بازدید سایت : ۵۹۳۴۳
در گفتگو با تین نیوز بررسی شد

◄ کمبود هواپیما و داستان همیشگی نبود بلیت

حمید غوابش، کارشناس صنعت هوایی نبود بلیت هواپیما را ناشی از کمبود و فرسودگی ناوگان هوایی می داند و معتقد است ابتدا باید اقتصاد حمل و نقل هوایی به درستی درک شود سپس درباره این صنعت تصمیم گیری کرد.

کمبود هواپیما و داستان همیشگی نبود بلیت
تین نیوز

در آستانه تعطیلات خرداد باز شاهد نایاب شدن بلیت هواپیما هستیم. در برخی مسیرهای پروازی پرترافیک بلیتی پیدا نمی شود. در این شرایط دیگر باید قید سفر هوایی را زد. اعتراض یا درخواست هم که راه به جایی نمی برد؛ چرا که پاسخ همیشگی این است: ظرفیت ها تکمیل شده اما واقعیت تعداد کم هواپیماهاست.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، کارشناسان حمل ونقل هوایی بر این باورند که نبود بلیت هواپیما هم علت کمی دارد؛ هم کیفی؛ از یک سو تعداد ناوگان هوایی فعال در کشورکم است و از سوی دیگر عمر هواپیماهای فعال بالاست به نحوی که در حال حاضر میانگین سنی ناوگان هواپیمایی کشور به عدد 28 سال رسیده است.

عرضه از تقاضا کمتر است

حمید غوابش، کارشناس صنعت هوایی در همین باره با تاکید بر اینکه کاهش بهره وری هواپیماها و تعداد کم آن ها منجر به کمبود بلیت شده است؛ توضیح داد: تعداد ناوگان فعال در خطوط نسبت به سال های قبل کمتر است و میزان عرضه از میزان تقاضا بسیار کمتر است و همین افزونی تقاضا بر عرضه موجب کمیابی بلیت شده است.

وی با اعلام اینکه تعداد ناوگان کافی وجود ندارد، ادامه داد: تعداد هواپیماهایی که در خطوط پرواز خدمات ارائه می دهند به نسبت تقاضای سفرهای هوایی بسیار کمتر است. یک دلیل دیگر هم بهره وری پایین هواپیماهاست. به دلیل عمر بالای هواپیماها و مشکلاتی که در نگهداری و تعمیر آنها وجود دارد، بهره وری هواپیماها کمتر شده است. این دو مسئله موجب شده که کمبود در جا به جایی مسافران هوایی به وجود بیاید.

حمید غوابش
حمید غوابش، کارشناس صنعت هوایی

قیمت گذاری آزاد شود

غوابش معتقد است که قیمت گذاری باید آزاد شود؛ چرا که  قیمت بلیت تنها در بازار آزاد متعادل می شود و در بازار تکلیفی این اتفاق نمی افتد. این مسئله ای است که بارها تجربه شده زیرا وقتی امکان رقابت در بازار وجود دارد، قیمت ها متعادل و تثبیت می شوند.

این عضو هیئت مدیره سابق انجمن هواپیمایی با اعلام اینکه اکثر ایرلاین هایی که مجوز گرفته اند فعالیت خود را متوقف کرده اند یا اینکه از بازار خارج شده اند؛ خاطرنشان کرد: ایرلاین هایی که باقی مانده اند هم با تعداد کم در حال فعالیت هستند. بسیاری از ایرلاین های قدیمی کشور هم با تعداد ناوگان کمتری در حال فعالیت اند.

بیشتر بخوانید:

اظهارات یک خلبان در واکنش به سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور

چه باید کرد؟

به گفته غوابش ابتدا باید اقتصاد حمل و نقل هوایی به درستی درک شود سپس درباره این صنعت تصمیم گیری کرد. اگر این صنعت را درست درک نکنیم، تصمیم های نادرستی می گیریم که به این صنعت لطمه های جبران ناپذیر وارد می شود.

وی در پایان تاکید کرد: اصول اولیه در پیشبرد صنعت هوایی کشور الزام به رقابتی شدن بازار است؛ اگر در بازار رقابت شکل گیرد و سودآور باشد سرمایه گذار جذب آن خواهد شد.علاوه بر اینکه نظارت بر این بازار باید به طور مدام انجام شود تا عملیات ها در آن به درستی شکل بگیرند و قطعا این وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است.

حال در این شرایط پرواضح است ناوگان هوایی سالمند کشور برای پاسخگویی به نیاز سفرهای هوایی باید هر چه زودتر جوان شود و این مهم با نوسازی و ورود ناوگان نو و جوان به بدنه صنعت هوایی کشور محقق می شود؛ موضوعی که در کنار سد تحریم ها با سد سوء مدیریت های داخلی رو به روست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    آقای غوابش عزیز زمانی که سکا‌ن هدایت بخش بازرگانی و اقتصادی نهاد حاکمیت صنعت هوانوردی در دستان جنابتان قرار داشت نگاهتان همین بود؟ چرا کاری نکردید؟