چرا ساختن هواپیما برای ایران ضرورت دارد؟
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در شرایطی که وضعیت صنعت هوایی ایران از تحریم فراتر رفته و جنگ نابرابر است که تحریم کنندگان می گویند اگر بتوانند اجازه واردات یک پیچ را هم به ایران نمی دهند، لازم است که به ساخت هواپیما به عنوان استراتژی بلندمدت فکر کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است در شرایطی که وضعیت صنعت هوایی ایران از تحریم فراتر رفته و جنگ نابرابر است که تحریم کنندگان می گویند اگر بتوانند اجازه واردات یک پیچ را هم به ایران نمی دهند، لازم است که به ساخت هواپیما به عنوان استراتژی بلندمدت فکر کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته مسئولان حوزه هوایی کشور، نیاز فعلی ما در ایران با توجه به اقلیم و جمعیت ۸۵ میلیون نفره، ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است و طبق آخرین آمار، در حال حاضر حدود ۱۸۰ هواپیمای فعال داریم که البته تلاش هایی برای بازگشت هواپیماهای زمینگیر به چرخه پروازی انجام می شود؛ در عین حال در این مدت تلاش هایی برای ساخت هواپیما انجام شده است؛ چه هواپیمای مسافری و چه غیرمسافری.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فروردین ماه سال گذشته بود که اعلام کرد پروژه ساخت هواپیمای بومی با توجه به سرمایه گذاری کشور روی هواپیمای ۵۲ نفره (ایران ۱۴۰) توسط معاونت محصول ۷۲ نفره با موتور جت و با استفاده از کلیه زیرساخت های موجود در کنسرسیومی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده اند، در حال انجام است.
البته هواپیمای بومی ایران ۱۴۰ قرار بود سال گذشته اولین پرواز خود را داشته باشد؛ پیش از این نیز محمدی بخش درباره این هواپیمای مسافری گفته بود: هواپیمای ایران ۱۴۰ سال گذشته استارت خورد، گزارش وزارت دفاع هم حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پروز است که شاید بنا به خواست خودشان و دستورالعمل های عملیات، پروازش رسانه ای شده و اطلاع رسانی درباره آن انجام خواهد شد.
در عین حال روز گذشته خبری از آزمایش موفق موتور کاملاً ایرانی هواپیما متشر شد، بدین صورت که با حضور رئیس جمهور در شرکت مپنا ، سیستم کاملا ایرانی کنترل موتور هواپیما ، ساخته شده در گروه صنعتی مپنا با موفقیت آزمایش شد.
تحریم ها؛ نقطه اول ضرورت ساخت هواپیما
در آخرین اظهارات درباره ساخت هواپیمای بومی محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به سیاست ساخت هواپیمای بومی با توان دانش داخل و استراتژی های کشور اشاره کرد و گفت: امروز توان و دانش ساخت هواپیما در کشورمان ایجاد شده و به این توان دست پیدا کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اصلا باید در ایران هواپیما بسازیم؟ اظهار کرد: ما را تحریم و اعلام کردند که اگر بتوانیم نمی گذاریم یک پیچ هم وارد ایران شود؛ درواقع شرایط ما در حال حاضر تحریم نیست بلکه جنگ نابرابر است؛ ما حتی هواپیمای تحریمی خریداری کردیم و قرار بود به ما قطعه و نشریات بدهند که ندادند و اکنون از ۱۳ هواپیمای برجامی، ۱۰ هواپیما زمینگیر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین خاطرنشان کرد: از طرفی ما در هر زمینه ای توانمندی کردیم تحریم یا بی اثر شده یا کم اثر شده اما هرجا که نقص نشان دادیم، فشار را بیشتر کردند. این نشان می دهد در این شرایط جنگ نابرابر ما باید بتوانیم با مشکلات مقابله کنیم و حتما استراتژی بلندمدت داشته باشیم.
محمدبخش با تاکید بر دانش ساخت هواپیما در کشور اظهار کرد: امروز در کشورمان دانشمندان هواپیماساز داریم که توانستند اشکال هواپیمای بومی ایران ١۴٠ را برطرف کنند. از آن سال ها تا به امروز ظرفیت شرکت های دانش بنیان اضافه شده و نظارت سختیگرانه ای برای ساخت این هواپیما داریم. حتی امروز هواپیماهای روز دنیا و انواع ایرباس دنیا و نه تنها هواپیماهای روسی در کشورمان تعمیر می شود.