◄ مروری بر وعدههای مسئولان در حوزه هوایی
تیننیوز| یکی از مهمترین وعدههای وزیر راه و شهرسازی خروج هواپیماهای با عمر بالای ۲۳ سال از صنعت هوایی کشور بود.
به گزارش تیننیوز، با توجه به اینکه بیشتر ناوگان هوایی کشور فرسوده و از دوره بازنشستگی آنها گذشته است برای خروج آنها مستلزم قرارداد با ایرباس و بوئینگ هستیم تا بتوان ناوگان فرسوده حملونقل هوایی کشور را بروزرسانی کرد.
جذب سه تا پنج میلیون مسافر با تکمیل ترمینال سلام
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی(ره) با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت و تکمیل ترمینال سلام به صورت جدی در حال انجام است، از تکمیل این پروژه تا آخر امسال خبر داد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با ارایه گزارشی از عملیات اجرایی جاری در ترمینال سلام، گفت: با توجه به کمبود اعتبارات عملیات اجرایی ساخت و تکمیل ترمینال سلام به صورت جدی درحال انجام است.
وی با اعلام اینکه درحال جذب سرمایه گذاربرای تکمیل ترمینال درحال ساخت سلام هستیم، توضیح داد: کل پولی که برای تکمیل ترمینال سلام لازم داریم حدود ۴۰۰ میلیارد تومان معادل ۱۳۰ میلیون دلار است این درحالیست که با افتتاح این ترمینال بین سه تا ۵ میلیون مسافر به صورت سالانه جذب و افزایش ظرفیت خواهیم داشت. بنابراین ترمینال سلام قدرت بازگشت این سرمایه را به سیستم اقتصادی کشور خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امامخمینی (ره) راهاندازی ترمینال سلام را برای موقعیت اقتصادی و حتی فرهنگی کشور حائز اهمیت خواند و با اعلام اینکه جزو پیشنهادها است که ترمینال سلام با کارکرد زیارتی افتتاح شود، تصریح کرد: با افزایش سطح خدمات ترمینال سلام به الگویی برای خدماترسانی به مسافر تبدیل خواهد شد. با اجرای طرحهای پرجاذبه خدماتی و گردشگری میتوانیم مکانی پرجاذبه برای ساکنین اطراف فرودگاه ایجاد کنیم.
هواپیماهای با عمر بالای ۲۳ سال بازنشسته میشوند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این خبر که فقط ۱۲ هواپیما با سال تولید ۲۰۰۰ به بعد داریم تاکید کرد: میانگین عمر مفید ۱۶۶ فروند هواپیمای فعال بالای ۲۳ سال است که قاعدتا طبق استاندارد بینالمللی تا یک سال آینده باید بازنشسته شوند.
عباس آخوندی از آخرین اتفاقات حوزه هوایی و توافقات با ایرباس خبر داد و گفت: ما موافقت اولیه را داشتیم و مذاکرات اولیه انجام شده است و حالا در آغاز راه با ایرباس قرار داریم.
وی افزود: در حالی که کشور تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۵۵۱ فروند هواپیما نیاز دارد در حال حاضر ناوگان هواپیمایی ایران شامل ۲۶۶ فروند هواپیما است که ۱۰۰ فروند آن زمینگیر هستند و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر نیز بالای ۲۳ سال است که قاعدتا طبق استاندارد بینالمللی تا یک سال آینده باید بازنشسته شوند.
آخوندی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۲ فروند هواپیمای بالای مدل ۲۰۰۰ در ناوگان موجود است.
وی در خصوص اینکه خرید چه نوع مدل هواپیما مدنظر ایرلاینهای ایرانی است، افزود: هواپیماهای متنوعی درخواست شده اما بوئینگ ۷۳۷ به طور حتم بیشترین تقاضا را خواهد داشت، زیرا بیشتر با شرایط ایران سازگار است.
عزم وزارت راه برای توسعه و تجهیز ناوگان هوایی کشور/ بازسازی فرودگاه مشهد و توسعه فرودگاه شیراز
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل و تأمین مالی، تلاش مدیران شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در خرید هواپیمای فلایتچک را یک اقدام بزرگ خواند که در ارتقای امنیت هوایی کشور بسیار موثر است.
فخریه کاشان با اشاره به حمایتهای بیدریغ وزارت راه و شهرسازی به ویژه عباس آخوندی از صنعت فرودگاهی ایران گفت: انشاالله فرودگاههای کشور تجهیز میشوند و مواردی نظیر ترمینالهای سلام و ایرانشهر در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) ساخته خواهند شد. همچنین بازسازی فرودگاه مشهد و توسعه فرودگاه شیراز صورت خواهد گرفت. در مجموع میتوانم بگویم که تولد دوبارهیی در صنعت فرودگاهی ایجاد میشود که خرید فلایتچک توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، طلیعه آن است.
وی از عزم این وزارتخانه برای توسعه و تجهیز ناوگان هوایی کشورمان سخن گفت و اظهار کرد: انشاالله تعداد زیادی هواپیما به ناوگان هوایی ایران اضافه و تجهیزات هوانوردی ایران نیز بهروز خواهد شد.
استفاده از ظرفیت فرودگاه پیام برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل فرودگاه پیام گفت: با استفاده از تمامی ظرفیتها آمادگی داریم تا به سمت توسعه صادرات محصولات کشاورزی پیش برویم.
