنادر تا سال ۵۷، بنادر ما رقم ۵۸ هزار TEU را ثبت کردند که این رقم در ۴۰ سال تلاش، امروز به ۱۶۳۸ هزار TEU رسیده است؛ در ۴۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۱۷۹ هزار TEU کانتینر به طرفیت بنادر کشور افزوده شد.
ظرفیت مسافری بنادر از رقم ۵ هزار نفر در سال ۵۷ امروز به رقم ۲۴ هزار و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
* مدیریت سالانه ۲۴۷هزار پرواز عبوری در آسمان کشور
در حوزه حمل و نقل هوایی، با وجود اعمال شدیدترین تحریمها از سوی آمریکا، ما امروز به رقم جابهجایی ۱۰ میلیون مسافر داخلی در سال و ۶ میلیون مسافر بینالمللی رسیدهایم؛ در سال ۵۷، با وجود آنکه هیچ تحریمی در حوزه حمل و نقل هوایی کشور وجود نداشت، سالانه تعداد ۳ میلیون مسافر داخلی و ۱ میلیون نفر مسافر خارجی توسط ناوگان هوایی کشور جابهجا میشد.
همچنین تعداد پروازهای عبوری از ۳۱ هزار پرواز به ۲۴۷ هزار پرواز در سال ۹۷ رسید.
در ۴۰ سال اخیر، تعداد ناوگان فعال هوایی کشور به ۱۴۳ فروند رسید که این معادل ۶ برابر رقم سال ۵۷ که ۲۵ فروند بود، است.
* راهاندازی ۴۸۱ ایستگاه هواشناسی خودکار در کشور
تا سال ۱۳۵۷ هیچ گونه ایستگاه هواشناسی خودکار در کشور وجود نداشت، اما در ۴۰ سال اخیر ۴۸۱ ایستگاه هواشناسی خودکار در کشور ایجاد شد.
همچنین تعداد شبکههای اقلیمشناسی از ۱۲۱ شبکه در سال ۵۷ به ۶۹۵ شبکه در سال ۹۷ رسید.
تعداد شبکه بارانسنجی در ۴۰ سال اخیر به رقم ۳۳۲۴ رسید و در این مدت ۴۳۰ ایستگاه سنجش برخط راهاندازی شد.
همچنین ایستگاههای هواشناسی فرودگاهها در ۴۰ سال اخیر از ۳۱ ایستگاه به ۶۳ ایستگاه رسید.