مقامات حمل و نقل هوایی بریتانیا بر سر دو راهی
محمدسعید شرفی، مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در یادداشتی به بررسی تاثیر تصمیم بریتانیا مبنی بر ترک اتحادیه اروپا بر حمل و نقل هوایی پرداخته است.
محمدسعید شرفی، مدیر کل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در یادداشتی به بررسی تاثیر تصمیم بریتانیا مبنی بر ترک اتحادیه اروپا بر حمل و نقل هوایی پرداخته است.
به گزارش تین نیوز، متعاقب تصمیم بریتانیا مبنی بر ترک اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰، دوران گذار از این مرحله توسط پارلمان اروپا و دولتمردان انگلیس تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰) تعیین و مقرر گردید در این مدت قوانین و مقررات اتحادیه اروپا کما فی السابق در انگلیس لازم الاجرا باشد.
کمیسیون اروپایی به نمایندگی از اتحادیه اروپا، مسئول مذاکره با انگلیس در خصوص تعاملات آینده بین طرفین شد، طی این بازه یازده ماهه کمیسیون مذکور در تعامل تنگاتنگ با کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برنامه گذار و آمادهسازی کسب و کارها، صنایع و ذینفعان اروپایی را در دستور کار قرار داده و بیش از ۱۰۰ دستورالعمل راهنما در حوزههای مختلف به تمام زبانهای رسمی اتحادیه اروپا منتشر نموده، اقدام به برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی متعددی برای دولتمردان، مقامات اداری و اجرایی، صاحبان کسب و کارها و صنایع در بخش خصوصی و همچنین اجرای کارزارهای (کمپینهای) اجتماعی برای شهروندان اتحادیه اروپا نمود.
در همین راستا، مدیریت تبعات و عواقب جدی ناشی از جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا در حوزه حمل و نقل هوایی همواره مورد توجه صاحبنظران بویژه حقوقدانان حوزه هوایی بوده و پیشنهاد ۲ برنامهی اضطراری از مجموع ۴ برنامهی مطرح شده توسط کمیسیون اروپایی طی روزهای اخیر نشان از اهمیت این موضوع دارد.
چهار برنامه اضطراری پیشنهادی کمیسیون اروپایی:
روز پنجشنبه ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰، کمیسیون اروپایی چهار برنامه اضطراری برای سناریویعدم حصول توافق بین اتحادیه اروپا و انگلیس تا پایان دسامبر، موسوم بهscenario NO DEAL پیشنهاد نمود. علیرغم اینکه تلاشها برای رسیدن به توافق بین کمیسیون ارپا و نمایندگان بریتانیا افزایش جدی داشته اما کماکان احتمالعدم دسترسی به توافق تا اول ژانویه ۲۰۲۱ نیز مطرح است به همین منظور ۴ برنامه اضطراری در حوزههای حمل و نقل هوایی، حمل و نقل جادهای و دسترسی متقابل به آبهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آبهای سرزمینی انگلیس برای ماهیگیری مطرح شده است. کمیسیون اروپایی از همه ذینفعان خواسته است که آمادگی لازم برای مواجه با تبعات ناشی ازعدم حصول توافق کلی را داشته باشند، لکن در چهار زمینه ذیل اقدام به ارائه برنامه اضطراری نموده است:
پیشنهاد مقرراتی جهت تضمین استمرار پروازها بین انگلیس و اعضای اتحادیه اروپا بخ مدت ۶ ماه.
پیشنهاد مقرراتی جهت تداوم گواهینامههای صلاحیت پروازی بنحوی که هواپیاهای اتحادیه اروپا دچار مشکلات پروازی نشوند.
پیشنهاد مقرراتی جهت استمرار حمل و نقل جادهای کالا و مسافر بین اتحادیه و بریتانیا به مدت ۶ ماه.
پیشنهاد مقرراتی جهت استمرار دسترسی متقابل ناوگان دریایی صیادی به آبهای بریتانیا و کشورهای اتحادیه تا پایان ۲۰۲۱.
آثار و تبعات برکسیت بر حمل و نقل هوایی:
در شرایطعدم حصول توافق بین طرفین مبنی بر امضای موافقت نامهی جامع حمل و نقل هوایی، پروازهای متقابل بین فرودگاههای بریتانیا و فرودگاههای سایر کشورهای عضو اتحادیه و همچنین پروازهای شرکت هواپیمایی بریتانیایی به مقاصد اروپایی و بالعکس دچار بحرانهای جدی شده و احتمال توقف پروازها نیز وجود خواهد داشت، از منظر دیگرعدم به رسمیت شناختن گواهینامههای صادره توسط سازمان هواپیمایی انگلیس برای هواپیماها، قطعات و پرسنل هواپیمایی، میتواند موجب زمینگیر شدن تعداد قابل توجهی از هواپیماها در سطح اتحادیه اروپا گردد.
در چهارچوب برنامههای اضطراری پیشنهادی کمیسیون اروپایی، اگرچه شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی مجاز به پرواز بر فراز کشورهای عضو اتحادیه اروپا، یا پرواز به مقاصد سنتی بین انگلیس و کشورهای اتحادیه خواهند بود اما از مزایای بازار واحد حمل و نقل هوایی اروپا موسوم به European single Aviation Marketمحروم خواهند شد، لذا پیش بینی میگردد شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی حمل بار هوایی، شرکتهای هواپیمایی چارتری و جتهای اختصاصی که تا کنون از مزایای بازار مذکور نظیر تمام شرکتهای اروپایی بهرهمند بودند، متحمل زیانهای جدی شوند و برای مقابله با این شرایط ناگزیر خواهند بود، اقدام به درخواست و دریافت مجوزهای پروازی از یکایک کشورهای عضو اتحادیه نموده یا با ایجاد تغییرات اساسی در ساختار سازمانی خود، بدنبال دریافت مجوزهایی بعنوان شرکتهای ثبت شده در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشند که این موضوع میتواند به معنای خروج جدی سرمایه و آثار تبعی آن در اقتصاد هوانوردی بریتانیا باشد.
بر اساس برنامه پیشنهادی کمیسیون اروپایی، هر یک از شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی ملزم خواهند بود نسبت به مذاکره و دریافتهای مجوزهای پروازی بر اساس توافقات دو جانبه فیمابین بریتانیا و کشور مدنظر اروپایی اقدام نمایند، بر همین اساس لازم است که سازمان هواپیمایی کشوری انگلیس ضمن نظارت کامل بر عملکرد شرکتهای درخواست کننده، آنها را بعنوان شرکت معینه به هریک از کشورهای اروپایی عضو اتحادیه معرفی نماید. بنابراین شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی در روزهای آتی با دو چالش جدی مذاکره با کشور مقصد و ارائه برنامه زمستانه و تابستانه بر اساس مقررات یاتا مواجه خواهند بود.
بر اساس مقررات پیشنهادی کمیسیون اروپایی، گواهینامههای صلاحیت پروازی و قطعات هواپیماها و همچنین گواهینامههای پرسنل کمافی السابق معتبر شناخته شده و هیچ محدودیتی متوجه عملیات شرکتهای هواپیمایی اروپایی نخواهد بود.
مقامات حمل و نقل بریتانیا طی روزهای باقیمانده تا پایان سال جاری میلادی، ناگزیر خواهند بود بین گزینههای پیشنهادی کمیسیون اروپایی که عبارتند از امضای توافق جامع حمل و نقل هوایی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا و یا مقررات موقت ۶ ماهه که مشتمل بر محدودیتهای بسیاری برای شرکتهای هواپیمایی بریتانیایی است، یک گزینه را انتخاب کنند.