همکاریها حملونقل را فعالتر و پویاتر میکند
تین نیوز | هواپیمای غولپیکر ایرباس 380 امروز 8 مهرماه در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به زمین خواهد نشست. به گفته مدیرکل فرودگاه امام خمینی(ره) این هواپیما مسافربری و مربوط به شرکت هواپیمایی امارات است. شایان ذکر است ورود این هواپیمای مسافربری جهان نمایانگر پیشرفت صنعت هوایی و صنعت فرودگاهی کشورمان است. از اینرو با منصور آرامی، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم بندرعباس به گفتوگو پرداختیم که در پی میآید.
ورود ایرباس یا اینگونه هواپیماها به داخل کشور تا چه اندازه در توسعه صنعت هوانوردی کشور موثر است؟
ما دو مساله مهم درمورد صنعت هواپیمایی داریم؛ یکی امکانات تجهیزاتی فرودگاهی است و دیگر هم شرکتهای هواپیمایی است. در حقیقت کشور ما در هر دو زمینه دارای مشکل است .حل کردن هر کدام از این مسائل یا بخشی از این مسائل قطعا میتواند به صنعت هوانوردی، حملونقل هوایی کشور کمک کند. درست است که در حقیقت شرکتهای هواپیمایی ما چه دولتی و خصوصی به دلایل تحریم از امکانات و تجهیزات و ناوگان هوایی خوبی نمیتوانند بهره مند باشند یا کمبود دارند ولی اگر بتوانیم فرودگاهها را مجهزتر، امکانات و تجهیزات مناسبتری را فراهم کنیم، میتوانیم این
خلأها را پر کنیم. یقینا شرکتهای هواپیمایی خارجی مانند شرکت هواپیمایی ایرباس که متعلق به هواپیمایی امارات است که قرار است امروز در فرودگاه امام خمینی (ره ) به زمین بنشیند از این فرصتها استفاده خواهند کرد و این ترددها و همکاریها به نفع صنعت هواپیمایی کشور و سیستم گردشگری و به نفع اقتصاد کشور است. بنابراین در این زمینه وزارت راه و شهرسازی کار بزرگی را انجام میدهد و در حال حاضر هم به دلیل مشکلات بحرانی که در کشورهای همسایه از جمله کشور عراق وجود دارد، هواپیماها ترجیح میدهند که از آسمان ایران استفاده کنند و این یک فرصت است. بنابراین
باید سیستم هواپیمایی و شرکتهای فرودگاهی امکانات خود را تجهیز کنند تا بتوانند از این فرصتی که بسیار مفید و سازنده است و ارزآوری به کشور دارد، استفاده کنند. این گونه همکاریها به نفع اقتصاد کشور است و ادامه این همکاریها باعث میشود که حملونقل فعالتر و پویاتری داشته باشیم.
چرا شرکتهای هواپیمایی ترجیح میدهند از آسمان ایران استفاده کنند؟
استفاده از فضای هوایی کشور به دو علت برمیگردد؛ یکی اینکه ناامنیهایی در کشورهای همسایه وجود دارد و دیگر اینکه فضای آسمان ایران ایمنتر، مطمنتر و با امنیت بالاست. دلیل عمده دیگر تلاش مسئولان وزارت راه و شهرسازی است که تمایل شرکتهای خارجی را بیشتر میکند و اینگونه کارها میتواند برای کشور موثر باشد.
پرواز ایمن برای شرکتهای خارجی مستلزم چیست؟
مستلزم برنامهریزی و اعتبارات است. همچنین دولت باید تسهیلات و شرایط را با برنامهریزی و سیاست فراهم کند تا ورود بخشهای خصوصی فراهم گردد. منفعت اقتصادی ما در این است که بخش خصوصی مشارکت داشته باشد.
چه نوع سیاستهایی باید برای بخش خصوصی اتخاذ شود؟
ورود بخش خصوصی مستلزم امنیت است. امنیت اقتصادی در حقیقت قوانین و آئیننامهها باید برای هر بخش خصوصی که میخواهد ورود کند، منفعت اقتصادی داشته باشد. این مهمترین مساله است که به روشها، فرآیندها، تصمیمات، و ایجاد شرایط برمیگردد. نکته دیگر اینکه باید مجوز برای ورود بخش خصوصی آسان شود. چون بخشهای خصوصی را نباید معطل کرد و این امر با دقت و نظارت بیشتر، قوانین و مقررات کافی سرعت گیرد.
با ورود هواپیمای ایرباس نگاه جهانی نسبت به صنعت هوایی ایران چگونه است؟
مطمئنا ورود این هواپیما تاثیر خوبی خواهد داشت. از اینکه کشور ما در برابر تحریمها در بهروز شدن صنعت هوایی رو به پیشرفت است، یقینا نگاه جهانی به ایران عوض خواهد شد. توصیه ما هم این است که باید نگاهشان به ایران تغییر پیدا کند. اگر فرودگاههای کشور تجهیزات و امکانات مناسب داشته باشد، مطمئن باشید کشورهای دیگر یا در حقیقت شرکتهای هواپیمایی خارجی اگر مسافر داشته باشند و امکانات لازم برایشان فراهم شود، حتما هواپیمایشان را به سمت کشورمان سوق خواهند داد. مانند شرکت هواپیمایی امارات.
استقبال مردم از اینگونه هواپیماها چگونه است؟
بالاخره افرادی که میخواهند سفر کنند، هواپیمای بزرگتر با امکانات، ایمنی و امنیت مناسب را ترجیح میدهند. این امر به تسهیلات شرکتهای هواپیمایی برمیگردد که مجهزتر و بهروزتر باشند و بتواند در گردشگری ما کمک موثرتری داشته باشد.