بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​

معاون علمی رئیس جمهور گفت: در یک کارگروه تخصصی با دستور رئیس جمهور و بعد از ۸ جلسه تخصصی درباره هواپیمای جت ۷۲ نفره به این نتیجه رسیدیم که این پروژه به دلایل متعدد پروژه ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور باشد.

جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​
تین نیوز |

معاون علمی رئیس جمهور گفت: در یک کارگروه تخصصی با دستور رئیس جمهور و بعد از ۸ جلسه تخصصی درباره هواپیمای جت ۷۲ نفره به این نتیجه رسیدیم که این پروژه به دلایل متعدد پروژه ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور باشد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، نشست خبری سالیانه دکتر روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در محل معاونت علمی برگزار شد.

دهقانی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پروژه ساخت هواپیمای جت 72 نفره ایران گفت: در رابطه با پروژه هواپیمای 72 نفره باید بگویم که ایران یکسری هواپیماهای آی آر 140 یا همان ایران آنتونوف 140 در یک دوره ای با اوکراین تعریف کرد و این هواپیماها بعضاً در کشور ساخته شدند و 5 فروند نیز وجود داشت و روابط با اوکراین و  سوانحی که هواپیما داشت باعث توقف پروژه شد.

دهقانی گفت: یک بحثی مطرح شد که برپایه همان هواپیما یک ارتقایی در بال، بدنه و موتور انجام شود و یک بازطراحی انجام شود باتوجه به اینکه اجزای هواپیما را داریم یعنی 8 تا هواپیمای 140 را داریم یک هواپیمای جت 72 نفره طراحی و ساخته شود.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: این پروژه تعریف شد و در دوره قبلی معاونت علمی به عنوان یک پروژه دانشگاهی که 5 تا شرکت دانش بنیان نوپا نیز به این پروژه کمک می کردند تعریف شد.

وی گفت: رشته بنده و تخصص بنده هوا و فضا است و ما از این پروژه بازدید کردیم که پروژه بسیار خوبی بوده و از نظر تحقیقاتی تیم بسیار خوبی دارد و کمک کرده است تا تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی کنار یکدیگر جمع شوند و کارهایی انجام دهند.

دهقانی تأکید کرد: پروژه از لحاظ حجم فنی و حجم کارهای انجام شده و از نظر زیرساخت های موجود در کشور اصلاً زیرساخت نداریم. فرض کنید که زیرساخت داشته باشد اگر یک هواپیمای ارتقایافته را به میدان بیاوریم آیا کسی سوار آن خواهد شد؟

معاون علمی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که مجموعه وزارت دفاع یک برنامه بسیار خوبی دارد تا این هواپیماها را با یک تغییر طراحی تحت هواپیمای ترابری سیمرغ استفاده کند و یک فروند از آن نیز پرواز کرد.

وی ادامه داد: امروز خود سیمرغ نیز برای تأمین قطعات اولیه و بدنه های اولیه مشکل دارد چه برسد که بدنه آن تأمین شده و به سراغ هواپیمای 72 نفره برود. 

وی تأکید کرد: لذا مطلقاً در یک کارگروه تخصصی که با دستور رئیس جمهور شکل گرفت و بعد از 8 جلسه تخصصی درباره بحث هواپیما به این نتیجه رسیدیم که پروژه هواپیمای 72 نفره به دلایل متعدد از جمله نبود هواپیماهای پایه که می خواهد ارتقا پیدا کند و دلایل دیگر، پروژه ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور باشد.

دهقانی گفت: تصمیم کارگروه این بود که ما در هواپیماسازی شرکت های دانش بنیان ویژه ای داریم که این شرکت ها توانمندی های زیادی دارند. به جای اینکه مثل خودروسازی از قسمت های آسان تر مثل بال و بدنه شروع کنیم به سراغ قسمت های کم حجم تر و ارزشمندتر برویم که اصطلاحاً به آن LVHV می گویند. مثل های سیستم های ناوبری، سیستم های هدایت، ابزارهای موتور، تجهیزات موتور، ارابه فرود و ... از جمله این قسمت ها است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ساخت هواپیماسازی کار ساختی نیست بحث گرفتن استانداردهای جهانی نیز بسیار مهم است و بایستی با کشورهایی که روابط خوب داریم کنسرسیوم تشکیل بدهیم و در دنیا نیز همه هواپیماسازهای اصلی کنسرسیوم تشکیل می دهند.

وی گفت: جمع بندی کارگروه این است که به عنوان عضوی از کنسرسیومی بزرگ که بخش بسیار خوبی از آن هواپیماسازی روسیه است بتوانیم در یک هواپیمای جدید روسیه و مشغول کار است در یک بخشی از آن مشارکت کنیم.