محمدعلی مختاری اظهار داشت: آمادگی داریم تا برای صادرات محصولات کشاورزی از تمام توان و نیروی خود استفاده کرده و در این مسیر هر روز نیز بر توان خود بیفزاییم.
وی ادامه داد: در این راستا و با توجه به توان موجود میتوانیم محصولات کشاورزی را در کمتر از سه ساعت در این فرودگاه بارگیری کرده و محصولات را به کشورهای مختلف صادر کنیم.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل فرودگاه پیام با تأکید بر اینکه با توجه به اهمیت توسعه صادرات و نقش آن در توسعه اقتصادی افزود: برای رسیدن به پیشرفت بیشتر لذا از تمام قوا و ظرفیت خود برای توسعه صادرات استفاده میکنیم.
مختاری بیان داشت: با توجه به ظرفیتهای موجود استان البرز در زمینه بخش تولید محصولات دامی، کشاورزی و دامپروری لذا میتوانیم از این ظرفیت نیز برای ارتقا و توسعه صادرات و پیش رفتن به سمت توسعه اقتصادی استفاده نماییم.
مختاری عنوان کرد: بر این اساس فرودگاه پیام نیز برای حملونقل هوایی میتواند به عنوان بهترین مرکز برای صادرات محصولات محسوب شود.
صدور کیفرخواست در انتظار ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاهها
عضو هیات مدیره و مدیرکل دفترحقوقی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: پرونده قضایی برای ایرلاینها بدهکار همچنان باز است و این موضوع ممکن است به زودی منجر به صدور کیفرخواست شود.
معصومه ابراهیمی ادامه داد: یکی از تکالیف ایرلاینها این است که به ازای فروش بلیت در پروازهای داخلی و بینالمللی، مبلغی را که سهم شرکت فرودگاههاست، دریافت و به حساب شرکت واریز کنند که این موضوع در قانون تصریح شده است. شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هم باید بتواند از این درآمد برای توسعه و تجهیز فرودگاهها استفاده کند. در واقع، ایرلاینها با واریز نکردن بهموقع بدهی خودشان، مرتکب جرم شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: از سال 91 این مصوبه حالت اجرایی پیدا کرده، اما عملکرد ایرلاینها در این زمینه متاسفانه راضی کننده نبوده است. بر اساس آمار، عملکرد مالی ایرلاینها درباره پرداخت عوارض از سال 91 تا پایان سال 94 با نوسان زیادی روبهرو بوده است و ما در سال 94 مجبور شدیم به سمت اقدامات قضایی پیش برویم.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاینهایی هم وجود دارند که هیچ اقدامی برای پرداخت بدهی خودشان نکرده باشند ابراز کرد: بله. یک ایرلاین با وجود همه تمهیدات، توقع ما را برآورده نکرده است. این ایرلاین که بنابر ملاحظاتی نام آن را نمیبرم، کاملا بیتوجه است، در حالی که ما در فرودگاهها با آن تعامل داشتهایم و فضا و تسهیلات در اختیارش گذاشتهایم.
وی با بیان اینکه پرونده قضایی برای ایرلاینها بدهکار همچنان باز است عنوان کرد: این موضوع ممکن است به زودی منجر به صدور کیفرخواست شود. اکنون تفهیم اتهام شده و مرجع قضایی فرصتی را به ایرلاینهای بدهکار داده است.
دولت زیر بار فاینانس و بازپرداخت به ایرباس نمیرود
وزیر راه و شهرسازی در مورد نوع جدید معامله با کمپانی ایرباس گفت: دولت ایران نه بازپرداختی را تضمین میکند و نه زیر بار فاینانس میرود، بلکه یک شرکت واسطه میآید و پول هواپیماها را به فرانسه پرداخت میکند.
طبق گفتهی؛ عباس آخوندی با اعلام اینکه تا امروز بیش از 10 هیئت در ردههای ارشد به مذاکراتی برای مباحث مهمی همچون تنظیم قرارداد دریافت قطعات داخلی، موتوری، خدمات پس از فروش و امکانات رفاهی داخل هواپیماهای مورد معامله از ایرباس در حال مذاکره بودهاند عنوان کرد: احتمال میرود 3 یا 4 هفته آینده نتایج این مذاکرات قطعی شود.
او در ادامه در رابطه با انتخاب فاینانسور این قرارداد گفت: تا چهار هفته آینده سرمایهگذار یا سرمایهگذاران اصلی قرارداد قطعی و معرفی خواهند شد و ایرباس هم باید مجوزهای خودش را از آمریکا اخذ کند که البته مذاکرات اولیه آنها هم با موفقیت به پایان رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی در مورد خرید از کمپانی بوئینگ هم گفت: مذاکرات اولیه انجام شده و میتوانم بگویم مذاکرات بوئینگ با طرفهای آمریکاییاش هم انجام شده است و احتمالاً میزان خرید ما از بوئینگ با ایرباس برابر است.
آخوندی تصریح کرد: در مورد نوع جدید معامله با کمپانی ایرباس دولت ایران نه بازپرداختی را تضمین میکند و نه زیر بار فاینانس میرود بلکه یک شرکت واسطه میآید و پول هواپیماها را به فرانسه پرداخت میکند و ایران از آن شرکت واسط، به نحوه اجاره به شرط تملیک هواپیماها را دریافت میکند.