سرمایهگذاری بخش خصوصی در ایرتاکسی/ فرودگاهها آماده میشوند
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از آمادهسازی فضای اختصاصی تردد ایرتاکسیها در برخی فرودگاهها خبر داد.
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از آمادهسازی فضای اختصاصی تردد ایرتاکسیها در برخی فرودگاهها خبر داد.
به گزارش تین نیوز، خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: اخیراً با تصویب تعرفههای جدید هوانوردی عمومی در هیئت دولت که هزینه خدمات فرودگاهی و نشست و برخاست هواپیماهای کوچک مسافری، شخصی و آموزشی در فرودگاهها را به حداقل رسانده، موضوع راه اندازی ایرتاکسی به یکی از مباحث اصلی صنعت هوانوردی تبدیل شده است.
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ۹۲ فرودگاه در زیرمجموعه خود دارد که ۵۴ فرودگاه، در مالکیت این شرکت هستند؛ اما با توجه به اینکه تا کنون، هیچ شیوه نامهای در خصوص راه اندازی ایرتاکسی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین نشده و همچنین تا پیش از اخذ مصوبه تعرفههای ایرتاکسی، هزینه نشست و برخاست هواپیماهای کوچک، همانند سایر هواپیماهای تایپ و مسافری محاسبه میشد، لذا استقبالی از این بخش وجود نداشت.
کرایه تاکسی هوایی چند؟
با توجه به تصویب تعرفههای جدید در هیئت دولت و همچنین وجود بیش از ۳۰۰ دستگاه ناوگان هوانوردی عمومی (هواپیماهای کوچک) در کشور و نیز شرکتهای تولیدکننده هواپیماهای با وزنهای زیر ۹ هزار کیلوگرم (در حین تیک آف) در داخل و نیز تعدد فرودگاههای کوچک که با حداقل پرواز فعالند، امکان اجرای طرح ایرتاکسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود دارد.
با این حال هنوز هیچ نهادی از نحوه محاسبه هزینه بلیت این پروازها و نیز تعداد دقیق هواپیماهای مسافری مربوطه با تعداد صندلیهای هر ناوگان، سخن به میان نیاورده است؛ اما آنچه مسلم است، باید نرخ کرایه ایرتاکسی که ظاهراً قرار است میان شهرهای کوچک با کلانشهرهای نزدیک به آنها برقرار شود، با نرخ بلیت پروازهای برنامهای شرکتهای هواپیمایی، رقابتی باشد.
معاون شرکت فرودگاهها: در برخی فرودگاهها، فضای اختصاصی ایرتاکسی راه اندازی شد
سعید اکبری، معاون هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مصوبه اخیر تعرفه خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی در هیئت دولت و تأثیر آن بر توسعه هوانوردی عمومی اظهار داشت: راه اندازی هوانوردی عمومی جز وظایف اصلی شرکت فرودگاهها نیست و ما صرفاً در حال فراهم کردن زمینه اجرای آن هستیم.
وی افزود: رونق هوانوردی عمومی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ شرکت فرودگاهها به سهم خود عواملی را که میتواند روی توسعه هوانوردی عمومی تأثیرگذار باشد در دست بررسی دارد؛ یکی از اصلی ترین این اقدامات، اصلاح تعرفهها بود.
وی ادامه داد: اپروچ اصلاح تعرفهها به این سمت بود که بخش خصوصی را برای حضور در هوانوردی عمومی و ایرتاکسی ترغیب کند؛ از دیگر اقدامات شرکت فرودگاهها، آماده سازی فرودگاههایی است که ایرتاکسی در آنها اجرایی خواهد شد، تا اگر مکان خاصی برای ایرتاکسی نیاز است، در فرودگاههای متعلق به شرکت فرودگاهها مهیا شود که البته در چند فرودگاه در دست اقدام داریم.
اکبری یادآور شد: از دیگر عوامل رونق ایرتاکسی، شرایط اقتصادی کشور، سرنوشت تحریمها، ارتباطات با کشورهای همسایه، بحران کرونا و… است؛ اما شرکت فرودگاهها در بخشی که بازیگر اصلی است، در حال ایفای نقش خود است.
وی درباره اینکه برخی فرودگاههای شهرهای کوچک، هواپیمای مربوط به ایرتاکسی خریداری کرده اند، گفت: فرودگاههای متعلق به شرکت فرودگاهها، امکان خرید هواپیمای مسافری را ندارند؛ اخباری که در این خصوص درباره برخی فرودگاههای کوچک منتشر شده، به این معنی نیست که فرودگاه آنها را خریداری کرده اند؛ بلکه به این معناست که بخش خصوصی در این فرودگاهها اقدام به سرمایه گذاری در حوزه ایرتاکسی کرده است.
دبیر انجمن ایرلاینها: ایرتاکسی فرصت خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه فعالیت ایرلاینهای ایرانی در حوزه هوانوردی عمومی و خرید ناوگان ایرتاکسی از سوی ایرلاینها تصریح کرد: اصلاحاتی در زمینه تعرفههای خدمات فرودگاهی هوانوردی عمومی انجام شده که زمینه را برای فعالیت ایرتاکسی ها فراهم کرده است.
وی ادامه داد: اصلی ترین بخش هوانوردی عمومی، آموزش هوانوردی و همچنین پرواز هواپیماهای شخصی است؛ در خصوص ایرتاکسی هم نیاز به برخی مقررات است که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تدوین آن است؛ اگر تدوین این مقررات تکمیل شود، کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری باشند، میتوانند ورود کرده و فرصت خوبی است تا فرودگاههای کوچک هم عملیاتی شود و بهره برداری از آنها آغاز شود.