دهقانی تأکید کرد: هر زمانی توانستیم در زمینه های مختلف فنی، تهیه تجهیزات و زیرساخت ها به یک ایده ال مناسب برسیم یک کنسرسیوم تشکیل خواهیم داد.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: تیم ساخت هواپیمای 72 نفره بسیار تیم خوب و ارزشمند بود و کارهای خوبی کرده بود. مجموعه صنایع هوایی پذیرفت که از این تیم در پروژه های هواپیمایی حمایت کند و مجموعه معاونت علمی نیز تاکنون کمک های بسیار زیادی را به این مجموعه کرده است.

وی تأکید کرد: از نظر ارزش دلاری به پول امروز نزدیک به 500 تا 1 میلیون دلار هزینه ای بوده که برای پروژه در سال های اخیر شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    وقتی کشور لنگ باشد آن برگه تحریمی ، کاملا پرقدرت روی میز خواهد ماند برگه تحریم هوایی آنقدر پرقدرت است و مورد توجه آمریکا که حتی هیچ کشوری هم با ما برای مشارکت در ساخت وارد نخواهد شد چه برسه به اینکه کنسرسیوم هم بخواد تشکیل بشه خود روس ها که در بخش بدنه موفق بوده اند اما در بخش موتور و اویونیک خیر یعنی از قطعات غربی بهره می برند موتورهای روسی هم بلحاظ امنیت و صرف انرژی هم نمره خوبی نمی گیرن در نهایت عقل حکم می کند که ابتدا زور برگه تحریمی را باید گرفت تا توجه غرب برداشته شود تا وقتی این ها امید داشته باشند که بخش حمل و نقل عمومی و بار در ایران فلج خواهد شد این برگه پرزور روی میز خواهد ماند اما اگر شما بیاین و این توجه برای بومی سازی را روی ساخت قطار پرسرعت بگذارید که علم سبک تر با درجه انحصار پایین تر دارد هزینه کمتری هم می برد و بعد بتوانید قطارهای پرسرعت را با سرعت و ریتم بهتری در کشور راه بیاندازید آنوقت این ایده که ایران در بخش حمل و نقل عمومی ، مسافر و بار فلج می شود به شکل رسمی می سوزد و این دستاوردی مثل نارضایتی عمومی نخواهد داشت آنوقت قضیه خیلی فرق می کند شما همین ریل پرسرعت تهران مشهد را راه بیاندازید ضمن اینکه فشار زیادی از دوش ناوگان هوایی برداشته می شه یک گزینه جذاب هم پیش پای مردم گذاشتید که بتونن ۳ ساعته برن مشهد یا بالعکس تهران که فرضا هیچ پروازی هم بین این دو شهر نباشد مردم ناراضی نخواهند بود بخش بار هم لنگ نخواهد ماند حالا اگر قطار پرسرعت تهران اصفهان شیراز بوشهر ، تهران اهواز ، تهران تبریز ، تهران بندرعباس و اصفهان به سمت چابهار راه بیفته عمده نیاز کشور از طریق ریل پرسرعت برطرف می شود بعد قطعا رفتار خود آمریکا هم عوض خواهد شد وقتی ببیند که برگه تحریمی اش بی اثر شده و ایران حالا بهتر پروازهای بین المللی اش را هم مدیریت می کند حتی ممکن است خودش غیرمستقیم یا حتی مستقیم ورود کند و یا مجوزهایی صادر کند که حداقل بلحاظ مالی بهره ببرد یکم باید فکر کرد ما در بخش نظامی همه این صحبت ها را جمع زدیم به پهبادی و موشکی الویت دادیم و به ساخت جنگنده خیر و همه دیدند این دکترین چقدر درست بوده ، بهتر است الویت بومی سازی و توسعه به قطار پرسرعت داده بشه .

  • سعید پاسخ

    اقای عزیز اگر ما نخواهیم هواپیما ساز بشیم کی رو باید ببینیم. مگه باید در هر سوراخی انگشت کرد؟ شما خیلی بیل زن هستی برو دنبال تعمیر و نگهداری همین هواپیماهای موجود.

  • حامد پاسخ

    صحبتهاي ايشان قابل توجه و شجاعانه بود. اينكه ايشان توانستند كشور را از فانتزي ساخت هواپيماي ملي 72 نفره (آقاي منطقي و دوستان) نجات دهند واقعا ارزشمند است. ما بايد توانمندي هاي اندك و ارزشمند خودمان در حوزه هوايي را تقويت كنيم نه اينكه با روياسازي و صرف بودجه هاي بزرگ، پروژه هاي بي پايان رو دنبال كنيم.