◄ قیمت هواپیما در اروپا ارزان تر است یا قطار؟
در اروپا برخی مواقع برای مقاصد خاص در تاریخهای خاص، بلیت هواپیما ارزان تر و مقرون به صرفهتر از بلیت قطار تمام میشود.
رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی با طرح این ادعا که با جریمه ایرلاین ها گران فروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان میشوند، گفت: با تعیین قیمت، مردمی را که تا الاآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت میکردند، به سمت هواپیما میآوریم!
اما آیا قیمت بلیت هواپیما در مقایسه با سایر حمل و نقل عمومی همچون قطار ارزان تر است؟ در این باره یورونیوز نوشت: برخی مواقع برای مقاصد خاص در تاریخهای خاص، بلیت هواپیما ارزان تر و مقرون به صرفهتر از بلیت قطار تمام میشود.
این اختلاف قیمت را میتوان با توجه به هزینه زیرساخت در بخش راهآهن و فضای رقابتی بیشتر در بخش هوایی توضیح داد.
چندی پیش فرانسه اعلام کرد که در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کربنی، پروازهای کوتاه در مسیرهای داخلی که سفر با قطار در این مسیرها ممکن است را ممنوع کرده است.
در ژانویه و فوریه، جستجو برای پروازهای خروجی از فرانسه در مقایسه با سال ۲۰۲۲ با ۴۰ درصد افزایش همراه بود. اما با این حال، هزینه سفر با هواپیما با وجود اینکه تاثیرات زیست محیطی زیادی دارد، گاهی ارزان تر از قطار میشود.
به طور مثال برای مسیر پاریس-مارسی در تاریخ ۲۶ ماه می که هزینه سفر با «اسانسیاف» بدون کارت تخفیف، ۷۵ یورو میشود را میتوان با ایرفرانس ۵۱ یورویی مقایسه کرد. این تفاوت قیمت به عوامل متعددی وابسته است.
برخلاف تصور عموم، تفاوت قیمت بین هواپیما و قطار ناشی از مالیات پرداختی شرکت ها نیست. اگر چنین روندی در جریان بود، قیمت بلیت هواپیما همیشه گران تر از قطار تمام میشد. همچنین هزینههای زیرساختی در حمل و نقل ریلی بالاست.
با این حال، مکانیسم های مالیاتی زیادی روی بلیت های هواپیما وجود دارد که در واقع بر قیمت نهایی بلیت فروخته شده به مصرف کننده تحمیل می شود. اما نباید فراموش کرد که «اسانسیاف» هم باید هزینه های زیرساختی زیادی برای راه اندازی قطارهای خود متحمل شود. این دلیل ممکن است توضیح دهد که چرا بلیت قطار گران تر از بلیت هواپیما است.
کاهش قیمت بلیت هواپیما در رقابت با حمل و نقل ریلی
باز شدن فضای رقابتی منجر به کاهش قیمت بلیت هواپیما شده است. روندی که بخش راهآهن نتوانسته در آن نقشی بازی کند. مساله این است که برای قطار فقط یک اپراتور وجود دارد.
همچنین در بازار حمل و نقل هوایی، ظهور شرکتهای ارزان قیمت، میانگین قیمت بلیتهایی که قبلا همقیمت بلیت قطار بودند را پایین آورده است.
هزینه بالای زیرساخت های ریلی در اروپا
زیرساخت تعداد زیادی از سیستمهای قطار اروپا به قرن نوزدهم باز می گردد. با توجه به قدمت زیرساخت ها، هزینه های نگهداری از خطوط قطار، علامت ها و اتصالات می تواند بسیار بالا باشد. در کنار این، شرکت های حمل و نقل ریلی همچنان مجبور به سرمایه گذاری مجدد در بهبود سیستم های خود هستند.
بخشی از این هزینهها معمولا به مشتری منتقل می شود که در قیمت بالای بلیت خود را نشان می دهد.
البته خطوط هوایی هم با ادامه فعالیت با هزینههای بالا رو به رو خواهند شد. علاوه بر این، بازار حساس نفت به این معنی است که قیمت سوخت جت اغلب در نوسان خواهد بود. اما مساله این است که هزینه این تغییرات عملیاتی در حمل و نقل هوایی معمولا به مشتری منتقل نمی شود و به طور منظم به خطوط هوایی ضرر میرساند.
علاوه بر این، شرکتهای حمل و نقل به طور منظم کرایهها را تا سطحی که برای پر کردن هواپیماهای خود لازم است کاهش میدهند. هرچه مسافر بیشتری در یک هواپیما باشد، میزان تطبیق با هزینه آن پرواز هم بیشتر میشود.
خطوط هوایی همچنین یک گزینه دارند که مسیرها و مقصدهای بدون سود را از شبکه خود حذف میکنند. اما شرکت های راهآهن معمولا موظف به انجام خدمات خود هستند و تجدیدنظر در مسیرها و مقاصدشان بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد.