کمبود قطعه هواپیما، دلیل کمبود بلیت هواپیما؟
چند ماهی است که مردم شاهد کمبود بلیت هواپیما هستند که مهمترین دلیل آن کمبود هواپیما است و بعلاوه هواپیماهای موجود هم به خوبی تامین قطعه نمیشوند.
چند ماهی است که مردم شاهد کمبود بلیت هواپیما هستند که مهمترین دلیل آن کمبود هواپیما است و بعلاوه هواپیماهای موجود هم به خوبی تامین قطعه نمی شوند.
قطعات هواپیما بدون تأییدیه بانک مرکزی ترخیص می شود
به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، حال با وجود کمبود بلیت هواپیما و وضعیت نابسامان پروازهای کشور، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از زمان انتظار ۴۵ تا ۶۰ روزه برای تحویل قطعه هواپیما می گوید.
مقصود اسعدی سامانی، می گوید که به رغم حل مساله ترخیص قطعات هواپیما، اکنون شرکت های هواپیمایی باید حدود 45 روز تا دو ماه در صف تخصیص ارز بمانند که این مساله زمین گیری بیش از پیش ناوگان هوایی را در پی خواهد داشت.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به اینکه مساله ترخیص قطعات هواپیما از گمرک با مصوبه شورای عالی امینت ملی مرتفع شده است، گفت: چالشی که اکنون شرکت های هواپیمایی با آن مواجه هستند این است که تخصیص ارز توسط بانک مرکزی زمان بر بوده و شرکت ها باید 45 تا دو ماه در انتظار بمانند که ارز مورد نیاز آنها تخصیص پیدا کند.
مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه درخواست انجمن و شرکت ها کاهش این مدت زمان است، افزود: وقتی تعویض قطعات هواپیما ضرورت پیدا می کند، شرکت باید بلافاصله این قطعه را سفارش داده و آن را خریداری کند. شرکت ها درخواست خود را برای تامین ارز از طریق سامانه جامع تجارت اعلام می کنند و حدود 45 روز تا دو ماه طول می کشد تا بانک مرکزی کد تخصیص را صادر کند.
او افزود: در مرحله بعد، این درخواست برای تامین ارز به بانک عامل ارجاع شده و این مرحله نیز 15 تا 20 روز زمان می برد. از این رو درخواست ما تسریع این فرآیند است تا شرکت ها بتوانند به فوریت قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند. اگر این فرایند به موقع انجام نشود، منجر به زمین گیری هواپیما شده و از میزان عرضه صندلی کاسته خواهد شد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: گمرک از اوایل اردیبهشت امسال، ترخیص قطعات هواپیما که منشأ ارز آن برای متولی سیاست ارزی، نامعلوم محسوب می شد را هم انجام نمی داد و اعلام می کرد که طبق مصوبه بانک مرکزی منشأ ارز خرید قطعه باید مشخص باشد؛ در حالی که این قطعات از چند ماه قبل ثبت سفارش شده و یا ارز آنها از منابع ارزی خارج از کشور خود شرکت ها تامین شده بود. این مساله سبب شده بود که قطعات هواپیما برای مدت زیادی در گمرک بماند و شرکت های هواپیمایی در موضوع فعال سازی ناوگان دچار اختلال شوند.
به گفته این عضو کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی تهران، این مساله اخیرا با پیگیری های وزارت راه، سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی حل شده است و به این ترتیب شرکت ها برای ترخیص این قطعات، نیازی به طی بوروکراسی طولانی معمول نخواهند داشت و با نظر مساعد نهادهای مسئول این قطعات در اختیار شرکت ها قرار گرفته است.
اما مشکل کمبود بلیت هواپیما ناشی از چیست؟
سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال در اطلاعیه ای چنین نوشته است: ناوگان هوایی به دلیل تحریم تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است، به گونه ای که طبق کارشناسی های صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است در حالی که اکنون تنها ۱۷۰ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.
همچنین دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره وضعیت ناوگان هوایی کشور گفته است: «با وجود 20 ایرلاین، در حال حاضر 115 فروند هواپیما در ناوگان فعال هستند.»
به نظر می رسد که کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی کشور، دودش در ابتدا به چشم مشتریان و مردم می رود که همچون بازیچه ای در میان تعلیق و جبهه گیری سازمان هواپیمایی کشور و پلتفرم ها گیر افتاده اند.