لزوم ایجاد بستر مناسب برای رشد ترانزیت
وبلاگ فاطمه مقیمی-به اعتقاد من، همین که بهجای دکتر آخوندی گزینه دیگری برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی معرفی نشد و انشاءالله مجدداً ایشان در این دوره بر صندلی وزارت خواهد نشست، اقدام مفید و مثبتی در حوزه حملونقل صورت گرفته است. به سخن دیگر، اینکه در اجرای برنامههایی که کلنگشان را ایشان در دولت یازدهم زدهاند و در حال انجام آنها هستند وقفهای نمیافتد، خود قدم بسیار بزرگی به جلو است.
وبلاگ فاطمه مقیمی-به اعتقاد من، همین که بهجای دکتر آخوندی گزینه دیگری برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی معرفی نشد و انشاءالله مجدداً ایشان در این دوره بر صندلی وزارت خواهد نشست، اقدام مفید و مثبتی در حوزه حملونقل صورت گرفته است. به سخن دیگر، اینکه در اجرای برنامههایی که کلنگشان را ایشان در دولت یازدهم زدهاند و در حال انجام آنها هستند وقفهای نمیافتد، خود قدم بسیار بزرگی به جلو است.
با توجه به اینکه وزارت راهوشهرسازی از ادغام دو وزارتخانه دیگر، به نام وزارت مسکنوشهرسازی و وزارت راهوترابری ایجاد شد، در دولت یازدهم زمان زیادی صرف شد تا برنامههای مربوط به این دو وزارتخانه یکپارچه شدند. در ابتدای دولت یازدهم گمان میشد که دیدگاه مسکنمحور در وزارت راه بر دیدگاه حملونقلمحور بچربد یا اینکه تغییر نگاه از مسائل مربوط به بخش مسکن به سمت حوزههای دیگر وزارت راه و شهرسازی امری زمانبر باشد، اما از آنجایی که دکتر آخوندی به مسائل این حوزه نگاه فرابخشی داشتند و دارند و تجربه و سوابق اجرایی خوبی هم در بخش خصوصی و دولتی دارند، توانستند با ایدههای درست اعمال نظرات تخصصی و خاص خود، انتظارات هردو بخش را برآورده کنند.
در چهار راه و شیوه حملونقل، اعم از حملونقل ریلی، دریایی، هوایی و جادهای در دولت یازدهم و همزمان با بحثهایی که بر سر مسائل مربوط به ایران در ۵+۱ بهوجود آمد، فرصت مناسبی برای توسعه و تکمیل ناوگان هوایی کشور با خرید هواپیما ایجاد شد که از آن فرصت استفاده درستی شد و ایران توانست از مطالبات وصولنشدهای که داشت، ناوگان هوایی کشور را روزآمدتر کند. با خرید این تعداد هواپیما وزارت محترم راهوشهرسازی توانست عمر ناوگان هوایی را پایین بیاورد و همچنین صحت و سلامت و ایمنی سفر را برای مهمترین عناصر جامعه یعنی جامعه انسانی و مسافر افزایش دهد.
برنامه ششم توسعه از بین انواع شئون حملونقل به بخش ریلی توجه ویژهای نشان داده است. انتظار میرود دولت دوازدهم با مشارکت بخش خصوصی در سطح فکری و واگذاری بسیاری از پروژهها به این بخش به صورت BOT یا از طریق ورود سرمایهگذاری خارجی، مسیرهای ترانزیتی کشور را رونق بیشتری دهد و وسایط حملونقلی مدرنتری نیز به کشور وارد کند تا بتوانیم در سطح بینالمللی با کشورهای موفق در ترانزیت و حملونقل، رقابت نزدیکتری داشته باشیم. دولت دوازدهم با این کار، مسیرها و کریدورهای اصلی کشورمان را که بسیار مغفول واقع شدهاند و فقط روی کاغذ اجرا شدهاند به دنیای واقعی دعوت میکند و به کریدورهای واقعیِ ترددی تبدیل میسازد.
همچنین امید است با توجه به کاهش قیمت نفت در دنیا دولت دوازدهم بتواند برای تأمین بودجه، از راه حملونقل دریافتهای بودجهای را برای خود و برای پیشرفت این صنعت ایجاد کند، یعنی کمبود بودجه را از طریق حملونقل دریایی، ریلی و ترانزیت جبران کند. با رونق ترانزیت، مقدار قابلتوجهی ارز به کشور وارد خواهد شد، علاوهبر این با حمل هر کانتینر تعداد بالایی از نیروی کاری به اشتغال خواهند نشست و این خود برای کشور امری سرمایهآور است. در بخش خصوصی هم به همه این موارد نگاه ویژهای شده است.
این معنا را در فحوای بیانات مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۶ و با نامگذاری این سال به سال «اقتصاد مقاومتی: تولید، اشتغال» میتوان جست. از همین منظر، رشد ترانزیت و صنعت حملونقل ملی و بینالمللی میتواند هم تولید ملی و هم نرخ اشتغال را تا میزان قابلتوجهی افزایش دهد و فضای زنده، پویا و فزایندهای را در کشور رقم بزند.