◄ پسماند غذای مسافران هوایی چه میشود؟
تحقیقات یاتا در سال 2017 نشان می دهد که سالانه بیش از یک میلیون تن مواد غذایی در پرواز تلف میشود.
تحقیقات یاتا در سال 2017 نشان می دهد که سالانه بیش از یک میلیون تن مواد غذایی در پرواز تلف میشود.
به گزارش تین نیوز، اگرچه در سالهای اخیر اقداماتی برای پسماند این مشکل صورت گرفته ولی کافی نبوده است. با گذشت سالها، ما شاهد روشهای پایدار در کاهش ضایعات کابین بودهایم ولی شرکتهای هواپیمایی هنوز هم از این مشکل رنج میبرند.
بر اساس اعلام یاتا، سالانه 20 درصد از کل مواد غذایی ارائه شده در پروازها هدر میرود، این مشکل نه تنها کسری مالی قابلتوجهای برای شرکتهای هواپیمایی به بار میآورد بلکه فشار سنگینی بر سایتهای دفن زباله نیز ایجاد میکند. این امر سبب شده تا یاتا هشدار دهد که در دو سال آینده این روند باید به شدت کاهش یابد.
بستههای باز شده وعدههای غذایی قابل استفاده مجدد یا اهدا نیستند، بنابراین چارهای جز دفن آنها نیست. در مقابل، شرکتهای هواپیمایی به شدت در معرض قوانین بینالمللی برای کاهش دفن زبالههای خود هستند. گفتنی است که بسیاری از شرکتهای هواپیمایی در پی این محدودیتها، سعی میکنند تا بستههای باز نشده را تفکیک و اهدا کنند.
برای نمونه، خطوط هوایی نیوزلند در سال 2017 توانست 890 تن مواد غذایی را از دفن نجات دهد ولی جمعآوری و تفکیک واقعاً سخت است و البته با بحران فعلی کرونا نیز نگرانی از انتقال بیماری دو چندان میشود. با این توضیح، بهترین راهحل نظرسنجی یا انتخاب وعدههای غذایی قبل از پرواز است.
شرکتهای هواپیمایی به دنبال راهحلهای مختلفی هستند تا مسافران قبل از پرواز وعده غذایی خود را تعیین کنند. به این ترتیب، اتلاف مواد غذایی به حداقل میرسد. ارائه الگوریتمهای کاربردی از سوی کارشناسان به مسافران سبب خواهد شد تا مواد غذایی اضافی به هواپیما وارد نشود؛ بنابراین دردسر تفکیک و یا دفن مواد غذایی کاهش چشمگیری خواهد یافت.