اسعدی سامانی با اشاره به برخی محدودیتهای واردات هواپیما گفت: بخش خصوصی باید به این حوزه ورود کند و برای دستیابی به شرایط مطلوب، نیاز به گذر زمان است.
دبیر کمیته ایرتاکسی: ایرلاینهای جدید با ناوگان زیر ۱۰۰ صندلی تشکیل میشود
آرمان بیات دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره تعریف بنیادین هوانوردی عمومی اظهار داشت: ایرتاکسی همواره رقیب مسیرهای جادهای است و اساساً این خدمات مناسب مسیرها و مقاصدی است که ایرلاینها به این مقاصد پرواز ندارند یا با حداقل فرکانس پروازی پرواز میکنند. لذا غیر از آن، ایرتاکسی نمیتواند توجیه پذیر باشد مگر مشتریانی که به دنبال حفظ حریم شخصی خود باشند.
وی در خصوص ارزان بودن خدمات مسافرتی ایرتاکسی بیان کرد: قابلیت پروازی و سرعت مستقیم هواپیما، در هزینه کیلومتر پرواز این نوع خدمات، دارای اهمیت است. مشتریان باید هزینه دو لگ پروازی را پرداخت کنند و پروازهای خالی مسیر برگشت با روشی به نام Empty Leg به صورت ویژه و تخفیف دار فروخته میشود. اما عمده مشتریان به صورت رفت و برگشتی از این خدمات استفاده میکنند و در صورت انتظار هواپیما در فرودگاه برای مشتریان جهت پرواز بازگشت، هر ساعت توقف انتظاری، معادل درصدی از هزینه یک ساعت پرواز محاسبه میشود.
کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به استراتژی جدید صنعت هوانوردی و فرودگاهی ایران در توسعه حمل و نقل هوایی هواپیماهای کوچک و هوانوردی عمومی اظهار کرد: این استراتژی که شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشوری در حال آماده سازی زیربنایی و زیرساختی از جهات عملیاتی و مقرراتی آن هستند، در یک برنامه ۱۰ ساله خود را نشان میدهد و نهایتاً منجر به تولد شرکتهای هواپیمایی منطقهای و با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ صندلی میشود.
نکاتی درباره هزینه بلیط هوانوردی عمومی در ایران برای هر پرواز که عزیزان پنهان می کنند:
کل هزینه های یک هواپیمای کوچک هوانوردی عمومی که تقریبا نو باشد شامل هزینه های خرید،نگهداری،بیمه،آشیانه و تثبیت روی روسازی یا توقفگاه،بهنگام نمودن و اضافات،سوخت،شارژ فرود و استفاده از فرودگاه،مالیات،پرسنل،متفرقه در سال در حدود
9445500000
تومان در سال است که بر فرض 780 پرواز در سال بازاء هر هواپیما و متوسط جابجائی سه نفر در هر پرواز،هزینه خالص برای اپراتوربرای هر مسافر حدود 4100000 تومان می شود که اگر سود عادلانه یعنی 50% تورم و 20%سود خالص لحاظ شوند،هر بلیط باید در حدود 6900000 تومان فروخته شود تا اقتصادی باشد.
حال سوال اینست که چند نفر آمادگی پرداخت در حدود هفت میلیون تومان برای بلیط را دارند؟ مسلما شاید فقط 0.5% کل جامعه ایران ! یعنی فقط چهارصد هزار نفر !!!!
حال خود قضاوت کنید ،آیا هوانوردی عمومی با اینهمه تبلیغات جنابان بیات و منطقی و ........... منطقی و بصرفه است؟؟!!
اگر آقایان قصد راه اندازی تاکسی هوایی و آنهم بصورت چارتر را دارند ،باید چند نکته را در مد نظر داشته باشند:
این اقدام در اکثر کشورها بدلیل ورود فن آوری جدید پرنده های عمود پرواز یا
VTOL
عملا از گردونه در حال خارج شدن هستند ،چون عمودپروازها ارزانتر ،کم خطرتر،نیاز به فرودگاه و باند پرواز ندارند،آموزش خلبان آسانتر،از نظر هزینه نگهداری و سوخت بصرفه تر و در شرایط جوی نامناسب دارای قابلیت مانوور بهتر از هواپیماهای هوانوردی عمومی هستند.علاوه بر اینها هواپیمای عمومی نیاز به بازار تقاضا دارد که در ایران وجود ندارد و بجز شرکت خدمات هوائی پیام و فرودگاه و آموزشگاهش که کاملا برای ثروتمندان یک درصدی جامعه است ، نهادهای دیگر عمدتا از بالگرد استفاده می کنند چون در بحران ،بالگرد توانایی فرود در هر سطحی را دارد ،ولی هواپیمای بال ثابت ،حتما باند فرود و مسافت و فضائی باز لازم دارد.
بجای تبلیغ اقتصادی بودن بازی ثروتمندان ،بهتر است برای ایجاد شبکه مویرگی حمل و نقل سریع و کم خطر بهتر است متولیان بجای خرید هواپیماهای مستعمل و مازاد کوچک ،بدلیل ورود فن آوری جدید عمود پرواز،بر روی حمل و نقل ریلی برقی سریع یا خودروهای استاندارد تمرکز نمایند که قابلیت صادرات هم داشته باشند.
عزیزان ،قطعا باید بیاد داشته باشند که هرگاه زباله های خود می خواهند بدور بیاندازند ، بفکر جهان سوم افتاده و وانمود می کنند که بنفعشان است و بعد هم دلالان مشغول می شوند.هواپیمای کوچک قطعه لازم دارد و ارز بر است و فشار بیشتری بر اقتصاد کشور وارد می کند و فقط برای ثروتمندان مرفه و خواص است که مثل اعراب خلیج فارس دغدغه ای جز تفریح ندارند!!!!